Brandweer wil af van digitale portofoon in DMO

Auteur Topic: Brandweer wil af van digitale portofoon in DMO  (gelezen 83284 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Pieter Lodder

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 82
Reactie #240 Gepost op: 3 juni 2010, 13:56:24
Onderzoeksresultaten DMO bevestigen geïnventariseerde problemen
 

Afgelopen maandag 31 mei heeft onderzoeksbureau M&I/Partners de eindresultaten van het onderzoek over de DMO-problematiek in Arnhem gepresenteerd. Dit onderzoek is in opdracht van het ministerie van BZK verricht. De aanleiding voor het onderzoek ligt in de problemen die brandweerkorpsen ondervinden met het gebruik van C2000-portofoons in de DMO-stand. Het onderzoek bevestigt met feitelijke testresultaten de problemen die de NVBR in 2009 heeft geïnventariseerd.

Een aantal belangrijke zaken is uit de onderzoeken naar voren gekomen', aldus Johan Postma namens de NVBR. ' De techniek van DMO kan in bepaalde omstandigheden falen en technische problemen blijken zich onder geconditioneerde omstandigheden te herhalen. Ook de randapparatuur is niet goed en blijkt te complex te zijn voor de brandweer. Sommige randapparatuur voldoet bovendien niet volledig aan het Tetra protocol.'

Volgens Postma betekent dit dat de brandweer rekening moet houden met mogelijk falende communicatiemiddelen en dat er snel een begin moet worden gemaakt met de DMO-verbeteringen.

Postma: ‘Het ministerie van BZK zal worden gevraagd om ook haar bijdrage te blijven leveren bij het oplossen van deze problemen’. Het onderzoek heeft zich gericht op de aard van de problemen en bijpassende verbetervoorstellen. Het onderzoek heeft als resultaat twee rapporten opgeleverd: ‘C2000 DMO-problemen’ en ‘C2000 DMO-verbeteringen’.  De rapporten zijn te downloaden via www.brandweerkennisnet.nl.

De NVBR heeft actief geparticipeerd in dit onderzoek en is positief over de gedegenheid ervan. Het rapport ‘C2000 DMO-problemen’ geeft een compleet overzicht van de geconstateerde problemen. De aanbevelingen uit het rapport ‘C2000 DMO-verbeteringen’ zijn niet altijd even concreet, maar bieden een goede oplossingsrichting en geven aanleiding tot meer uitwisseling van  “best practices” tussen de diverse regio's. De Gebruikersgroep C2000 is daarmee al in 2009 gestart en zal dit onverminderd voortzetten.

De aanbevelingen zijn tevens aanleiding om als brandweer gezamenlijk actie te nemen richting de leveranciers en producenten van randapparatuur. De Brandweer Vraagorganisatie Informatiemanagement (BVIM) kan hierin een rol vervullen door samen met de gebruikersgroep C2000 een programma van eisen voor randapparatuur op te stellen. Deze zal worden gebruikt voor een nieuwe landelijke aanbesteding van randapparatuur die over enkele jaren gaat plaatsvinden.


http://www.nvbr.nl/publish/pages/7323/c2000dmo-problemen_v1.0.pdf
http://www.nvbr.nl/publish/pages/7323/c2000dmo-verbeteringen_v1.0d.pdf

Of

http://www.brandweerkennisnet.nl/publish/pages/7323/c2000dmo-problemen_v1.0.pdf
http://www.brandweerkennisnet.nl/publish/pages/7323/c2000dmo-verbeteringen_v1.0d.pdf
Alles wat ik schrijf, is op persoonlijke titel. Mijn mening is niet noodzakelijkerwijs gelijk aan de mening van mijn werkgever. Ook kunnen mijn berich


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Reactie #241 Gepost op: 3 september 2010, 09:39:26
Noodkreet over portofoons brandweer

http://nos.nl/artikel/182438-noodkreet-over-portofoons-brandweer.html
Toegevoegd: vrijdag 3 sep 2010, 06:35
Update: vrijdag 3 sep 2010, 06:49

Door problemen met portofoons bij de brandweer kunnen levensgevaarlijke situaties ontstaan. De vakorganisaties voor de brandweersector schrijven dat in een brief aan de Arbeidsinspectie. Ze vinden dat het ministerie de problemen te veel op zijn beloop laten.

De brandweer maakt sinds 2004 gebruik van de zogeheten C2000-portofoons. Een aantal korpsen gebruikt vanwege de problemen weer analoge portofoons.

