Brandweer in zee met Bossche brigade

Auteur Topic: Brandweer in zee met Bossche brigade  (gelezen 11567 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

muistroom

• Senior gebruiker
Reactie #20 Gepost op: 11 maart 2008, 18:28:59
Okee shave, dan is het mij duidelijk.
Wat ik een klein beetje vaag vindt is dat er zoveel brandweermateriaal voor 1 drenkeling opgetrommeld wordt. Onlangs nog de kanoer op de Rijn. Ik las ergens dat er 10 voertuigen stonden.
Als we dat ook op het strand deden bij elke drenkeling zou er een aardige file ontstaan.

Wellicht dat hierin de verklaring zit?

Shave

• Beroepsbrandweerman
  • Senior gebruiker
Reactie #21 Gepost op: 11 maart 2008, 18:35:42
Tjah, als je volgens de regels zou uitrukken dan zit je al snel op twee duikteams per inzet plus ondersteunend materiaals als HV, TS, OvD.

uitkijk

• Senior gebruiker
  • Dit forum is het helemaal !
Reactie #22 Gepost op: 11 maart 2008, 21:35:15
Groot verschil met bijv. alle druk bezochte water (sportduikers) rondom Schouwen-Duiveland en Goeree=Overflakkee waar de duikploegen moeten komen uit Middelburg, Goes en Hellevoetsluis.

Kees  8)

Brandpreventist

• Senior gebruiker
Reactie #23 Gepost op: 11 maart 2008, 21:46:48
Groot verschil met bijv. alle druk bezochte water (sportduikers) rondom Schouwen-Duiveland en Goeree=Overflakkee waar de dukploegen moeten komen uit Middelburg, Goes en Hellevoetsluis.

Kees  8)

Tholen?  ;)

joostvankempen

• REDDINGSBRIGADE
  • Senior gebruiker
  • projectmanager ICT lokale overheid
    • Reddingsbrigade 's-Hertogenbosch
Reactie #24 Gepost op: 12 maart 2008, 22:44:16
Misschien de inzet van RB vrijwilligers (uit een andere regio nb) voor oppervlakte redding inzetten terwijl er beroeps van de brandweer beschikbaar zijn.

....denk ik  ::)

Henk

In dit specifieke geval heeft de (nieuw gevormde) regio Bommelerwaard nooit de beschikking gehad over een eigen duikteam met boot. Daarvoor waren zij altijd al afhankelijk van korpsen uit andere regio's. Toen er door de gemeente nog eens goed is gekeken naar de taakstelling van de brandweer (weet niet precies hoe dit zit, maar iemand kan me vast vertellen waar dit ergens staat omschreven?) bleek het eigenlijk wel wenselijk om een eigen boot te hebben voor oppervlaktereddingen, naast het inschakelen van duikteams uit andere regio's.

In eerste instantie wilde de lokale politiek de (gemeentelijke) rubberboot van recreatiegebied de Zandmeren 24/7 beschikbaar maken, en daar komt de link met de reddingsbrigade: De Bossche Reddings Brigade bewaakt en beheert 's zomers al jaren dit gebied met deze door de gemeente beschikbaar gestelde rubberboot.
Het inzetten van deze boot door de brandweer bleek echter nog al wat nadelen te hebben:
- Bij inzet en oefening door de brandweer zou de boot niet inzetbaar voor de strandbewaking, wat tijdens een drukke zomer tot onveilige situaties zou kunnen leiden.
- Als de boot op patrouille is tijdens de strandbewaking, is hij niet direct inzetbaar voor de brandweer.
- de strandpost is zwaar beveiligd tegen inbraak, maar bij een gesloten post duurt het dus erg lang voor de boot buiten staat
- boot staat daar op een hand(strand)kar en niet op een wegtrailer
etc.

Maar het belangrijkste: er moesten brandweerlieden van het korps van 0 af getraind gaan worden voor het varen en het uitvoeren van oppervlaktereddingen.

