Fotografen kan dit?

Auteur Topic: Fotografen kan dit?  (gelezen 790630 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

SirMark

  • HV-enthousiasteling en werkzaam in de uitvaartbranche.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 942
Reactie #720 Gepost op: 10 januari 2010, 19:53:37
Vanaf deze posting is het topic vanuit dit topic naar hier afgesplitst.

FF
Beheerder



Helaas een collega centraliste.. welliswaar een andere PAC, maar toch raar om een bericht als dit te horen terwijl je iemand iedere dag spreekt.

En helaas heeft GeenStijl er weer een smakeloos artikel van gemaakt, met daarbij een nog véél meer smakeloze foto warop het voertuig te zien is tijdens het bergen met, jawel, het slachtoffer nog in de auto. http://www.geenstijl.nl/mt/archieven/2010/01/zomerbanddode.html#more


Gast48368

  • Gast
Reactie #721 Gepost op: 10 januari 2010, 20:05:06
Helaas een collega centraliste.. welliswaar een andere PAC, maar toch raar om een bericht als dit te horen terwijl je iemand iedere dag spreekt.

En helaas heeft GeenStijl er weer een smakeloos artikel van gemaakt, met daarbij een nog véél meer smakeloze foto warop het voertuig te zien is tijdens het bergen met, jawel, het slachtoffer nog in de auto. http://www.geenstijl.nl/mt/archieven/2010/01/zomerbanddode.html#more

En zo maak je toch weer reklame voor dit soort smakeloze site's :-X  Wat is de reden van deze posting van jou?


mon3aantje

  • Inspecteur, Politie eenheid Den Haag
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 670
Reactie #722 Gepost op: 10 januari 2010, 20:25:06
Foto is dan toevallig op geenstijl gepost maar de foto is gewoon afkomstig uit de ANP beeldbank. Als je de foto's gewoon in normaal formaat bekijkt is er niks aan de hand. Dat er dan mensen de foto opslaan op de harddisk om dan 10x te gaan inzoomen  :-X Ze hadden naar mijn mening wel bij de betreffende foto het zijraam wat kunnen blurren.  Maarja de reacties lezende op geenstijl zijn de posters het daar ook niet helemaal eens met de posting van de foto. Zo smakeloos is de site dus toch niet he!


Danny722

  • Manschap A
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,085
Reactie #723 Gepost op: 10 januari 2010, 20:30:45
Zo smakeloos is de site dus toch niet he!

Zonder al te veel over GeenStijl door te gaan denk ik dat hier hun bedoeling een beetje verkeerd opgevat is. Ze brengen altijd het nieuws wat brutaler dan de standaard media en zodoende was hier de bedoeling aan te geven waarom je op dit moment geen zomerbanden onder de auto moet dragen. Zie dit citaat bijvoorbeeld:

Citaat
Natuurlijk betreuren we dit ongeluk, net als alle andere. Vanwege recente ervaringen krijgt u ons vrijblijvende verkeersadvies direct en zonder ruis. hierrrr meer informatie

Het was dus de bedoeling om -net als indertijd gedaan is met vuurwerkfoto's- beelden te laten zien die direct aanslaan. Past mooi bij het 'fotografen kan dit'-topic. Dus proberen de mensen iets duidelijk te maken op de geenstijl-manier. Nu ze er zelf achter komen dat het misschien toch een beetje onduidelijk en onsmakelijk was hebben ze een klein stukje uitleg gegeven. Kortom; ik denk dat e.e.a. ook verkeerd opgevat is.

Daarbij is GeenStijl er dus vanuit gegaan dat dit ongeluk door gladheid kwam; dat is dus nog niet bevestigd.
VRU - Post Den Dolder / Post Zeist Grote interesse brandweerkunde en natuurbrandbestrijding


peebee

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 986
Reactie #724 Gepost op: 11 januari 2010, 11:41:17
GS probeert nieuws te brengen zonder daarbij te filteren. Vanuit hun "bestaansrecht" als shocklog, doen ze dit op een onverbloemde en directe manier. Daarin maken ze soms (helaas) keuzes die ik persoonlijk niet zou maken. In dit geval hadden ze de foto zelf misschien beter moeten bekijken en bijsturen. Ik vermoed dat ze het in eerste instantie niet eens doorhadden. Het bericht was bedoeld om de banden en het feit dat we met velen liever het geld uitsparen dan winterbanden nemen. (Zij die zonder zonde zijn werpe den eerste steen; ook ik heb geen winterbanden.....)

Natuurlijk realiseren zij ook dat ze hier nabestaanden mee kwetsen, maar ze houden ons als samenleving de spiegel voor. Het kwetsende deel realiseren ze zich, denk ik, niet altijd even goed in dit soort situaties. Het is dicht bij huis, en dat levert meer gevoel en emoties op. Hetzelfde verhaal, maar dan in Spanje, dan had niemand zich er druk om gemaakt. Kortom, wij als gemeenschap maken ons ook schuldig aan selectieve verontwaardiging.

-Nieuws is het aantal doden gedeeld door de afstand?
-De dichtbij je bed show
-Persberichten schrijven in 20 stappen
(een stelling die ik ook vanuit de hoek van het journaal wel een heb gehoord)

Blijkbaar gaan mensen toch kijken of ze iets zien en nu blijkt dat ook het geval. De vraag is of GS dan de ANP foto moet gaan bewerken. Achteraf denk ik wel, maar in principe tast je daar het werk van de fotograaf mee aan.

