GRIP 3 Brandweerpersoneel omgekomen bij zeer grote Brand scheepswerf - De Punt 09-05-2008

Auteur Topic: GRIP 3 Brandweerpersoneel omgekomen bij zeer grote Brand scheepswerf - De Punt 09-05-2008  (gelezen 96916 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

Gast

  • Gast
Tijdens de Hoogvliegersdag gisteren 17  mei op Vliegveld Eelde is een bijzondere vliegend eerbetoon gegeven ter nagedachtenis aan Egbert Ubels. Ten overstaan van de uitgenodigde familie en de aanwezige brandweer-collega's werd door 4 toestellen de "Missing Man formation" uitgevoerd.
Een formatie van 4 toestellen waarbij één toestel uit de formatie omhoog wegschiet, letterlijk betekenend "we missen één man". Een laatste groet die normaliter alleen voor overleden (militaire) vliegers wordt uitgevoerd.
Het initïatief van de organisatie werd warm ontvangen door zowel de verkeersleiding als familie en collega's, aerobatics-piloot Frank Versteegh kwam vanuit Teuge om deel te nemen aan de formatie. Frank, zijn toestel uitgerust met sterkere motor dan de overige 3, richtte zich bij het overvliegen van het vliegveld naar de hemel als "missing man" en verdween in de wolken.

Een reportage op SBS6 Hart van Nederland, klik op onderstaande link

http://www.hartvannederland.nl/item/8826/Eerbetoon_voor_omgekomen_brandweerman


Feder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 854
In het Dagblad van het Noorden van afgelopen zaterdag staat een lang artikel over de brand in De Punt. Het artikel vertelt voornamelijk hoe de bewuste vrijdag is verlopen voor Raymond Soyer. Op die vrijdag is Raymond aan het werk (automonteur) bij Garage Polling in Eelde. Hij werkt daar al sinds zijn vijftiende en is erg geliefd onder zijn collega's. Dan gaat plotseling zijn pager. Hij werpt zijn gereedschap weg, roept nog enthousiast tegen z'n collega's iets als "yes! woningbrand!", en haast zich naar de kazerne. (Dat enthousiasme vind ik wel begrijpelijk. Hij was nog geen 2 jaar bij de brandweer en had al diverse grotere branden gemist).

Onderweg naar de brand vertelt hij in de brandweerwagen over de loods waar de brand woedt. Raymond kwam daar vaak over de vloer en kende de loods goed. Bij de loods aangekomen zien de branweerlieden rook uit de loods komen. Het is echter niet duidelijk waar de brand precies woedt. Om de situatie te verkennen gaan 4 brandweerlieden de loods binnen. Eén van hen moet terug omdat de slang die hij bij zich heeft niet goed ligt. Op het moment dat hij bijna buiten is volgt een explosie. De brandweerman die buiten is voelt de druk van de explosie en ziet achter zich een grote vuurzee. Zijn collega's zijn nog binnen. Vanaf dat moment wordt alles gedaan om de drie achtergebleven brandweermannen te redden. Maar door de brand en het instortingsgevaar is het veel te gevaarlijk de brandende loods in de gaan. Als het vuur wat meer onder controle is, kan de loods worden betreden. Uiteindelijk bergen brandweerlieden van versterkende korpsen de vermiste brandweerlieden.


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
http://www.assen.nu/?n_id=55748&s_id=466

Diverse onderzoeken naar grote brand De Punt gestart
vrijdag 23 mei 14:08
DE PUNT - Naar aanleiding van de brand in De Punt, waarbij drie brandweermensen om het leven kwamen, heeft de gemeente Tynaarlo een Coördinatiegroep Onderzoeken ingesteld. Deze groep is vorige week gestart met gesprekken met de verschillende instanties die onderzoeken zullen gaan verrichten zoals de Arbeidsinspectie, de Onderzoeksraad voor de Veiligheid en de Inspectie voor Openbare Orde en Veiligheid.
Ook de politie onderzoekt op dit moment onder verantwoordelijkheid van het Openbaar Ministerie de oorzaak van de brand. Het college van B&W heeft gisteren besloten om de Nederlandse Vereniging Brandweerzorg en Rampenbestrijding (NVBR) opdracht te geven tot een quick scan. De verschillende organen hebben ieder hun eigen verantwoordelijkheid en bevoegdheden in onderzoekstaken op dit terrein. Ze hebben afgesproken om een deel van de onderzoeken gezamenlijk uit te voeren, vooral ook om mensen die gehoord moeten worden zo weinig mogelijk te belasten. De resultaten van de externe onderzoeken zullen, variërend per onderzoek, enkele maanden tot een jaar op zich laten wachten.