De reddingsbrigade heeft toen zelf een aanbod gedaan om een alarmploeg in te stellen en dan met eigen materieel inzetbaar te zijn voor oppervlaktereddingen.
Vanwege de jarenlange goede samenwerking op het recreatiegebied, heeft de politiek deze handschoen opgepakt.

En in tegenstelling tot deze goede banden met gemeente en brandweer Maasdriel, zijn de relaties tussen de Bossche brandweer en de Bossche Reddingsbrigade naar mijn idee toch af en toe wat moeizaam...

Daarmee begeef ik me op heel glad ijs, maar als 'buitenstaander' (ik zit niet in een besluitvormingsorgaan van welke van deze organisaties dan ook) heb ik dat idee zo
Bestuurslid Reddingsbrigade 's-Hertogenbosch

Rob van Munster

• Senior gebruiker
Reactie #25 Gepost op: 13 maart 2008, 17:36:33
Toch even wat rechtzetten: er bestaat geen regio Bommelerwaard. Binnen de Regio Gelderland-Zuid vormen gemeenten clusters, samenwerkingsverbanden op het gebied van opleidingen, oefeningen, gezamenlijke aanbesteding etc.

Je hebt het dus over de cluster Bommelerwaard. De regio Gelderland Zuid (en dus ook de cluster Bommelerwaard) heeft wel de beschikking over een duikteam, de duikers van Culemborg, aangevuld met duikers uit Maasbommel. De duikers hebben ook een boot, die van de RB Culemborg. Deze wordt vaak mee gealarmeerd bij incidenten, ook al heeft het betreffende korps de beschikking over een boot.

Hierbij een aantal onjuistheden rechtgezet.

Overigens ben ik heel blij dat de collega's van de BRB ingezet kunnen worden in de regio Gelderland Zuid!! We zullen elkaar vast wel treffen bij een zoekactie op de Zandmeren.

En nog een antwoord op je vraag: In de "leidraad bestrijding waterongevallen door de brandweer" staat dat ieder korps een oppervlakteredding moet kunnen uitvoeren. Met een boot, een Hansaboard of door een lijnredding. De taak kan zelf worden uitgevoerd (met als gevolg een grotere oefendruk) of worden uitbesteed aan een reddingsbrigade, zoals Culemborg en Den Bosch in de RGZ doen.

Rob van Munster
RB Culemborg

joostvankempen

• REDDINGSBRIGADE
  • Senior gebruiker
  • projectmanager ICT lokale overheid
    • Reddingsbrigade 's-Hertogenbosch
Reactie #26 Gepost op: 14 maart 2008, 16:36:34
Goed dat je het even rechtzet, want zoals ik al zei ben ik hier zelf niet direct bij betrokken.

O0
Bestuurslid Reddingsbrigade 's-Hertogenbosch

Brandpreventist

• Senior gebruiker
Reactie #27 Gepost op: 7 juni 2008, 01:06:23
http://www.brabantsdagblad.nl/regios/denbosch/3233059/Eerste-reddingsbrigade-wil-blijven-pionieren.ece

Eerste reddingsbrigade wil blijven pionieren

door Bram de Vrind. vrijdag 06 juni 2008 | 04:10 | Laatst bijgewerkt op: vrijdag 06 juni 2008 | 09:03
Tekstgrootte tekst verkleinentekst vergroten
Kinderen krijgen les van de Bossche Reddings Brigade bij de IJzeren Vrouw, de foto is van 1948. foto Archief BRB
http://www.brabantsdagblad.nl/multimedia/archive/00772/BD_E_4626262-h02_st_772663b.jpg

Vice-voorzitter Ronald van Litsenburg (35, links) en voorzitter Guus Dankers (55) bij de IJzeren Vrouw in Den Bosch. foto Marc Bolsius
http://www.brabantsdagblad.nl/multimedia/archive/00772/BD_F2_4626027-h02_m_772670h.jpg

Het waterpoloteam van de Bossche Reddingsbrigade op 30 augustus 1944, locatie IJzeren Vrouw in Den Bosch. foto Archief BRB
http://www.brabantsdagblad.nl/multimedia/archive/00772/BD_D_4634456-forens_772653h.jpg

DEN BOSCH - December 1993, het Limburgse Blerick was tijdens de overstroming van de Maas geëvacueerd, maar één persoon was nog altijd zoek, vertelt Ronald van Litsenburg (35), vice-voorzitter van de Bossche Reddings Brigade die de evacuatie uitvoerde. "De plaatselijke imam bleek de moskee in gevlucht en zat daar op de eerste verdieping te bidden.
We hebben hem met de vlet uit het gebedshuis gevaren", aldus Van Litsenburg. Blerick was definitief 'leeg'.

