http://www.groningen.nl/assets/pdf/brief%20Wallage%20over%20Euroborgbrand.pdfGeachte dames en heren,
Op zondag 13 april 2008 stond de competitiewedstrijd FC Groningen - Ajax gepland.
Zoals u inmiddels ongetwijfeld heeft vernomen, heeft de wedstrijd op verzoek van de
scheidsrechter, de technische staf van beide clubs en de spelers geen doorgang
kunnen vinden. Kort voor de aanvang van de wedstrijd brak brand uit voor en op de
Noord-tribune. Ik beschouw het als zeer ernstig dat een ludiek bedoelde actie zo uit
de hand kon lopen, met alle risico's vandien, met name voor de slachtoffers. Door
middel van deze brief informeer ik u over de relevante feiten en de vervolgstappen.
Voorafgaand aan de wedstrijd FC Groningen - Ajax werden door het publiek op de
Noord-tribune rollen toiletpapier op het veld gegooid. Dit was als sfeeractie bedoeld
door de georganiseerde aanhang van FC Groningen (Groningen Fanatics). Zoals te
doen gebruikelijk was FC Groningen vooraf op de hoogte van de actie. De contacten
vooraf tussen FC Groningen en de brandweer worden nader onderzocht.
Door nog onbekende oorzaak zijn de toiletrollen in brand geraakt. De Bedrijfshulpverlening
van FC Groningen werd conform het bestaande protocol gestart. Om 14.29
uur kwam bij de Gemeenschappelijke Meldkamer Groningen de eerste melding
binnen van een brand in de Euroborg. De brandweer is vervolgens om 14.32 uur
uitgerukt en was om 14.35 uur ter plaatse. De brand is geblust met het op de twee
ingezette voertuigen beschikbare water.
Direct nadat de brandweer is begonnen met blussen, heb ik overleg gevoerd met de
districtschef, de officier van Justitie en de algemeen directeur van FC Groningen.
In gezamenlijkheid is besloten een half uur te wachten, voordat een standpunt zou
worden ingenomen over het alsnog spelen van de wedstrijd. Vanzelfsprekend zou dat
in de eerste plaats afhangen van de omvang en aard van de verwondingen van
eventuele slachtoffers (zie hierna), het (professionele) advies van de brandweer en de
vraag of de scheidsrechter en de spelers bereid en in staat zouden zijn alsnog af te
trappen.
Nadat om 14.53 uur het sein "brand meester" werd gegeven, heeft de brandweer de
luchtkwaliteit in het stadion gemeten. Vastgesteld werd dat géén schadelijke stoffen
aanwezig waren en dat de technische staat van de tribune zodanig was, dat
toeschouwers op verantwoorde wijze hun plaatsen op de tribune weer konden
innemen. Vervolgens is in overleg met de politie en FC Groningen besloten dát deel
van het publiek - dat zich inmiddels vanwege de rookontwikkeling buiten het stadion
en op het veld bevond - weer toe te laten op de Noord-tribune. Het uitgangspunt op
dat moment was dat de wedstrijd alsnog zou kunnen worden gespeeld. Vanuit
openbare- ordeperspectief had dat ook mijn voorkeur.
Terwijl de tribunes weer volstroomden, werd ik geïnformeerd over het gezamenlijke
besluit van spelers, technische staf en de scheidsrechter, dat er niet gespeeld zou
worden. De spelers klaagden over ademhalingsproblemen, misselijkheid, duizeligheid
en hoofdpijn. Op advies van de medische staf van beide clubs is vervolgens besloten
dat het niet verantwoord was alsnog te starten.
Aantal gewonden.
In totaal zijn 23 mensen naar het ziekenhuis vervoerd met overwegend
ademhalingsproblemen. Vier personen zijn uit voorzorg een nacht gebleven. De
overige mensen zijn inmiddels weer thuis. Enkele personen hebben lichte
brandwonden opgelopen. Daarnaast heeft iemand een enkelbreuk opgelopen nadat hij
van de tribune het veld op is gesprongen. Daarnaast hebben vijf personen zich bij de
dokterspost gemeld; zij konden na behandeling huiswaarts keren.
De geneeskundige hulp bij ongevallen en rampen (GHOR) was met in totaal negen
ambulances en een mobiel medisch team (MMT) ter plaatse. Tevens werd de snel
inzetbare groep ter medische assistentie (SIGMA) gealarmeerd. Dit team stond standby
op de brandweerkazerne aan de Sontweg, maar is niet ingezet. Daarnaast is door
de GHOR gebruikgemaakt van de EHBO in het stadion.
Nader onderzoek.
Vanzelfsprekend zal de politie een nader onderzoek verrichten naar de oorzaak van de
ontstane brand en de mogelijke daders. Dit opsporingsonderzoek is op zondagmiddag
13 april 2008 onmiddellijk gestart met onder andere het horen van getuigen en
slachtoffers en met het verrichten van een technisch onderzoek op de tribune.
Het lijkt mij noodzakelijk dat objectief wordt vastgesteld wat de toedracht van dit
ernstige incident is geweest, of de betrokken organisaties passend hebben gereageerd
en of de veiligheidsvoorzieningen adequaat hebben kunnen functioneren. Daarom heb
ik het Auditteam Voetbalvandalisme gevraagd nader onderzoek te doen naar de
gebeurtenissen gistermiddag. Het Auditteam is ingesteld door de minister van
Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties en staat onder leiding van voormalig
staatssecretaris Margo Vliegenthart. Het Auditteam heeft tot taak het doen van
onafhankelijk feitenonderzoek naar ingrijpende incidenten van voetbalvandalisme en
onderzoek naar het voorkómen van incidenten. Het spreekt vanzelf dat ik op basis van
de bevindingen van het Auditteam graag bereid ben aanstaande woensdag in de
raadscommissie F. en V. nader met u van gedachten te wisselen over dit ernstige
incident.
Ik ga er vanuit u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd.
Met vriendelijke groet,
drs. Jacq. Wallage,
burgemeester van Groningen.