EHBO post Standdaarbuiten: gevaarlijk of niet?

Auteur Topic: EHBO post Standdaarbuiten: gevaarlijk of niet?  (gelezen 140743 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

SEH zustertje

  • SEH verpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,416
Reactie #280 Gepost op: 4 februari 2008, 08:57:23
[zeer cynische modus]

hmmm....dus....
als ik het goed begrijp.....mag iedereen(hier bedoel ik dus geen prof's mee)
 met een half ziekenhuis in zijn jas rond sjouwen,
gebruiken.....en hopen dat dat goed gaat.... ^-^
zo niet dan word je straf rechterlijk vervolgt...........................


**pfff....heb ik dan daar al die jaren voor op school gezeten?**
[/zeer cynische modus]

wel of geen BIG.........................dit rammelt toch of ben ik nu rijp voor een consultje psy.? ::)


vesalius

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,506
Reactie #281 Gepost op: 4 februari 2008, 09:02:47
[zeer cynische modus]

hmmm....dus....
als ik het goed begrijp.....mag iedereen(hier bedoel ik dus geen prof's mee)
 met een half ziekenhuis in zijn jas rond sjouwen,
gebruiken.....en hopen dat dat goed gaat.... ^-^
zo niet dan word je straf rechterlijk vervolgt...........................


**pfff....heb ik dan daar al die jaren voor op school gezeten?**
[/zeer cynische modus]

wel of geen BIG.........................dit rammelt toch of ben ik nu rijp voor een consultje psy.? ::)

idd, daarom kan kwakzalverij in NL niet aangepakt worden totdat het hopeloos fout gaat...

Voor de goede orde ik ben het helemaal met de meesten eens dat deze man foute spullen bij zich heeft, alleen er kan niks aan gedaan worden wettelijk gezien.


vesalius

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,506
Reactie #282 Gepost op: 4 februari 2008, 09:27:08
Ik ben ontzettend aan het SOG-en maar ok  ;)

Wat is deze X toch een pathologische leugenaar  :-X

Ik dacht ik google hem eens, kijken of hij zich nog ergens voordoet als trauma-arts, borst-chirurg, etc.

Kwam zijn website tegen gericht op dieren, naast mensen meent hij ook een boel van dieren-EHBO en welzijn te weten. Ergens onderaan de hoofdpagina staat ook een certificaat van registratie als non-profit organisatie, zogenaamd afkomstig van de EU. Hmm even wat beter bekijken...

In werkelijkheid een formulier gebruikt door het Zuid-afrikaanse departement van sociale ontwikkeling? Natuurlijk niet terug te vinden in de desbetreffende database, gewoon weer wat kunstig knip- en plakwerk en de grote duim van X


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #283 Gepost op: 4 februari 2008, 09:59:41
Lekker zo'n discussie waar alles op een hoop word gegooid.. en appels en peren met elkaar word gegooid..

Over de persoon P.v.G. is geloof ik wel genoeg gezegd...

Over zijn spullen... Alles wat hij mee neemt, mag hij in bezit hebben, eigenaar zijn en gebruiken.. Wettelijk is daar geen probleem mee..  
Een stuwband kan je voor vele toepassingen gebruiken,  van het geavanceerde oprollen van handdoeken tot spullen in je tas vastzetten, tot het uitlenen van materialen tot  de meer medische bekende toepassingen.
Een pupillampje is handig voor punt verlichting in de modelbouw, tot het schijnen van licht in zeer kleine ruimten.. Ook inbrekers zijn blij met zo'n klein lampje..

De BIG wet is niet van toepassing op passantenhulpverlening, echter daarin wel toepassing voor alle georganiseerde vormen van eerste hulp, zoals evenementenhulpverlening.  De wettelijk voorbehouden handelingen zijn van toepassing op iedereen, behalve passantenhulpverlening in echte noodgevallen. Aansprakelijkheidstechnisch moet je onderscheid maken.. Naast de Wet BIG , moet je ook kijken naar WOG, ARBO en strafrechtelijk, en kwaliteitsweg zorginstellingen..

