ja die spijker in de voet is een lastige, kan flink wat vuil in zitten, verder lopen er nogal wat pezen en banden aan de onderkant van de voet die ook beschadigd kunnen zijn, er kan iets achtergeleven zijn in de voet (stuk spijker, vuil, bacterien, delen van de schoen) etc, tetanus en osteomyelitis zijn gevreesde complicaties.
Ik heb het zelf alleen als slachtoffer ervaren (genas zonder behandeling en zonder problemen), nog niet als hulpverlener, dus ik zou voor alle zekerheid even bellen voor advies, met dat advies kan ik dan de volgende keer waarschijnlijk zelf inschatten of inzenden nodig is of niet.
Is er sprake van fuctie/kracht/gevoel verlies dan sowieso insturen en dat geldt ook bij niet recente tetanus vacinatie (langer als 5 jaar geleden)
Mocht er besloten worden niet in te sturen, dan de wond zo goed mogelijk schoonmaken en misschien een dagelijks soda badje ?? verder de patient instrueren de voet zo min mogelijk te belasten en goed letten op symptomen van infectie (koorts, zwelling, toenemende roodheid, toenemende pijn etc)
Jacques
PS wat het duur zijn van het hydrocolloid betreft, ik kijk dan even naar de ehbo'er die een verbandje van ongever 10 euro gebruikt of eentje van 1/10 van die prijs. Niemand die het vergoed dus ja ...