Uit de media 2007

Auteur Topic: Uit de media 2007  (gelezen 467411 keer)

0 gebruikers (en 11 gasten bekijken dit topic.

rzandstra

  • Medisch Assisterend Technicus Interventiecardiologie
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 70
  • I'll try to be nicer, if you try to be smarter.
Reactie #550 Gepost op: 19 maart 2007, 14:07:16
Gelezen in het AD: (staat ook een gesproken interview op http://podcast.thelancet.com/audio/lancet/2007/9565_17march.mp3)

Geen mond-op-mondbeademing bij hartstilstand


RIJSWIJK - Mond-op-mondbeademing bij mensen met een hartstilstand is niet de beste methode. Alléén hartmassage redt
twee maal zoveel levens als een combinatie van mond-op-mondbeademing én een hartmassage.
Dat blijkt uit een Japans onderzoek waarvan de resultaten vandaag worden gepubliceerd in het medische tijdschrift

The Lancet.
(ANP)

RobZ
Eerste Hulpverlener LOTUS


Joris

  • Manschap A
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,491
Reactie #551 Gepost op: 19 maart 2007, 14:11:03
Gelezen in het AD: (staat ook een gesproken interview op http://podcast.thelancet.com/audio/lancet/2007/9565_17march.mp3)

Geen mond-op-mondbeademing bij hartstilstand


RIJSWIJK - Mond-op-mondbeademing bij mensen met een hartstilstand is niet de beste methode. Alléén hartmassage redt
twee maal zoveel levens als een combinatie van mond-op-mondbeademing én een hartmassage.
Dat blijkt uit een Japans onderzoek waarvan de resultaten vandaag worden gepubliceerd in het medische tijdschrift

The Lancet.
(ANP)

RobZ
Het is niet voor niets 30 : 2 geworden toch?  ::)
343, never forget.


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #552 Gepost op: 19 maart 2007, 14:16:21
http://www.brabantsdagblad.nl/regios/bommelerwaard/article1222782.ece

Brandveiligheid Kerkdrielse horeca behoeft meer aandacht
door Gert-Jan Buijs

Maandag 19 maart 2007 - KERKDRIEL - "Een punt van aandacht." Zo omschrijft burgemeester Jack Mikkers van Maasdriel de situatie die de Brandweer Bommelerwaard tijdens de carnavalsdagen aantrof bij drie horecazaken aan in Kerkdriel.
Bij de 7e Hemel (in het aankomend hotel achter het gemeentehuis), het Elfde Gebod aan de Nieuwstraat en De Kroon aan het Monseigneur Zwijsenplein was het zo druk, dat de controlerende brandweer er in een rapportage melding van maakte. Over Het Elfde Gebod schrijft de rapporteur: 'Het was veel te druk. Door de uitbaatster is gelijk een portier geregeld'. Bij De Kroon was het 'erg (te) druk' en bij de 7e Hemel was 'het maximale aantal bezoekers bereikt'.
"We hebben de drukte niet echt gemeten", zegt Mikkers, als burgemeester verantwoordelijk voor de openbare orde en veiligheid. "Maar we willen er wel iets aan gaan doen. De vraag is dan wel hoe. Je weet hoe dat gaat. Het ene moment zijn er tien mensen te veel in een zaak, dan gaat er een groep weg en dan zijn er ineens dertig mensen minder. "
De brandweer heeft ook gecheckt of de vluchtwegen in orde waren. Die waren overal in orde. De brandveiligheid van de carnavalsversieringen liet hier en daar nog wat te wensen over. In De Drie Linden in Alem waren álle versieringen niet brandvertragend.
Voor het carnavalsfeest in De Rode Leeuw in Ammerzoden, beschikbaar gesteld door woningstichting De Vijf Gemeenten, was geen vergunning. Het lichtbakje dat '(nood)uitgang' aangeeft was kapot. Van de drie aanwezige brandblussers was er één kapot.
Toch heeft de brandweer 'vanwege omstandigheden' de activiteiten laten doorgaan.


basseman

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 678
Reactie #553 Gepost op: 19 maart 2007, 16:24:55
Het is niet voor niets 30 : 2 geworden toch?  ::)
Laten we die 2 ook maar zitten, is toch een minder klusje
'T is elke keer weer brandweer...


