[witte kolom] Een dagje posten

Auteur Topic: [witte kolom] Een dagje posten  (gelezen 48978 keer)

0 gebruikers (en 9 gasten bekijken dit topic.

vesalius

• Senior gebruiker
Reactie #10 Gepost op: 28 september 2007, 11:26:20
Nog niet echt heel veel reacties maar we zetten even door :)

Bij Niels zou ik persoonlijk in eerste instantie wanneer het nog bloedt koelen (coldpack in extra plastic zakje, wat dus weggegooid kan worden en daarna met een doek op de schaafplekken). Dit versnelt het stoppen van het bloeden en werkt enigszins pijnstillend. Daarna schoonmaken met vers leidingwater (zeep heeft voorzover bekend geen meerwaarde) en daarna ontsmetten met hibicet (alhoewel ik Dettol toch ook ga onthouden). Verbinden doe ik bij voorkeur met vette gazen en bij twijfel of er nog vuil in zit eventueel betadinezalfgaas (niet gebruiken wanneer ik doorstuur ivm verkleuring). Been en arm zwachtel en/of netverband. De hand ga ik mee met de suggestie van Jaques een handschoen te gebruiken.

De enige twijfel die ik heb is dat ik mogelijk op de knie (gewricht) een "nat" verband zou willen aanleggen. Vette gazen moeten in tegenstelling tot wat wel gedacht wordt niet beschouwd worden als nat verbinden, je zou dan toch echt je toevlucht moeten nemen tot bv een hydrocolloïd verband (Johnson&Johnson heeft een hele lijn met dit soort pleisters in het assortiment onder naam Compeed). Voordeel is dat de huid veel soepeler blijft en ook de kans op vervelende littekenvorming neemt af. Het argument dat dit duurder is dan standaard verbinden is niet helemaal correct, deze pleisters mag je nl 3-5 dagen laten zitten in tegenstelling tot dagelijks wisselen van andere verbanden.

Na controle op tetanusvaccinatie zou ik Niels in overleg met vader gewoon weer mee laten doen.

9:30 een vervelende spijker
En daar komt de volgende patiënt aanstrompelen de 12 jarige Joeri is in een spijker gestapt met zijn linkervoet. Door de schrik heeft hij zijn voet gelijk weer teruggetrokken en hij weet dan ook niet te vertellen hoe diep de spijker erin gegaan is. Nadat Joeri zijn schoen heeft uitgetrokken en jij voorzichtig zijn sok hebt uitgedaan zie je een klein wondje op de bal van zijn voet waar nog een klein beetje bloed uit komt. Aan de bovenzijde van zijn voet is niks te zien.

Vraag
Wat doe je?

RAdeR

• Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
Reactie #11 Gepost op: 28 september 2007, 12:37:38
Proberen het nog even lekker door de laten bloeden.
Wondje schoonmaken met water en ontsmetten.
Als hij zonder pijn op zijn voet kan blijven staan en lopen, dan afdekken met een grote pleister en kloddertje betadine. Hij kan dan vervolgens gewoon weer verder spelen. Wel contact met thuisfront ivm mogelijk noodzakelijke tetanusinjectie. Daarnaast moet in de gaten gehouden worden of de wond snel en netjes geneest en niet gaat ontsteken.

Als hij niet zonder (erge) pijn op zijn voet kan blijven staan, dan afdekken met een gaasje en naar de huisarts voor controle en tegelijk mogelijke tetanusinjectie.

Jacques Schenk

• Senior gebruiker
  • EHBO/Sigma/ex hoofd- brandwacht/trainer EHBDu
    • Website Jacques Schenk
Reactie #12 Gepost op: 28 september 2007, 20:42:21
ja die spijker in de voet is een lastige, kan flink wat vuil in zitten, verder lopen er nogal wat pezen en banden aan de onderkant van de voet die ook beschadigd kunnen zijn, er kan iets achtergeleven zijn in de voet (stuk spijker, vuil, bacterien, delen van de schoen) etc, tetanus en osteomyelitis zijn gevreesde complicaties.

Ik heb het zelf alleen als slachtoffer ervaren (genas zonder behandeling en zonder problemen), nog niet als hulpverlener, dus ik zou voor alle zekerheid even bellen voor advies, met dat advies kan ik dan de volgende keer waarschijnlijk zelf inschatten of inzenden nodig is  of niet.

Is er sprake van fuctie/kracht/gevoel verlies dan sowieso insturen en dat geldt ook bij niet recente tetanus vacinatie (langer als 5 jaar geleden)
Mocht er besloten worden niet in te sturen, dan de wond zo goed mogelijk schoonmaken en misschien een dagelijks soda badje ?? verder de patient instrueren de voet zo min mogelijk te belasten en goed letten op symptomen van infectie (koorts, zwelling, toenemende roodheid, toenemende pijn etc)

Jacques

PS wat het duur zijn van het hydrocolloid betreft, ik kijk dan even naar de ehbo'er die een verbandje van ongever 10 euro gebruikt of eentje van 1/10 van die prijs. Niemand die het vergoed dus ja ...
Treat the patient, not the number...  Emergency Medicine - The art of drawing sufficient conclusions from insufficient resources

RAdeR

• Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
Reactie #13 Gepost op: 28 september 2007, 21:09:47
verder lopen er nogal wat pezen en banden aan de onderkant van de voet die ook beschadigd kunnen zijn,

In de bal van de voet valt dat toch wel mee. ???