M.b.t. zuurstof eerste hulp, kijk even waar de klepel hangt en er zijn genoeg discussies hier over het forum.. Medicatie toedienen valt niet onder wet BIG tenzij je een methode gebruikt die specifiek in BIG word genoemd..

Je kunt over de uitrusting zeggen, dat sommige dingen misschien niet slim zijn.. en andere wel..   Zullen over elk van die items een apart topic starten, dan word het namelijk veel overzichtelijker...  

Hoewel ik vaak niet eens ben met Instructeur-EHV ben ik wel eens, dat de discussie zuiver gehouden kan worden.. En misschien opgesplits kan worden..   Actief modereren kan hier msischien mee helpen ?  Misschien is het handig om  de discussie op te knippen...


SEH zustertje

  • SEH verpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,416
Reactie #284 Gepost op: 4 februari 2008, 10:12:46
Ik wil wel knippen hoor
**pakt schaar alvast**

maar geef of even aan vanaf waar of start een nieuwe topic!   ;)


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #285 Gepost op: 4 februari 2008, 10:16:47
Ik wil wel knippen hoor
**pakt schaar alvast**

maar geef of even aan vanaf waar of start een nieuwe topic!   ;)

Misschien een stukje over het spalken apart..  Levert opzich zelf wel leuke discussie op..

Er zijn al veel topics over BIG-Wet, en Zuurstof eerste Hulp, etc..  Misschien gewoon daar naar verwijzen.. Of misschien een nieuwe discussie starten en die sticky maken..


SEH zustertje

  • SEH verpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,416
Reactie #286 Gepost op: 4 februari 2008, 10:52:19
In dit topic kunnen we hier verder over praten

dan gaan we hier weer verders............... ;)


Delta

  • AIOS Anesthesie
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,443
  • Arts
Reactie #287 Gepost op: 4 februari 2008, 10:53:28
Het gaat me er helemaal niet om welke spullen onder de wet BIG vallen (geen, daar vallen alleen handelingen onder), het gaat me er om of deze man alles nog een beetje helder ziet. Het 'levensgevaarlijke' zit hem in de mogelijke waanideeen van hem dat hij deze spullen denkt te kunnen gebruiken. EHBO-ers die hun grenzen niet kennen zijn gevaarlijker dan een ambulance die de rittijd met een paar minuten overschrijden.
Arts  www.alphalog.nl


Karim

  • Gast
Reactie #288 Gepost op: 4 februari 2008, 12:54:19
Ben ik het toch eens met instructeur EHV dat nu juist de wet BIG niet het argument is wat tegen deze man gemaakt kan worden

Daar ben ik 't ook mee eens, en dat zeg ik ook niet.  Ik zeg alleen dat 't argument dat je 't nooit over de wet big kan hebben als je 't over leken hebt niet opgaat als bijv. die leken met materiaal gaan slepen wat daar onder valt, of gaan roepen dat zij bepaalde handelingen doen. Dat hoeft dus niet perse op deze gast te slaan maar gewoon op leken in 't algemeen. Want dan komt de wet big dus wel weer om te hoek kijken, terwijl instructeur hier roept dat je het nooit over leken en de wet big kan hebben.


SEH zustertje

  • SEH verpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,416
Reactie #289 Gepost op: 4 februari 2008, 13:26:20
nou......ik weet dat laatste nog niet zo hoor Karim!
Wat ehv-er bedoeld is ( corrigeer me aub als ik het fout zie) dat juist  leken niet onder de wet Big vallen (en dus wel  straf rechterlijk vervolgd kunnen worden)
en waar de wet BIg voor geschreven is ( vp-ers, fysio, artsen, verloskundige)  die vallen dan onder het tucht recht.
(verduidelijk ik het zo goed?)

Ik denk dat dáár het moeilijke punt zit voor proffesionele hulpverleners.
Als prof. ben je bevoegd als je bekwaam bent (als prof. heb je daar dan ook de diverse diploma's voor behaald) en als prof val je daardoor onder de wet BIG
en een leek niet.

 ;)