In mei bleek ook uit onderzoek in opdracht van Binnenlandse Zaken dat de portofoons soms dienst weigeren. Via de Arbeidsinspectie willen de organisaties nu maatregelen afdwingen.
Samen sterk in de hulpverlening!


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #242 Gepost op: 3 september 2010, 10:13:54
http://brandweervrijwilligers.nl/nieuws-2286-dmo-onbetrouwbaar-en-nu.html?archived=0&page=1

DMO onbetrouwbaar en nu?Actueel - Meest gelezen - Archief - Rubrieken

 
03 September 2010

"Doet-ie 't of doet-ie 't niet?" Hierbij bedoelen we niet het vroegere spelprogramma maar de objectportofoons, in gebruik bij veel brandweerkorpsen in ons land. Een levensgevaarlijke situatie, aldus de gezamenlijke vakorganisaties. Ze hebben de Arbeidsinspectie verzocht om te handhaven.

"Communicatie is één van de pijlers van het brandweerwerk. Zonder goede communicatie met de meldkamer en uw collega’s wordt het werk eigenlijk onmogelijk en loopt u onnodig risico.” Zo luidt de tekst in een lesboek voor aspirant-brandweerlieden. Ze worden daarmee gewezen op het belang van betrouwbare communicatiemiddelen. Maar wat is betrouwbaar?  

Sinds 31 mei 2010 weet heel brandweer Nederland het antwoord op deze vraag. Deze dag werden in Arnhem de resultaten van een onderzoek, uitgevoerd in opdracht van het ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties (BZK), gepresenteerd. Wat de VBV en veel brandweerkorpsen al lang wisten, werd nu met 'feitelijke testresultaten' bevestigd; de brandweer moet rekening houden met mogelijk falende communicatiemiddelen tijdens hun werk, met alle risico's van dien.

Naast de bevestiging van de problemen staan in de rapportages nog andere indrukwekkende details; zo is bij de aanbesteding en aanschaf van deze verbindingsmiddelen geen rekening gehouden met specifieke gebruikerseisen van het brandweerveld terwijl 'de brandweer' vertegenwoordigd was. Ook de vele klachten van de werkvloer zijn volstrekt niet serieus genomen.

Dus wachten we op een ongeluk of gaan we met geluk aan de slag? De reactie van de NVBR op de onderzoeksresultaten geeft hierover geen uitsluitsel. Op 17 augustus jl. werd daarom de NVBR als adviseur van de werkgevers gevraagd om een standpunt. Daarop is helaas niet gereageerd.

De gezamenlijke vakorganisaties voor brandweerpersoneel zijn hierover erg teleurgesteld en boos. Zij wilde namelijk weten of er nog maatregelen in de planning zaten die bij wijze van spreken morgen zouden worden ingevoerd. Zij hebben toen hun plan doorgezet de Arbeidsinspectie in te schakelen om te handhaven.

Daar laten de gezamenlijk vakorganisaties het niet bij en hebben een aantal alternatieven bedacht om het veiligheidsrisico voor de optredende brandweerlieden sterk te verkleinen. De organisaties geven in de brief naar de colleges en de commandanten deze alternatieve maatregelen aan. Lees hier die brief.

Lees hier:

De resultaten van het BZK onderzoek
http://www.brandweerkennisnet.nl/@9329/onderzoek/

De reactie van de NVBR op het onderzoek
http://www.nvbr.nl/@9330/onderzoeksresultaten_0/

De brief naar de Arbeidsinspectie
http://www.brandweervrijwilligers.nl/user_files/file/landelijk/c2000/20100827_brief_vakorganisaties_arbeidsinspectie.pdf

Nog vragen? -over de mogelijke gevolgen van falende portofoons-
http://www.brandweervrijwilligers.nl/nieuws-1897-nog-vragen.html

De standpunten van de VBV Vakgroep C2000
http://http//www.brandweervrijwilligers.nl/user_files/file/landelijk/c2000/20090919_verslag_bijeenkomst_vakgroepc2000.pdf

Gespreksnotitie VBV voor C2000 hoorzitting Tweede Kamer, 19 november 2009  
http://www.brandweervrijwilligers.nl/user_files/file/landelijk/c2000/20091119_gespreksnotitie_vbv.pdf


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #243 Gepost op: 3 september 2010, 11:20:10
Ook de ambulancedienst en de politie werken toch in woningen waarbij de verbinding cruciaal is?  ???