Jacques Schenk

• Senior gebruiker
    • Website Jacques Schenk
Reactie #14 Gepost op: 28 september 2007, 21:18:46
Filmpje over hoe een voet van en schoen gezaagd wordt omdat hij vast zit met een spijker in de voet
Treat the patient, not the number...  Emergency Medicine - The art of drawing sufficient conclusions from insufficient resources

Jacques Schenk

• Senior gebruiker
    • Website Jacques Schenk
Reactie #15 Gepost op: 28 september 2007, 21:28:51
In de bal van de voet valt dat toch wel mee. ???
Ja, daar heb je gelijk in, het gevaar van infectie is juist daar veel groter, maar het is ook maar waar je het mee vergelijkt, ter illustratie en voor de eigen meningsvorming

[verwijderd door de beheerder]

Jacques Schenk

• Senior gebruiker
    • Website Jacques Schenk
Reactie #16 Gepost op: 28 september 2007, 21:29:25
en de laatste 2

[verwijderd door de beheerder]

vesalius

• Senior gebruiker
Reactie #17 Gepost op: 28 september 2007, 23:12:41
[...]
Is er sprake van fuctie/kracht/gevoel verlies dan sowieso insturen en dat geldt ook bij niet recente tetanus vacinatie (langer als 5 jaar geleden)

[...]

PS wat het duur zijn van het hydrocolloid betreft, ik kijk dan even naar de ehbo'er die een verbandje van ongever 10 euro gebruikt of eentje van 1/10 van die prijs. Niemand die het vergoed dus ja ...

Even wat losse opmerkingen: de huidige tetanusrichtlijn schrijft voor dat pas na 10 jaar weer een boostervaccinatie nodig is. Voor mensen met verminderde afweer gelden afwijkende regels.

Prijs hydrocolloïd, speelt natuurlijk absoluut een rol alhoewel 10 euro ook weer wat overdreven is. Compeel is verkrijgbaar voor een euro of 5. De in de professionele zorg meer gebruikte Duoderm kost 8 euro. Het valt te overwegen om ipv hydrocolloïd een hydrogel verband in de verbandtrommel te stoppen. Is ook zeer geschikt voor dit soort wonden, zorgt ook voor een wat vochtig milieu, maar moet alleen wel eerder vervangen worden (1-3 dagen) en is al verkrijgbaar vanaf iets meer dan één euro per stuk van 6,5x6,5 cm.

Er zijn zoveel prettiger (let op ik zeg prettiger/praktischer niet persé beter...) verbandmiddelen verkrijgbaar dan het standaard overal aan vastplakkende hydrofiele gaasje wat in iedere verbandtrommel zit, daar zou naar mijn idee best wat meer aandacht aan besteed mogen worden.

Pleegje_

• Senior gebruiker
Reactie #18 Gepost op: 29 september 2007, 09:36:27
Het maakt niet uit wat je gebruikt zolang het maar geen Jodium of Betadine is. Dit verkleurt de wond waardoor hij later niet meer goed beoordeeld kan worden. Het beste is gewoon stromend leidingwater. Dit wordt ook binnen de ziekenhuizen als steriel gezien.

Voor zover de desinfectans. Over naar de hydrocolloid.

Het is onzin om op een schaafwond een hydrocolloid te doen. Zeker bij kinderen die weer "aan het werk" gaan. Door het zweten en bewegingen laat dit gewoon weer snel los. Zonde van je dure pleistertje dus.
Schaafwonden gewoon aan de lucht laten drogen. Evt een gewone pleister. Mocht een schaafwond weer vies geworden zijn gewoon uitdouchen. Evt extra schoonmaken met een (nieuw) nagelborsteltje.

Verder dat de professionele zorg Duoderm(R) gebruikt. ONZIN!!! Er zijn een tiental fabrikanten die dit aanbieden en allemaal (uiteraard) onder een andere naam. Als je het heir over hebt gebruik dan generieke namen zoals hydrocolloid; zalfgazen; elatsisch windsel enz.
Het is ook zo dat je pas op een wond hydrogel mag gebruiken na opdracht van de chirurgen. Dit ook omdat er reinigende stoffen inzitten die (bij verkeerd gebruik) het goede weefsel kunnen aantasten.

En nog een tip voor iedereen die problemen heeft met verbandmateriaal dat vastgeplakt zit.....giet er water overheen of houd het verband even onder water of haal het onder de stromende douche eraf. Na een paar seconden plakt dit niet meer aan de wond!!!

vesalius

• Senior gebruiker
Reactie #19 Gepost op: 29 september 2007, 09:45:51
Het maakt niet uit wat je gebruikt zolang het maar geen Jodium of Betadine is. Dit verkleurt de wond waardoor hij later niet meer goed beoordeeld kan worden. Het beste is gewoon stromend leidingwater. Dit wordt ook binnen de ziekenhuizen als steriel gezien.

Voor zover de desinfectans. Terug naar de casustiek!!!!!!!

Alleen verwar je nu toch echt twee verschillende zaken? Schoonmaken van de wond, zeker bij schaafwonden waar makkelijk veel vuil in terechtkomt wat idd het beste gedaan kan worden met vers leidingwater wat dan terecht als schoon genoeg gezien wordt (steriel zou ik het alleen niet willen noemen ;)). Vervolgens desinfectie met een middel wat wanneer het nog elders beoordeeld moet worden niet teveel "maskeert". Overigens ga ik er toch wel vanuit dat het merendeel van de wonden die een EHBO'er ziet toch ook wel zelfstandig afgehandeld kan worden en dus maakt het dan ook niet zoveel uit.

Terug naar de casus, wat zou jij doen met Joeri Pleegje_?