Communicatie bij rampen op het water

Auteur Topic: Communicatie bij rampen op het water  (gelezen 14775 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Gepost op: 18 juli 2008, 21:42:30
Door de heer van Bochhove, lid van de tweede kamer voor het CDA zijn op 3 juli 2008 de volgende vragen gesteld aan de minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties:
1.   Hebt u kennis genomen van het bericht in de Gooi- en Eemlander van 7 mei 2008 met als kop “Coördinatie bij zoektocht IJmeer soms zoek”.
2.   Is het juist dat de communicatie bij gebeurtenissen op het water voor de politie, brandweer en GGD slechts verloopt via C2000?
3.   Klopt het dat de marifoon (kanaal 67 en 16) door de aanvullende landdiensten en hun commando niet meer wordt gebruikt?
4.   Is het juist dat de marifoon is verwijderd uit de commando-wagens van de brandweer, waardoor o.a. de communicatie met hulpverleners op het water niet meer mogelijk is?
5.   Indien het antwoord op de vorige vraag bevestigend is, vindt u dit dan een goede ontwikkeling?
6.   Bent u bereid om alsnog te bezien of de communicatie tussen hulpverleningsdiensten en andere hulpverleners op het water primair zou moeten verlopen via de marifoon?
7.   Is er op alle grote binnenwateren die onder het verzorgingsgebied van de kustwacht vallen, in het bijzonder de wateren waarin meerdere veiligheidsregio’s aan elkaar grenzen een probleem op het gebied van de coördinatie op het water?
8.   Is de coördinatie in genoemd gebied, mede gelet op de gebeurtenissen op 5 mei 2008 volgens u voldoende duidelijk en efficiënt, gezien de vereiste spoed om tijdig op de plaats van het ongeval aanwezig te zijn? Zo ja, kunt u dit toelichten? Zo nee, hoe zou dit volgens u beter kunnen worden geregeld?


Het praatstuk van de Gooi- en Eemlander van 7 mei 2008

Helpers kritiseren 'overdaad aan leiding'  Bevelvoerder noemt operatie 'complex'
'Coördinatie bij zoektocht IJmeer soms zoek'

DOOR HANS VAN KEKEN

HILVERSUM - Voor het slachtoffer, de achttienjarige matroos uit Wijk aan Zee die op het IJmeer van
een  binnenvaartschip overboord sloeg, had het zeer waarschijnlijk niet meer uitgemaakt. Toch miste
de grote speuractie maandagmiddag regie, stellen reddingswerkers en betrokkenen uit het veld.
Over en weer was er, in de hectiek van het moment, soms flinke irritatie. "Politie, brandweer, kustwacht,
iedereen kan met de wet in de hand de regie opeisen. Dan krijg je meerdere kapiteins op één schip",
weet Henk Wijga van de particuliere Hulporganisatie Gooi- en Eemmeer (HOGE), die maandag vijftig
minuten na de melding, het slachtoffer uit het water haalde. Hij was als eerste van de circa zeventig
actieve hulpverleners ter plekke. Reanimatie mocht overigens niet baten, de man bleek later overleden.
Wijga is het prototype van de gedreven vrijwilliger, die al 25 jaar zijn reddingsdienst draait. Hij zegt
te merken dat hulpverlening op het water steeds meer het exclusieve domein lijkt te worden van
geleerde heren achter bureaus. "En daarin worden de kustwacht en het hulpvaardige publiek
uitgerangeerd. Juist als het bij zo'n calamiteit op teamwerk aankomt. Dan moet iedereen meehelpen.
Maar neem de communicatie. Die gaat vooral via C2000. Dan kunnen de gewone mensen niet
meeluisteren." Volgens Wijga is het probleem ook bij de landelijke politiek bekend. "Het gaat uiteindelijk
om een machtsstrijd, maar het is nog altijd niet opgelost."

