Ik neem aan dat H.O.G.E. met de reddingsboot Seeker is uitgevaren op basis van de alarmering voor KNBRD Huizen ?
Zo ver ik de capcodes kan terug halen, zijn er geen brandweer duikers gealarmeerd en alleen de reddingsbrigades.. Dus H.O.G.E. was in het om 12:50 ergste geval (Drenkeling krijgt lifeline niet los en zakt mee naar beneden ?) met 1 duiker ter plaatse geweest..
Rescue,
De melding op 16 was rond 12:11. Dit werd door een meeluisteraar op 16 doorgegeven aan Jacht Service Huizen. JSH heeft vervolgens H.O.G.E. telefonisch(12:12) op de hoogte gesteld.
Zowel JSH als HOGE zijn naar de boot gesneld. Aangezien de Cobra van JSH klaar lag voor ons (HOGE) zijn wij bij de Cobra aan boord gegaan compleet met ILS koffers. Naar aanleiding van een telefoongesprek met de kustwacht bleek er geen aanleiding meer om met spoed terplaatse te gaan. De kustwacht heeft ons de opdracht gegeven om de positie van het schip te bepalen voor het bergen door rijkswaterstaat.
Eenmaal onderweg hebben wij ons via 16 ingemeld.
De Cobra was als eerste ter plaatse en reste niets anders dan de juiste positie van het gezonken schip, dat met de mast en een deel van het grootzeil nog boven water uitstak, door te geven.
De Cobra, de Gooier, Johanna Smit en de Ronduit zijn daarna naar de "koninklijke" gegaan.
Absoluut een legitieme vraag..
De organisator van een zeilwedstrijd, zal een riscio-afweging moeten doen.. En zal dus moeten bepalen wat een acceptabel risico's is voor zijn evenement. Op het water kan je niet zonder de hulp van passanten.. maar of dat voldoende is en adequaat genoeg is.. is afhankelijk van de vergunning, is afhankelijk van risico-profiel, is afhankelijk welke instructies meegegeven zijn aan de deelnemers..
Als je iets organiseert op het water hoor je vergunning aan te vragen, en hoor je een evenementenverzekering te hebben.. Deelnemers kunnen de organisator aansprakelijk stellen als zaken niet georganiseerd zijn.
Bij georganiseerde activiteiten op het water hoort een veiligheidsboot bij en hoort een plan met bijbehorende middelen bij..
Tijdens de zomermaanden patroulleren ook diverse reddingsbrigades met hun boot op het water.
Wij hebben gesproken met bemanning van een zeilschip dat ook meedeet aan de race. Hij vertelde dat als er gevaren wordt op scheveningen boven windkracht 5 ruimend 6 er minimaal 5 tot 6 begeleidingboten meevaren voor het geval dat er zich situaties voordoen zoals het geval was gisteren bij Muiden.
Het is goed dat het op deze manier is afgelopen voor de slachtoffers, deze zijn er, voor zover bekend, nog redelijk aan toe. Voor de leiding van het evenement is dit ook een goede les. Als het anders was gelopen (dodelijke afloop) had er zeker nog wel een dikke staart aan gehangen.
Het is zeker zo dat de leiding bij deze windkracht ( zuchje 5 ruimend 6) meer begeleidings boten hadden moeten hebben. Een rubberbootje als start/finish schip en ook nog de veiligheid in de gaten houdend kan niet. Hier kan lang en breed over gesproken worden. Als er meer dan 30 deelnemers zijn mag je er vanuitgaan dat er minimaal 4 rubberbootjes bij zijn of in iedergeval een reddingboot. Wat kost het nou in vergelijking tot een mensenleven? Voor +/- 150/200 euro heb je al een reddingboot met een geredde capaciteit van 10 mensen en de uitrusting met ILS.
Moet men de put pas dempen als het kalf verdronken is?
Matthijs