De reddingsactie van de imam was een hoogtepunt tijdens de reddingsoperatie van de BRB, die als een van de eerste brigades tijdens de watersnood in 1993 uitrukte. De snelle reactie past bij de pioniersfunctie die de Bossche redders willen vervullen.

De oudste reddingsbrigade van Nederland viert dit jaar haar honderdjarig jubileum. De BRB helpt niet alleen mensen in nood, maar verzorgt ook zwemlessen, leidt badmeesters op en beveiligt (water) evenementen.

Een ongeluk waarbij een man met paard en wagen de Brede Haven inreed en verdronk, was voor de Bossche kolonel Mommers en consorten aanleiding om op 14 juni 1908 een reddingsbrigade op te richten 'ter bestrijding van de verdrinkingsdood', vertelt huidig voorzitter Guus Dankers (55).

Al gauw begon de vereniging met het geven van zwemlessen en examineren van de leden. De inzet van de examenkandidaten tijdens het zwemmend redden werd door de jury gewaardeerd met een diploma A, B, of C. "Dáár werd toen dus reeds de grondslag gelegd voor onze latere Bondsdiploma's", schreef oud-voorzitter J. van Gemen trots in een boekje naar aanleiding van het 25-jarig bestaan van de BRB.

"In de loop der jaren heeft een substantieel deel van de Bosschenaren zwemles gekregen van van de BRB", zegt Dankers. Eerst in de IJzeren Vrouw, later in het Brabantbad en nu in het Sportiom. De vereniging heeft 350 leden, van wie ongeveer 70 actief zijn zwemleraar, badmeester of 'redder'.

In 1993 en 1995 kon de BRB voor het laatst bij een watersnood in actie komen. "We hebben in '93 zelfs nog met de postbode in een reddingsvlet de post bezorgd. Dat maak je nooit meer mee", zegt Van Litsenburg die in september de voorzittershamer van Dankers overneemt.

De jongere leden moeten het voorlopig hebben van de 50 tot 60 acties die de brigade tijdens haar reguliere werkzaamheden uitvoert als toezichthouder op de Oosterplas en de Zandmeren bij Kerkdriel.

Maar ook bij evenementen als zwemwedstrijden, de Bossche intocht van Sinterklaas en het bezoek van de koningin aan de stad vorig jaar, is of was de BRB aanwezig voor eventuele calamiteiten.

De eerste reddingsbrigade van Nederland wil de komende jaren blijven pionieren. De vereniging loopt bijvoorbeeld voorop in de samenwerking met de brandweer - in de Bommelerwaard schakelt het korps de vereniging regelmatig in bij reddingsacties op water. De vereniging overlegt nu met het brandweerkorps Brabant-Noord om hetzelfde in de omgeving Den Bosch te doen. De vereniging heeft tevens een landelijke rampenoefening in oktober naar Den Bosch gehaald. Dankers: "Elk jaar willen we met iets nieuws komen."

Shave

• Beroepsbrandweerman
  • Senior gebruiker
Reactie #28 Gepost op: 19 juni 2008, 19:55:22
Ik ben benieuwd  8)

Koen Wiegman

• Senior gebruiker
    • website overleg Samenwerkende Reddingsbrigades Kennemerland
Reactie #29 Gepost op: 21 juni 2008, 23:21:50
Den Bosch heeft het goed voor elkaar. Knap geregeld en een goeie basis voor de toekomst.
Geloof in eigen kracht en identiteit kunnen de brigades ver brengen!