Hoofdofficier van dienst Joop Huizing van de brandweer Hilversum, die maandag een van de leidinggevenden
was, erkent dat er 'veel leermomenten' waren tijdens de zoektocht. "Je kunt oefenen wat je wilt, maar de
praktijk blijkt telkens anders. Met zoveel hulpverleners had men elkaar voor de voeten kunnen lopen,
maar dat is niet gebeurd. Er is hard en goed gewerkt." Huizing ontkent dat onduidelijk zou zijn wie de regie
heeft. "Voor de buitenwacht mag dat zo lijken, maar op operationeel niveau hadden wij een aardig beeld."
Zoals altijd zal ook deze actie geëvalueerd worden, meldt de bevelvoerder. "Maar het was ernstig en complex,
dus we hebben daar alle aandacht voor", aldus Huizing, die het knap noemt dat Wijga 'de speld in de hooiberg
vond'.


Ook in de laatste Nieuwsbrief Waterrand werd al naar het incident verwezen en de vragen die de minister daarover gesteld waren door de heer van Bochove van het CDA.


Nu maar wachten op de antwoorden van de minister.

Henk




Rescue Ranger

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,587
  • Lekker ragge op strand, zee en de snelweg
    • Zandvoortse Reddingsbrigade
Reactie #1 Gepost op: 18 juli 2008, 22:49:47
Henk,

zoals het spreekwoord luidt: "als de koe verdronken is dempt men de put". Zo nu ook. Maar denk je nu echt dat er een verandering op gaat treden? Nu wordt er bijvoorbeeld vinger wijzend naar de Brandweer gewezen, maar ook de Kustwacht kan gespreksgroepen gebruiken. En de Kustwacht kan ook de marifoon gebruiken. Waarom neemt de Kustwacht daar dan geen activere rol in. De lokatie is bij uitstek geschikt om de Kustwacht als coördinerend lichaam neer te zetten, we zitten immers op een soort van drielanden-punt van hulpverleningsregio's. Als we dan ook nog eens de verschillende disciplines daarbij noemen dan kan je je lol op. Onder het motto "vreemde ogen dwingen", kan de Kustwacht als extrene hier heel mooi op inspringen. Maar dan moeten zij wel willen.

Als ik de laatste keer aan de Kustwacht vraag waarom zij afschalen, gaan ze af op de berichten van een politie agent die bijna voor het eerst op het strand stond. Tja, das een betrouwbare bron natuurlijk. Terwijl wij een half uur na afschaling en einde incident de persoon in kwestie wel aantreffen.

RR (vlaggen en vaandels kan iedereen zien, als het maar geen koper op schouders is dat blinkt)
Elke hulpverlening start met communicatie.


SimonSt

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,431
Reactie #2 Gepost op: 19 juli 2008, 09:35:24
Ik had gehoopt dat Waterrand hier uitkomt:

Handboek Incidentbestrijding op het water (concept), Hoofdstuk 2:

Voor incidentbestrijding op het water zijn meerdere verbindings- en meldkamers betrokken:
o Kustwachtcentrum
o 112-meldkamer te Driebergen
o Operationeel Centrum KLPD
o Gemeenschappelijke Meldkamers in de Veiligheidsregio’s
o Verkeerscentrales

Het is daarom van essentieel belang om helder vast te leggen wie alarmeert en met wie en waarover communiceert.
Bij de verbindingslijnen dient een onderscheid te worden gemaakt tussen “alarmeren” en “informeren” en tevens tussen de operationele monodisciplinaire informatielijnen en de informatielijnen noodzakelijk voor
multidisciplinaire afstemming.


Deel B, Hoofdstuk 1, paragraaf 2 "Melding & alarmering", bij figuuren 2.2 staat:

Het proces Melding & alarmering bij incidenten op het water is onderstaand gevisualiseerd (met onderscheid in het optreden op de SARwateren en de rivieren, kanalen en binnenwateren).
Uit deze figuren blijkt dat vele partijen zijn betrokken en dat afhankelijk van de regionale afspraken onderling contact wordt gelegd. Het is van groot belang deze afspraken helder en eenduidig vast te stellen.


Mijn conclusie: Waterrand trekt hier helaas geen landelijke lijn in, wat ik dus zelf heel bijzonder en betreurenswaardig vindt, het is juist één van de belangrijkste aanleidingen van het project...