jvo

  • ACH
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,933
  • geel busje, geel pak
    • Youtubekanaal
Reactie #244 Gepost op: 3 september 2010, 11:41:31
Ook de ambulancedienst en de politie werken toch in woningen waarbij de verbinding cruciaal is?  ???
Maar (bijna) nooit in DMO.... dat gebruik je alleen als het echt grootschalig wordt....
-When responding to a call, always remember that your ambulance was built by the lowest bidder-


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #245 Gepost op: 3 september 2010, 11:47:01
Maar (bijna) nooit in DMO.... dat gebruik je alleen als het echt grootschalig wordt....
Dus in TMO heb je nooit verbindingsproblemen van binnen naar buiten?  ???


jvo

  • ACH
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,933
  • geel busje, geel pak
    • Youtubekanaal
Reactie #246 Gepost op: 3 september 2010, 12:14:02
Dus in TMO heb je nooit verbindingsproblemen van binnen naar buiten?  ???

Niet echt heel vaak, behalve dan door uitval van de versleten porto's.... Komt misschien ook doordat in Amsterdam de complete C2000 invoering uitgesteld is omdat de politie eiste dat er beter bereik zou zijn....en daardoor er meer masten staan in de stad? ???
-When responding to a call, always remember that your ambulance was built by the lowest bidder-


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #247 Gepost op: 3 september 2010, 14:13:42
http://www.nu.nl/binnenland/2325791/gecompliceerde-portofoons-brandweer-levensgevaarlijk.html

'Gecompliceerde portofoons brandweer levensgevaarlijk'
Uitgegeven: 3 september 2010 13:42
Laatst gewijzigd: 3 september 2010 13:47

AMSTERDAM - De digitale portofoons die veel brandweerkorpsen gebruiken zijn onbetrouwbaar waardoor levensgevaarlijke situaties kunnen ontstaan. "Ze zijn veel te gecompliceerd om eenvoudig mee te kunnen werken."
 © NU.nl/Hans van Hamersveld

Drie vakcentrales en de Vakvereniging Brandweer Vrijwilligers (VBV) schrijven vrijdag een brandbrief aan de colleges van burgemeesters en wethouders en brandweercommandanten om de overheid aan te zetten tot maatregelen. De organisaties hebben de Arbeidsinspectie ingeschakeld.

De belangrijkste problemen met de C2000 portofoons zijn volgens kaderlid van de grootste vakcentrale AbvoKabo FNV en brandweermedewerker Fred de Hengst, de kleine knopjes, veel te geavanceerde instellingen en vooral de soms wegvallende verbinding.

Volgens De Hengst werkte de voorganger van de C2000 stukken beter. “Je moet het je voorstellen als het verschil tussen een oude mobiele telefoon en een smartphone”, zegt hij tegen NU.nl.

“We hebben veel liever een lomp apparaat met grote knoppen. Je kunt in lastige situaties en met dikke brandweerhandschoenen aan ook niets met zo'n iPhone.”


Willekeurig

De portofoons falen in de zogeheten direct modus stand (DMO) "op willekeurige en niet-voorspelbare momenten". Dit was de conclusie van een in mei gepubliceerd onderzoek.

Sindsdien is er nog niets gebeurd om de veiligheid van brandweerlieden te verbeteren, zegt voorzitter van de VBV Cees van Beek. Volgens Van Beek moet de brief worden gezien als aanzet om de Arbeidsinspectie tot aan te zetten tot actie.

De maatregelen die het ministerie van Binnenlandse Zaken naar aanleiding van het onderzoeksrapport heeft aangedragen, zijn volgens hem onvoldoende. “Er is een ander soort portofoon nodig om het vertrouwen in falende apparatuur te herwinnen.”

Ongelukken

Of sinds de invoering van de C2000 portofoon in 2004 dingen door de ondeugdelijke apparatuur zijn misgegaan, kunnen de beide heren niet met zekerheid zeggen. “Voor zover we weten zijn er nog geen grote ongelukken gebeurd”, aldus De Hengst.

De vakcentrales zijn het erover eens dat het van levensbelang is dat er snel iets gebeurd. De Hengst: “Als ik een een brandend huis sta, dan moet ik te allen tijden met m’n collega’s kunnen communiceren. Zo simpel is het.”


T4tinus

  • BHVer
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 348
  • Met en zonder
Reactie #248 Gepost op: 3 september 2010, 14:20:12
http://www.automatiseringgids.nl/markt-monitor/nederland/2010/35/brandweer-noemt-c2000-levensgevaarlijk.aspx
Brandweer noemt C2000 levensgevaarlijk
3 september 2010 door: Thijs Doorenbosch
 C2000 in gebruik bij de brandweer De haperende C2000-communicatie zorgt voor levensgevaarlijke situaties. Dat schrijven 4 vakcentrales voor brandweerpersoneel in een brandbrief aan de Arbeidsinspectie.

