Op sommige punten heeft hij misschien gelijk maar wanneer je alles op een lijn bekijkt hoort hij deze uitspraken nu zeker niet te doen, natuurlijke evolueert de brandweer trager dan de brand zelf, we lopen nu eenmaal achter de feiten aan.
Wat wil hij, op elke hoek van de straat een uitruk voertuig dat alle soorten incidenten aankan?
Een snelle inzet is inderdaad zeer goed maa economisch nu eenmaal niet haalbaar, en de operationele kennis van ieder brnadweerman gaat er dan op achteruit om dat hij geen brnaden meer heeft om te blussen.
De uitruktijd is een afweging maken tussen verschillende elementen (gegevens).
Het is natuurlijk altijd gemakkelijk om ergens vanop een afstand een tv programma dat waarschijnlijk niet liever heeft commentaar te verkopen. Ik vind de terughoudende houding van de brandweer ivm commentaar ook niet alles maar ze zijn tenmisnste zo slim om niet zomaar in het wilde weg te antwoorden op vrage die op dat moment geen invloed zullen hebben op het verdere verloop van het incident. Ik persoonlijk vind dat de brandweer daar zeer zeker zijn operste best heeft gedaan om deze moeilijke brand zo snel als mogelijk te bestrijden. Het is inderdaad ook wel zo dat we als brandweer het economisch goed moeten beschermen, maar tegen welke prijs.
Die meneer heeft naar eigen zeggen vele (scheeps)branden bestreden, die locatie die men in de beelden liet zien was volgens mij een trainingssite waar er geen kans is dat de boot gaat kapseizen.
Heeft de brandweer de juiste handelingen gesteld, volgens de leidraad "scheepsbrandbestrijding" wel.
Ze heeft advies ingewonnen bij experts op het gebied van scheepsbrandbestrijding zowel binnen de brandweerorganisatie (Gezamelijke Brandweer Rotterdam) als extern met experts op het gebied van scheepsbrandbestrijding. De meneer uit hetr interview is misschien een beetje op zijn tenen getrapt omdat men hem niet heeft gevraagt als expert.
Ze heeft het schip extern gekoeld en met warmtebeeld camera gekeken waar de hitte het hoogst was.
Omgeving werd ontruimd ivm gevaar van vrijkomen schadelijke dampen.
De inwoners werden ingelicht (misschien niet voldoende maar het gebeurde wel).
Mvg,
ffemt19