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #3 Gepost op: 19 juli 2008, 10:22:45
Dat is de kern van de zaak, maar een (te) heet hangijzer.
In feite zegt de commissie "het is niet goed geregeld, doe er wat aan!" tegen de politiek, maar adviseert haar er niet in. Met andere woorden ze konden het niet eens worden.

Henk


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #4 Gepost op: 19 juli 2008, 10:27:37
Ramp op het water ?

Wat is dat ?

Grip 1-4 op het water of  
Een passagiersschip die op de noord-zee vergaat, levert andere communicatie op, of de overstroming van limburg bij hoogwater, of een rondvaartboot die zinkt op het ketelmeer.

Alle drie vergen andere communicatie lijnen..  En C2000 op de noord-zee heeft geen enkele zin.

Bij overstromingen zal c2000 zal daar de boventoon voeren tussen hulpdiensten onderling.  Echter zullen er nog  vele analoge verbindingen bij komen, waaronder de marifoon, amateurverbindingen en analoge verbindingen.

Op de grote rivieren zal c2000 de boventoon gaan voeren, in combinatie met marifoon om de scheepvaart te waarschuwen..

Bij het voorbeeld op de ketelmeer breekt de communicatie pleuris uit..

2 veiligheidsregio's,  4 gemeenten, en kustwachtgebied,  KNRM, KLPD, diverse Brandweer eenheden, ambulancediensten, defensie..
Naast c2000, Marifoon, en een veelvoud van analoge verbindingen en GSM.

Ik heb toch het idee van Waterrand, dat ze nog erg veel met een brandweer bril kijken naar incidenten op het water..    Het passantenhulpverlening op het water, en de verschillende werkwijzen van andere eenheden worden toch over het hoofd gezien..
Daarnaast is niet elke groot water het zelfde... Ook dit binnen het kustwacht gebied het zelfde en vergt ook veel lokale kennis.


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #5 Gepost op: 22 april 2009, 10:23:28
Hier staat het allemaal in:

het stuk dat de gemeente Huizen mij niet gaf: het SAMIJ incidentbestrijdingsplan IJsselmeergebied

Gaarne commentaar, ik ben het nog kritisch aan het doorlezen. Dit is versie 4.0, er is al een versie 5.0, deze gaat aangeboden worden aan de stuurgroep en is daarna een feit. Er is een taak ingeruimd voor "omstanderhulp/schepen"! Eureka!

De rol van de KNRM is belangrijk, ze gaan zelfs gevaarlijke stoffen te lijf, de reddingsbrigade doet alleen aan search and rescue. Hier ligt duidelijk een taak.

Henk


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #6 Gepost op: 22 april 2009, 12:42:54


uit het SAMIJ incident bestrijdingsplan.


Henk


Koen Wiegman

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 813
    • website overleg Samenwerkende Reddingsbrigades Kennemerland
Reactie #7 Gepost op: 23 april 2009, 10:36:09
Henk,

Interessant document.
Vooral de beperkte aanwezigheid van de brandweer valt op:

"De OSC valt afhankelijk van het type incident onder een van de procesverantwoordelijke functionaris, ter illustratie: bij verontreiniging is dat de OvD-W, bij ordeverstoring de OvD-P, en bij SAR de SAR liaison. Bij elke incidentlocatie kan maar één OSC tegelijkertijd operationeel zijn;"
Geloof in eigen kracht en identiteit kunnen de brigades ver brengen!


muistroom

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 955
Reactie #8 Gepost op: 23 april 2009, 18:01:47
Je blijft lachen met dit soort schema`s
Zie reddingsbrigade en nummer 2 redden en technische hulpverlening.  ;D ;D :D


Ernst Brokmeier

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 528
    • Zandvoortse Reddingsbrigade
Reactie #9 Gepost op: 23 april 2009, 20:19:20
Je blijft lachen met dit soort schema`s
Zie reddingsbrigade en nummer 2 redden en technische hulpverlening.  ;D ;D :D
maar volgens mij mist er bij 'ontruimen en evacueren' ook een o in het vakje reddingsbrigade... 8)
[img]/img]