NikonDirk

  • Leeft op een eiland.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,223
    • Opvallende politievoertuigen.
Reactie #554 Gepost op: 19 maart 2007, 18:36:44
Verongelukte tieners Lekkerkerk hadden geen rijbewijs

AMSTERDAM - Geen van de inzittenden van de auto die dit weekeinde verongelukte in het Zuid-Hollandse Lekkerkerk had een rijbewijs. Dat meldt de politie maandag.

Twee van de drie inzittenden, een 17-jarige jongen uit Krimpen aan den IJssel en een 18-jarige jongen uit Krimpen aan de Lek, kwamen bij het ongeluk om het leven.

De derde inzittende, een 17-jarige jongen uit Krimpen aan de IJssel, is maandag uit het ziekenhuis ontslagen. Hij heeft verklaard dat het ongeluk zondag om 04.30 plaatsvond.

Water

De jongens raakten op het Smalle Kampje door nog onbekende oorzaak van de weg en reden het water in. Een passant die de auto zag liggen, waarschuwde rond 08.30 uur de politie.

De twee jongens konden uit het water worden gehaald, maar reanimatie mocht niet meer baten. Het is nog onduidelijk wie van de drie tieners heeft gereden.

Bron: www.nu.nl


RAdeR

  • Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 14,616
Reactie #555 Gepost op: 20 maart 2007, 09:06:21
"Rampenplannen moeten simpeler"
UTRECHT -  Rampenplannen in onze regio zijn te dik en moeten eenvoudiger. Tot die conclusie komt de veiligheidsregio Utrecht, waarin de hulpdiensten zijn vertegenwoordigd.
Uit de evaluatie van een grote oefening rond station Utrecht Centraal blijkt dat richtlijnen uit de rampenplannen niet zijn gebruikt.
Volgens directeur Wink van de veiligheidsregio Utrecht staan in de rampenplannen te veel gedetailleerde scenario's. Volgens hem blijkt tijdens oefeningen keer op keer dat er behoefte is aan bondige informatie, in plaats van uitgebreide beschrijvingen.
Hulpdiensten willen zich in de rampenplannen te veel indekken, zegt Wink. Hij wil minder regels en meer ruimte voor improvisatie, vooral omdat de praktijk altijd anders blijkt dan in rampenplannen beschreven staat.
De volgende grote rampenoefening in Utrecht is half april. Dan wordt onder meer geoefend met een nieuw systeem om bij te houden waar slachtoffers zich bevinden.
"Rampenplannen moeten simpeler"
www.rtvutrecht.nl


SwimmY

  • Gast
Reactie #556 Gepost op: 20 maart 2007, 15:48:26
Gewonde bij steekpartij op Rotterdamse school
Uitgegeven: 20 maart 2007 15:30
Laatst gewijzigd: 20 maart 2007 15:45

AMSTERDAM - Bij een steekpartij op een school in Rotterdam is een leerling gewond geraakt. Dat heeft de politie bevestigd.

Het gaat om een mannelijke leerling van het Zadkine College aan de Benthemstraat. De politie heeft inmiddels verschillende arrestaties verricht. De school wordt doorzocht om te controleren of er niemand meer aanwezig is. Alle leerlingen zouden het pand hebben verlaten. De omgeving is afgezet.


Op het naburige Hofplein is een vuurwapen gevonden. Over de toestand van het slachtoffer en de achtergrond van het incident is nog niets bekend.

De politie ontkent dat er sprake is van een gijzeling, zoals lezers eerder tegenover NU.nl meldden.

bron: www.nu.nl


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #557 Gepost op: 20 maart 2007, 21:32:17
http://www.refdag.nl/artikel/1295848/&bdquo%3BRampoefening+Groeneharttunnel+verliep+goed&rdquo%3B.html

LEIDERDORP (ANP) – Een te langzame evacuatie van ’gewonden’ en een klemmende nooddeur waren de belangrijkste problemen tijdens de rampenoefening in de Groeneharttunnel dinsdag. Burgemeester An Hommes van Rijnwoude zei na afloop van de oefening ’niet ontevreden’ te zijn. Oefeningsleider Arno Mantel vond dat ’veel goed ging’.

Aan het geënsceneerde treinongeval deden 250 figuranten mee en ruim 100 hulpverleners. De 7 kilometer lange tunnel bij Leiderdorp is een deel van de hogesnelheidslijn (hsl).