De brandweer heeft vooral problemen met de modus van het apparaat waarmee direct contact kan worden gezocht met een ander toestel zonder tussenkomst van het netwerk. Deze DMO-functie valt regelmatig en op onvoorspelbare momenten uit, waardoor berichten niet aankomen.

De DMO-stand wordt vooral voor de snelle onderlinge communicatie gebruikt, bijvoorbeeld wanneer brandweerlieden zich in een brandend gebouw bevinden. "Het apparaat geeft niet aan dat de communicatie wegvalt", zei een vertegenwoordiger van de brandweer vanochtend in het Radio1-journaal. "De oude analoge portofoons hadden ook wel eens problemen met bereik, maar dat kondigde zich aan door toenemende ruis. Een digitale portofoon heeft maar 2 mogelijkheden, hij doet het wel of hij doet het niet."

Sinds het C2000-systeem in 2004 na veel vertraging in gebruik werd genomen, kampt het systeem met gebrekkige functionaliteiten. Het ministerie van Binnenlandse Zaken besloot in september vorig jaar een onderzoekscommissie in te stellen. In februari werd besloten opnieuw 50 miljoen te investeren in verbetering van het systeem, maar dat gaat enkele jaren duren. De vakcentrales vinden dat veel te lang en eisen op korte termijn een oplossing.


Advies

  • Verbannen gebruiker
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 312
Reactie #249 Gepost op: 3 september 2010, 17:14:28
DMO-functie in C2000-apparatuur aangepakt

De problemen met de DMO-functie binnen de C2000-apparatuur van de brandweer worden voortvarend en structureel aangepakt. Het ministerie van BZK, het Veiligheidsberaad en de NVBR (Nederlandse Vereniging voor Brandweerzorg en Rampenbestrijding) werken hierin samen. Regionaal commandant Van der Schuit namens de NVBR: “Veel van de in het onderzoeksrapport van mei jongstleden genoemde gebreken waren toen al bekend en hierop wordt door de korpsen geanticipeerd.”

De NVBR neemt afstand van de stelling van de vakorganisaties, dat er sprake zou zijn van een gevaarlijke situatie voor brandweermensen. In alle regio’s zijn tijdelijke oplossingen voor de DMO-problemen voor handen, variërend van instructies voor een ander gebruik van de portofoons tot bijvoorbeeld de tijdelijke uitwijk naar analoge communicatiefrequenties. De veiligheid van brandweermensen en burgers staat daarbij voorop.

De NVBR onderschrijft dat er verbeteringen noodzakelijk zijn voor een optimale werking van de DMO-functie in brandweerportofoons (directe verbinding tussen portofoons). Kort na de publicatie van het rapport heeft de RRC de problemen onderkend en toegezegd aan de oplossing van de problemen mee te werken. Hiervoor heeft de NVBR direct haar specialisten uit de regio’s ingezet. De eisen die de brandweer aan het communicatiesysteem stelt worden opnieuw gedefinieerd, er is een C2000-gebruikersgroep actief die zorg draagt voor uitwisseling van regionale ervaringen en nieuwe technieken onderzoekt, en er worden oefenkaarten voor C2000 gemaakt om het gebruik van het systeem te optimaliseren.

De vakorganisaties die de belangen van beroeps- en vrijwillige brandweerlieden vertegenwoordigen willen af van de falende C2000-portofoons die op het moment worden gebruikt. Ze roepen in een brief de Arbeidsinspectie op om de ARBO-wet te handhaven en te eisen dat er nieuwe portofoons komen.

Abvakabo FNV, CNV Publieke Zaak, CMHF en de Vakvereniging Brandweer Vrijwilligers (VBV) zeggen dat de falende portofoons "voor levensgevaarlijke situaties zorgen". Als de brandweerlieden de zogenoemde DMO-functie gebruiken, waarbij tussen twee portofoons kan worden gecommuniceerd, valt regelmatig de verbinding weg.

Slecht functioneren
In mei bleek al uit onderzoek dat de portofoons in deze stand slecht functioneren. De problemen zijn wel op te lossen, maar dat zal een paar jaar duren. De vakbewegingen vinden dat te lang.

De vakbewegingen willen dat wordt onderzocht of een ander systeem kan worden aangeschaft. Er zijn al korpsen die weer zijn overgestapt naar de analoge portofoons. De C2000-portofoons zijn digitaal. Al sinds de invoering van dat systeem zijn er klachten over de werking van de apparaten.