Het college van B&W van Tynaarlo heeft op veel kortere termijn behoefte aan zoveel mogelijk duidelijkheid over de brand, om te kunnen voldoen aan de zorgplicht naar de nabestaanden, de brandweer en de verantwoordingsplicht naar gemeenteraad en bevolking. Het college heeft daarom de NVBR de opdracht gegeven om een quickscan uit te voeren. In deze quickscan worden met name de vragen beantwoord over de oorzaak en het verloop van de brand. Doel hiervan is om in een snel stadium recht te doen aan de primaire vragen en emoties die leven bij de nabestaanden, hulpverleners en bevolking. De uitkomsten van deze scan zijn van belang voor alle (onderzoeks)partijen. De NVBR verwacht medio juni de resultaten aan het college van B&W te kunnen overhandigen.


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
http://www.dvhn.nl/nieuws/noorden/article3509707.ece/Onderzoeksraad_voor_Veiligheid_geeft_geen_informatie_aan_anderen

Onderzoeksraad voor Veiligheid geeft geen informatie aan anderen

den haag/de punt -

De Onderzoeksraad voor Veiligheid kan anonieme getuigen horen in zijn onderzoek naar de brand in De Punt, waarbij drie brandweermannen om het leven kwamen. "We zijn wettelijk onafhankelijk en geven onze informatie niet door aan andere instanties. Justitie moet daarentegen zijn informatie wel aan ons verstrekken. Als we dat willen", zegt Fred Sanders van de Onderzoeksraad.

De Onderzoeksraad voor Veiligheid, mr. Pieter van Vollenhove is voorzitter, is opgericht na de vuurwerkramp in Enschede en de cafébrand in Volendam. Hij onderzoekt het ontstaan van rampen en ernstige ongevallen en de achtergronden zoals de regelgeving en de rol van de toezichthouder. Niet met het doel een schuldige aan te wijzen, maar om instanties lering te laten trekken uit onze bevindingen, verklaart Sanders. In het geval van de brand in De Punt zijn dat de gemeente, de brandweer en de andere hulpverleningsdiensten.

Bij de ramp betrokkenen organisaties krijgen de bevindingen van de Onderzoeksraad ter inzage en kunnen daarop reageren. Daarna maakt de raad het rapport inclusief aanbevelingen openbaar. De raad streeft ernaar zijn rapport binnen een jaar af te ronden.

De Onderzoeksraad:

Mr. Pieter van Vollenhove (voorzitter),
oud-voorzitter Raad voor de Transportveiligheid. Grondlegger en voorzitter International Transportation Safety Association.

Mr. Annie Brouwer-Korf,
oud burgemeester Utrecht, Amersfoort en Zutphen. Bekleedde diverse adviesfuncties op gebied veiligheid.

Mr. Joost Hulsenbek,
oud procureur-generaal Openbaar Ministerie, voormalig vice-voorzitter Spoorwegongevallenraad en Raad voor de Transportveiligheid.

Prof. dr. ing. Ferdinand Mertens,
oud inspecteur-generaal Verkeer en Waterstaat.

Dr. ir. Koos Visser,
voormalig lid Raad voor de Transportveiligheid, oud adviseur veiligheid, gezondheid en milieu Shell.


Siebert

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 157


tebby

  • Verpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,690
    • mijn hyves
flappus  niet elke verandering is een verbetering


AMK

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 695
  • VPK io
Alsof het nog niet erg genoeg is. Inhoudelijke reacties op het verhaal laat ik aan de deskundige onder ons over


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
http://www.revu.nl/11372.Mogelijk_fatale_blusfouten_brand_De_Punt

En wie duikt er weer op in de media..... :-X

http://www.revu.nl/11372.Mogelijk_fatale_blusfouten_brand_De_Punt

http://www.revu.nl/pix/artikel/11372_main.jpg

Brandweerdeskundige Fred Vos (63) denkt dat het verkeerde voertuig is ingezet om de brand op de scheepswerf in De Punt te blussen, waardoor drie mannen om het leven kwamen. Brandweermannen Egbert Ubels (38), Raymond Soyer (29) en Anne Kregel (48) uit Eelde werden vorige week begraven. Er loopt een onderzoek naar de oorzaak van de dood van het drietal.