De trein die door de naastgelegen tunnelbuis ’gewonden’ moest afvoeren kwam ruim drie uur na het begin van de oefening pas naar buiten rijden. „De trein mocht voor de oefening maar tien kilometer per uur rijden", zei oefeningsleider Arno Mantel. „Toch hadden we gehoopt dat dit sneller zou gaan". Waar de vertraging aan te wijten was moet in de evaluatie blijken.

Op videobeelden die in het informatiecentrum aan de pers getoond werden was te zien dat een groepje ’slachtoffers’ een nooddeur vergeefs probeerde te openen. Die deuren leiden naar de noodschachten, waar de ’zelfredzame slachtoffers’ door naar buiten moesten.

Na de evaluatie wordt bekeken of verbeteringen aan de veiligheidsprocedures of aan de tunnel aangebracht moeten worden. Om de tunnel te kunnen gebruiken heeft de Hogesnelheidsalliantie, de joint venture van de NS en Schiphol die de lijn gaat exploiteren, een gebruiksvergunning nodig heeft van de gemeente Leiderdorp.

Voordat burgemeester Michiel Zonnevylle van Leiderdorp de vergunning wil afgeven moeten eerst enkele ’akkefietjes’ worden opgelost, aldus Zonnevylle. „De elektriciteit moet bijvoorbeeld makkelijk van de bovenleiding gehaald kunnen worden".


RAdeR

  • Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 14,616
Reactie #558 Gepost op: 20 maart 2007, 22:16:33
Het blijkt dat deze mensen praten voordat ze de evaluaties hebben gezien.
Ben net trhuis van die oefening, maar er is ook veel niet goed gegaan. :-X


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #559 Gepost op: 20 maart 2007, 22:21:48
http://www.ad.nl/groenehart/alphen/article1198231.ece

Voorzichtig tevreden na oefening hsl-tunnel

RIJNWOUDE - Een te langzame evacuatie van ’gewonden’ en een klemmende nooddeur waren de belangrijkste problemen tijdens de rampenoefening in de Groeneharttunnel dinsdag.
Burgemeester Hommes van Rijnwoude zei na afloop van de oefening ’niet ontevreden’ te zijn. Oefeningsleider A. Mantel vond dat ’veel goed ging’.

Aan het geënsceneerde treinongeval deden 250 figuranten mee en ruim 100 hulpverleners. De 7 kilometer lange tunnel is een deel van de hogesnelheidslijn (hsl).

De trein die door de naastgelegen tunnelbuis ’gewonden’ moest afvoeren kwam ruim drie uur na het begin van de oefening pas naar buiten rijden. ,,De trein mocht voor de oefening maar tien kilometer per uur rijden,’’ aldus Mantel. ,,Toch hadden we gehoopt dat dit sneller zou gaan.’’ Waar de vertraging aan te wijten was moet in de evaluatie blijken.

Op videobeelden die in het informatiecentrum aan de pers getoond werden was te zien dat een groepje ’slachtoffers’ een nooddeur vergeefs probeerde te openen. Die deuren leiden naar de noodschachten, waar de ’zelfredzame slachtoffers’ door naar buiten moesten.

Na de evaluatie wordt bekeken of verbeteringen aan de veiligheidsprocedures of aan de tunnel aangebracht moeten worden. Om de tunnel te kunnen gebruiken heeft de Hogesnelheidsalliantie, de joint venture van de NS en Schiphol die de lijn gaat exploiteren, een gebruiksvergunning nodig heeft van de gemeente Leiderdorp.

Voordat burgemeester Zonnevylle van Leiderdorp de vergunning wil afgeven moeten eerst enkele ’akkefietjes’ worden opgelost, aldus Zonnevylle. ,,De elektriciteit moet bijvoorbeeld makkelijk van de bovenleiding gehaald kunnen worden.’’ Ook is hij nog niet overtuigd van de veiligheid van de treinen. Specifiek gaat het dan om het motorcompartiment. ,,Als daar brand uitbreekt, moet de tunnel minstens 15 minuten rookvrij blijven zodat mensen kunnen ontkomen. Maar ik ga er vanuit dat alles op tijd klaar is en we die vergunning gewoon kunnen afgeven.’’