Feit blijft dat GS door zijn ongenuanceerde manier van werken, de afgelopen jaren een hoop misstanden aan de oppervlakte brengt. Soms gaan ze te ver, maar ook daar leren ze van (denk aan de aanslag op Theo van Gogh waarbij de verkeerde persoon als dader werd getoond). Ze hebben een strikt beleid op de reacties en modereren streng. Ze ageren echter niet politiek correct maar vanuit de onderbuik, als je het verdient, heb je echt een probleem.

Wat hulpverleners betreft nemen ze vaak een beschermende houding aan.

Bijv. Zoals ergens anders al eerder is gememoreerd, de HvH rellen
Agressie richting brandweer: http://www.geenstijl.nl/mt/archieven/2010/01/he_guusje_hier_heb_je.html
Ziekmeldingen slotervaart: http://www.geenstijl.nl/mt/archieven/2007/10/spuitgasten_slotervaart_wacht.html
Andere zaken: http://www.geenstijl.nl/mt/archieven/2007/07/jofele_spuitgasten_in_baarn_1.html

Maar klopt er iets niet dan heb je een probleem en pakken ze je op de eigen snoeiharde manier aan.
If it's idiot proof, they invent a better idiot. PEBKAC - Problem exists between keyboard and chair alles is een raadsel maar ik weet nog niet in wat


Guppie3335

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,143
Reactie #725 Gepost op: 11 januari 2010, 17:15:14
Ongenuanceerde manier van berichgeving, shock effect of niet, totaal smakeloos stukje nieuws,
jammer dat we dit toe moeten staan op deze manier. :(

Kan begrijpen dat je zegt vrijheid van menings uiting, maar dit is puur het beschimpen van het s.o.,
mijns inzien niet toelaatbaar !!!!  >:(
Er worden nabestaanden mee getroffen en dat bevalt me van geen kant.


peebee

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 986
Reactie #726 Gepost op: 11 januari 2010, 17:37:44
Ongenuanceerde manier van berichgeving, shock effect of niet, totaal smakeloos stukje nieuws,
jammer dat we dit toe moeten staan op deze manier. :(

Kan begrijpen dat je zegt vrijheid van menings uiting, maar dit is puur het beschimpen van het s.o.,
mijns inzien niet toelaatbaar !!!!  >:(
Er worden nabestaanden mee getroffen en dat bevalt me van geen kant.

Ik kan het er ook niet meer dan eens zijn met jouw reactie.

Tegelijkertijd:
Lees ook de reacties op GS; Ik geloof dat het grootste deel van de reacties dezelfde mening is toegedaan.
If it's idiot proof, they invent a better idiot. PEBKAC - Problem exists between keyboard and chair alles is een raadsel maar ik weet nog niet in wat


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #727 Gepost op: 11 januari 2010, 20:44:38
een reactie van de redacteurs  ;)

http://www.geenstijl.nl/mt/archieven/2010/01/zomerbanddode.html#more

Update: Zo ziet u maar weer. Diezelfde reaguurders die zich kapot lachen om het zoveelste gefilmde verkeersongeluk of afgeknalde handje, zijn er weer bij! Uw selectieve verontwaardiging stellen we op prijs. Natuurlijk betreuren we dit ongeluk, net als alle andere. Vanwege recente ervaringen krijgt u ons vrijblijvende verkeersadvies direct en zonder ruis. hierrrr meer informatie. Voor de volledigheid komen we nog terug op de exacte reden van dit ongeval, zodra de havenpolitie het onderzoek heeft afgerond.


Gast48368

  • Gast
Reactie #728 Gepost op: 11 januari 2010, 21:14:23

En zo maak je toch weer reklame voor dit soort smakeloze site's :-X  Wat is de reden van deze posting van jou?

Securemark is vandaag nog online geweest, ik begrijp niet dat hij niet op bovenstaande en de rest inhaakt als het je zo raakt en een discussie op gang brengt door zo'n berichtgeving.


De geen stijl stijl hoort niet op een forum als dit thuis. En valt ook niet te vergelijken met dit forum.


Danny722

  • Manschap A
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,085
Reactie #729 Gepost op: 11 januari 2010, 21:30:13
Wie had als één van de eerste nieuwssites high-resolution foto's van de Schipholcrash op de site staan? Of van het drama in Apeldoorn? Ook daar waren schokkende foto's te zien waarbij doden zijn gevallen en die onder een wit laken lagen -of door de lucht vlogen-. Het waren schokkende foto's, maar ze gaven precies weer wat er gebeurd was. Velen daarvan zijn ook op de verschillende fora geplaatst. Toen geen kritiek. Terwijl er daar meer te zien was dan hier. Ik zie niemand zitten (ligt dan misschien aan mij). Tuurlijk weten we allemaal dat er nog iemand in de auto zit, maar dit is nou eenmaal hun manier van nieuws brengen. Ik heb het idee dat er hier ook wel overdreven sterk (af)gereageerd wordt op het weblog zelf.

De redactie heeft e.e.a. al genuanceerd om uitleg te geven. Duidelijk was ook dat de 'reaguurders' het in eerste instantie ongepast vonden. De boodschap was niet doorgekomen (rij met winterbanden) en dan kan zo'n artikel nogal wat reacties teweegbrengen. Maar om nou te zeggen dat GeenStijl niet op dit forum thuishoort, terwijl het al meerdere keren gebruikt is als zeer nuttige bron (bijvoorbeeld vuurwerkschietende jongeren jegens de brandweer), gaat mij te ver.

Misschien een apart topic of overhevelen naar 'fotograven kan dit' o.i.d.? ;)
VRU - Post Den Dolder / Post Zeist Grote interesse brandweerkunde en natuurbrandbestrijding