Loeiende sirenes maken brandweerlui doof
Al drie Brusselse brandweerlui kampen met gehoorproblemen vanwege de steeds luidere sirenes op hun interventiewagens. 'Mute on Request' moet oplossing brengen, een systeem dat uw autoradio doet stilvallen wanneer een brandweerwagen nadert.
De stedelijke brandweerkorpsen in ons land voelen zich verplicht om steeds luidere sirenes op hun wagens te installeren. 'Anders horen automobilisten ons niet meer naderen, waardoor ze veel trager uit de weg gaan en wij moeilijker en vooral langzamer door het verkeer geraken', zegt Francis Boileau, woordvoerder van de Brusselse brandweer. Ook het Antwerpse korps heeft onlangs 'heel luide sirenes aangekocht, al is er bij ons gelukkig nog geen sprake van gehoorbeschadigingen', zegt luitenant Peter Vanspauwen.
Volgens Boileau zijn krachtigere autoradio's en de veel betere geluidsisolatie van moderne auto's de belangrijkste oorzaken van dit probleem. Zijn korps heeft nu zelfs sirenes die 115 decibel halen, wat als 'extreem luid' wordt gekwalificeerd.
'Maar zelfs met die sirenes is het probleem nog niet van de baan. Nog luidere systemen installeren, is geen optie. We hebben nu al drie brandweerlui-ambulanciers met gehoorschade, omdat ze te vaak zijn blootgesteld aan de sirenes', zegt Boileau.
Korpsen als die van Brussel en Antwerpen kijken daarom reikhalzend uit naar de ingebruikname van het project 'Mute on Request' van Binnenlandse Zaken. 'Dat project houdt in dat brandweerwagens bij een dringende interventie een radiosignaal kunnen uitzenden', zegt Tom De Keyser, adviseur van minister van Binnenlandse Zaken Patrick Dewael (Open VLD). 'Dat radiosignaal zorgt ervoor dat de autoradio's in een straal van zo'n 20 à 100 meter rond de brandweerwagen een stiltesignaal ontvangen, waardoor automobilisten de nadere brandweerwagen opnieuw horen aankomen', zegt De Keyser. 'Je kunt het vergelijken met de verkeersinfo die via RDS (radio data system, techniek die digitaal tekstinformatie aan radioprogramma's toevoegt, nvdr.) wordt rondgestuurd en ook het gewone radioprogramma onderbreekt.' Het systeem zou de brandweer moeten toelaten weer minder krachtige sirenes te gebruiken.
Het Belgisch Instituut voor Post en Telecommunicatie (BIPT) heeft onlangs zijn goedkeuring gegeven. 'We wachten alleen nog op een overleg tussen het BIPT en de gewesten. Want volgens de letter van de wet wordt een brandweerwagen die zo'n signaal uitzendt een radiostation en heeft die een zendvergunning nodig, wat een bevoegdheid van de gewesten is.'
Volgens De Keyser zal er met het systeem nog wat moeten worden geëxperimenteerd.
'Sommige brandweercommandanten zouden in de plaats van een stiltesignaal liever het geluid van een sirene uitzenden. Dat gaan we nog bekijken.'
Het zijn de korpsen zelf die beslissen of ze in het project 'Mute On Request' stappen. 'Landelijke korpsen zullen minder last hebben van deze problematiek', zegt De Keyser. Het systeem zou enkele honderden euro's per brandweerwagen kosten. (wer)
Werner Rommers