Vos was onder andere betrokken bij onderzoeken naar de Herculesramp in Eindhoven en de vuurwerkramp in Enschede. ‘Uit piëteit met de nabestaanden doe ik nu pas mijn verhaal. Ik kan het simpelweg niet meer voor me houden.’

Na de brand bekeek Vos beelden van de bluswerkzaamheden. Hij was perplex toen hij zag dat de brandweer een Crashtender inzet, een brandblusvoertuig dat normaliter alleen wordt gebruikt om hevige vliegtuigbranden te bestrijden. Een Crashtender kan in 1 minuut 7500 liter water spuiten. ‘Dat voertuig stond tegen de zijmuur van de loods aan te spuiten. Je zag de muur langzaam onder de enorme druk bezwijken. Er volgde een langzame rookexplosie, een zogenaamde backdraft. Daarna stortte dat deel van de gevel in en – zo vermoed ik – kwamen de drie mannen om het leven.’

Maar waarom zette de brandweer de Crashtender in? Vos: ‘Onverantwoord gebruik? Ik weet het niet. Ze hadden goede bedoelingen, maar ze hadden de Crashtender nooit op een loodsbrand los mogen laten. Die is uitsluitend bedoeld voor vliegtuigen. Men maakte ‘officieel’ al bekend dat aan alle protocollen was voldaan; hoezo een Crashtender inzetten op een melding voor een loodsbrand? Of misschien was het onwetendheid, wat het alleen nog maar triester maakt.’

Vos zegt al jaren te waarschuwen voor slecht opgeleid brandweerpersoneel en incompetente leidinggevenden. ‘De gemiddelde brandweerman weet niet genoeg. De Brandweerwet regelt de brandweerzorg en die is sinds meer dan twintig jaar op alle niveaus verzaakt. Dat blijkt uit rapporten van de Rekenkamer uit 2001. Ook kan er gesjoemeld worden bij examens op lager niveau. Of een brandweerman een examen heeft gehaald, zegt dus niets over zijn kennis.’

Vos zegt te hebben gezwegen omdat hij niet tijdens het afscheid nemen al kritiek wilde geven. ‘Maar ik ben bang dat er door de incompetentie nog meer doden zullen vallen.’

Zvezdana Vukojevic


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
http://www.revu.nl/11372.Mogelijk_fatale_blusfouten_brand_De_Punt

(...)

Na de brand bekeek Vos beelden van de bluswerkzaamheden. Hij was perplex toen hij zag dat de brandweer een Crashtender inzet, een brandblusvoertuig dat normaliter alleen wordt gebruikt om hevige vliegtuigbranden te bestrijden. Een Crashtender kan in 1 minuut 7500 liter water spuiten. ‘Dat voertuig stond tegen de zijmuur van de loods aan te spuiten. Je zag de muur langzaam onder de enorme druk bezwijken. Er volgde een langzame rookexplosie, een zogenaamde backdraft. Daarna stortte dat deel van de gevel in en – zo vermoed ik – kwamen de drie mannen om het leven.’

(...)

Triest dat je op basis van vermoedens zulke beschuldigingen gaat uitspreken.

