http://www.gelderlander.nl/arnhem/article1808112.eceBrandweer krijgt steeds vaker groen licht
door Rob van der Velden
Woensdag, 29 augustus 2007 - ARNHEM - Op steeds meer plekken in Arnhem kunnen hulpdiensten als brandweer en ambulance de verkeersregelinstallaties beïnvloeden. Door de lichten in de eigen rijrichting op groen te zetten, boeken ze niet alleen tijdwinst, maar wordt ook de veiligheid op de kruispunten vergroot.
Slideshow image
VORIGE
START
STOP
VOLGENDE
De gemeente Arnhem gaat de komende jaren zoveel mogelijk verkeerslichten voorzien van zogeheten Vehicle Communication, afgekort Vecom. Vecom is een verbetering van het bekende Vetag-systeem met inductielussen, een van de oudste vormen van verkeerslichtbeïnvloeding. Bij Vecom zenden voertuigen via een onder het voertuig aangebrachte transponder een signaal uit naar de bekende inductielussen in het wegdek.
Op busbanen is dit systeem al langer in gebruik en ook de beweegbare obstakels in de binnenstad worden hiermee aangestuurd. Door het te integreren in voor het gewone verkeer bestemde verkeerslichten, kunnen ook de hulpdiensten er gebruik van maken.
Uit financiële overwegingen brengt de gemeente Arnhem het detectiesysteem geleidelijk in de stad aan, met name bij de vervanging van een installatie. Zo zijn recentelijk onder meer de verkeerslichten bij winkelcentrum Kronenburg en de kruising Johan de Wittlaan, Hugo de Grootstraat en Voetiuslaan met het Vecom-systeem uitgerust.
Datzelfde gaat gebeuren bij de verkeersregelinstallatie die volgende maand op de kruising Apeldoornseweg/Weg achter het Bos wordt aangelegd.
Voorlichter Gerard Smit van de brandweer: "Wij zijn uiteraard blij met deze ontwikkeling. Onze wagens hebben in noodgevallen natuurlijk al wel voorrang op het overige verkeer, maar als een kruispunt vol staat met auto's kun je vaak toch geen kant op."
Hulpdiensten die gebruik willen maken van het systeem moeten wel zelf de benodigde transponders aanschaffen.
Het systeem wordt elders in Nederland ook al toegepast. De ervaringen daar zijn positief. Op een kruising reageren automobilisten vaak paniekerig als ze een brandweerauto met loeiende sirene en zwaailicht in hun achteruitkijkspiegel zien. Met het Vecom-systeem kunnen ze normaal gesproken gewoon wegrijden en heeft de brandweerwagen vrije doorgang.
Ook zijn er gemeenten die met andere systemen werken, zoals KAR. Dit werkt met GPS via satellieten. Voordeel is dat daarbij continu de positie van het voertuig wordt bepaald en verkeerslichtinstallaties in principe nog beter en eerder kunnen worden beïnvloed.
Pogingen het in de Verenigde Staten ingevoerde Sonem2000 in Nederland te introduceren, waren niet succesvol. Hierbij worden verkeerslichten beïnvloed door het geluid van de sirenes van de hulpverleningsvoertuigen. De sirene fungeert in dat geval als een akoestische transponder voor een geluidsdetector in de verkeerslichten.
Een paar jaar geleden bleek dit in Ede, na een jaar testen, niet goed genoeg te werken. Probleem was dat de Nederlandse sirenes een lagere amplitude (toon) hebben dan de Amerikaanse.