Is hem ook bekend 'wanneer' het filmpje is opgenomen.... voor of na 14.26....  :-X

p2kflex
14:31:20 09-05-08-GROUP-PRIO 1 (NB: zeer,groot) (GRIP: 2) Overige GRONINGERSTRAAT * DE PUNT
0500203BRW Drenthe (OvD Cluster Noord)
0500301BRW Assen (Centraslisten VC)
0500305BRW Drenthe (OvD Cluster Midden)
0500318BRW Assen (Kazernehek)
0502260BRW Drenthe (Onbekende code)
0502264BRW Drenthe (Onbekende code)
0502272BRW Drenthe (Emmen) (?)
0502274BRW Drenthe (Onbekende code)
0502280BRW Drenthe (Onbekende code)
0502505BRW Assen (Regio) (COH 10H99)



14:26:31 09-05-08  -GROUP- uitrukken de Punt brw mensen kwijt in brandend pand
0400022BRW Groningen (Voorlichting - Info)
0400121BRW Groningen (OvD Midden - Informeren)
0400463BRW Haren (TS / HV 533 )
0400481BRW Haren (Blusploeg 1)
0400482BRW Haren (Blusploeg 2)
0400487BRW Haren (Dagdienst)
0400489BRW Haren (Techniek)



14:22:46 09-05-08 BRAN PRIO 1 (NB: zeer,groot) Bedrijf binnenbrand Groningerstraat  DE PUNT
0502999BRW Drenthe ( Monitorcode )
0502574BRW Zuidlaren ( TS 33-11 )
0502543BRW Assen ( HVH1 21H71 )
0502516BRW Regio Zuidlaren ( DPH 20H32 )
0502512BRW Regio Assen ( VC-2 20-99 )
0502507BRW Regio Zuidlaren ( HA 20-42 )
0502251BRW Drente ( Melding Via Ac Groningen )
0502201BRW Zuidlaren ( Blusgroep B )
0502200BRW Zuidlaren ( Blusgroep A )
0500318BRW Assen ( Kazerne Techniek )
0500315BRW Assen ( Chauffeurs B )
0500302BRW Assen ( Blusgroep C )
0500301BRW Assen ( Blusgroep B )
0500013BRW Drenthe ( LMPO )
0500012BRW Drenthe ( CAC )
0500011BRW Drenthe ( CvD )
0500010BRW Drenthe ( Centralisten )


14:20:14 09-05-08 BRAN PRIO 1 (NB: middel) Bedrijf binnenbrand Groningerstraat  DE PUNT SB 21-61 meenemen
0502999BRW Drenthe ( Monitorcode )
0500318BRW Assen ( Kazerne Techniek )
0500314BRW Assen ( Chauffeurs A )
0500310BRW Assen ( Centralist AC )


14:18:14 09-05-08 BRAN PRIO 1 (NB: middel) Bedrijf binnenbrand Groningerstraat  DE PUNT
0502999BRW Drenthe ( Monitorcode )
0502572BRW Vries ( TS 32-11 )
0502534BRW Assen ( AL 21-51 )
0502151BRW Vries ( Blusgroep B )
0502150BRW Vries ( Blusgroep A )
0500318BRW Assen ( Kazerne Techniek )
0500314BRW Assen ( Chauffeurs A )
0500310BRW Assen ( Centralist AC )


14:10:27 09-05-08 BRAN PRIO 1 Woningbrand Groningerstraat  DE PUNT
0502999BRW Drenthe ( Monitorcode )
0502101BRW Eelde ( Blusgroep B )
0502100BRW Eelde ( Blusgroep A )
0500203BRW Gieten ( OvD Noord )


Crashtender

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,172
http://www.revu.nl/11372.Mogelijk_fatale_blusfouten_brand_De_Punt

Na de brand bekeek Vos beelden van de bluswerkzaamheden. Hij was perplex toen hij zag dat de brandweer een Crashtender inzet, een brandblusvoertuig dat normaliter alleen wordt gebruikt om hevige vliegtuigbranden te bestrijden. Een Crashtender kan in 1 minuut 7500 liter water spuiten. ‘Dat voertuig stond tegen de zijmuur van de loods aan te spuiten. Je zag de muur langzaam onder de enorme druk bezwijken. Er volgde een langzame rookexplosie, een zogenaamde backdraft. Daarna stortte dat deel van de gevel in en – zo vermoed ik – kwamen de drie mannen om het leven.’


Ik heb begrepen dat het incident met de 3 brandweer collega's al in een vroeg stadium plaats vond. De eerste TS, waar de drie omgekomen collega's deel van uit maakten, was pas een paar minuten ter plaatse en was er nog helemaal geen sprake van de inzet van de crashtender....
Reageer in een crisissituatie met kalmte en bedenk in een kalme periode dat er altijd weer ergens een crisis in de maak is.