Radioverkeer waterhulpdiensten op het Gooi- Eem- en IJmeer

Auteur Topic: Radioverkeer waterhulpdiensten op het Gooi- Eem- en IJmeer  (gelezen 162265 keer)

0 gebruikers (en 3 gasten bekijken dit topic.

Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #130 Gepost op: 29 september 2008, 13:58:59
Oowkee,  Het is een log van opnametijden en lengtes van geluidsopname...  
Welke applicatie gebruik je hier voor ?

In incidentregistratie software word relative time, gebruikt, om tijden aan te geven vanaf aanvang incident.


Jeff

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 308
Reactie #131 Gepost op: 29 september 2008, 14:40:31
Ik had dit ook onder "tweede alarmeringen" kunnen plaatsen. "Ondanks de inspanningen van de collega's slaagden zij er niet in op tijd uit te rukken. Hierop besloot een andere hulpdienst het karwei te klaren:"

De eerste melding op de pager van de schipper van dienst is geen alarmering om uit te varen. Het verzoek van KWC om uit te varen komt om 19.12, 2 minuten later ben je volgens eigen zeggen ter plaatse, wat de "collega's" dus geen tijd geeft om uit te varen. Valt dus niet onder de noemer tweede alarmering, of wel?


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #132 Gepost op: 29 september 2008, 15:47:20
De eerste melding op de pager van de schipper van dienst is geen alarmering om uit te varen. Het verzoek van KWC om uit te varen komt om 19.12, 2 minuten later ben je volgens eigen zeggen ter plaatse, wat de "collega's" dus geen tijd geeft om uit te varen. Valt dus niet onder de noemer tweede alarmering, of wel?

Jij bent daar beter bij ingevoerd als ik, als "KNRM VAARTUIG AAN DE GROND,PRIO 2,STATION HUIZN " geen alarmering is, telt die niet mee inderdaad.  Het betrof ook slechts een bootje tegen de dijk van de haven bij windkracht twee. We hadden ook al direct aangegeven bij de kustwacht onderweg te zijn naar aanleiding van de melding op 16.

Het aanvangszinnetje had ik even gekopieerd van de knrm site van Huizen : "Ondanks de inspanningen van de berger lukt het niet om de boot overeind te zetten en leeg te pompen. Hierop besluit de eigenaar om de gealarmeerde hulpdiensten het karwei te laten klaren".  De KNRM weet best wel hoe het werkelijk in elkaar stak... Ik kan dat nooit zo waarderen als de waarheid geweld aan gedaan wordt.

Henk


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #133 Gepost op: 29 september 2008, 16:01:00
Jij bent daar beter bij ingevoerd als ik, als "KNRM VAARTUIG AAN DE GROND,PRIO 2,STATION HUIZN " geen alarmering is, telt die niet mee inderdaad.  Het betrof ook slechts een bootje tegen de dijk van de haven bij windkracht twee. We hadden ook al direct aangegeven bij de kustwacht onderweg te zijn naar aanleiding van de melding op 16.

Het aanvangszinnetje had ik even gekopieerd van de knrm site van Huizen : "Ondanks de inspanningen van de berger lukt het niet om de boot overeind te zetten en leeg te pompen. Hierop besluit de eigenaar om de gealarmeerde hulpdiensten het karwei te laten klaren".  De KNRM weet best wel hoe het werkelijk in elkaar stak... Ik kan dat nooit zo waarderen als de waarheid geweld aan gedaan wordt.

Henk


Misschien is het handig, om dit soort "suggestieve" zinnetjes er buiten te laten, en zoveel mogelijk objectief te schrijven..
Ik merk uit de tekst en alarmeringen en gesproken woord, dat Kustwacht zijn werk goed heeft gedaan.. Namelijk de alarmering intrekken, en de taak aan jullie over te laten, omdat zij klaarblijkelijk er vertrouwen in had, dat dit met jullie wel goed ging..

nu krijg je het vertrouwen van de kustwacht, en jullie waren er snel.  Pak dat compliment dan...

Je wilt het niet van de K.N.R.M en reddingsbrigades, dat ze persberichten die de waarheid maar zijdelings raken, doe het zelf dan ook niet...  Je hebt met de directie van de KNRM afspraken gemaakt, ook als je storende teksten op hun website en persberichten ziet.. Handel conform die afspraken, en mail de KNRM directie. En doe dat nu niet via dit soort fora..


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #134 Gepost op: 29 september 2008, 16:12:36
http://www.knrm.nl/30waar_wij_zijn/10reddingstations/huizen/06reddingrapporten/?TheArticle=12213
Citaat
Vaartuig omgeslagen en tweemaal zeilboot met motorstoring
Huizen, 5 september 2008

Even voor drieen in de middag alarmeert de GMK Gooi- en Vechtstreek Reddingstation Huizen en Reddingbrigade Blaricum voor een omgeslagen wedstrijdzeilboot ter hoogte van de IJM15 boei op het IJmeer. De 2 opvarenden kregen hun zeilboot van het type Flying Dutchman niet meer overeind en waren door de wedstrijdleiding uit het water gehaald.

Kort na de alarmering vaart reddingboot de Gooier af en zet koers richting het IJmeer. Ook een berger reageert op de oproep en geeft aan richting het IJmeer te gaan. De berger is als eerste ter plaatse en start met een poging om het zeilbootje leeg te pompen. De eigenaar, die inmiddels droge kleding had aangetrokken, stond aan boord van de berger. Omdat de man het koud begon te krijgen is deze overgestapt op de Gooier en is vervolgens afgezet in de haven van Muiden alwaar hij kon opwarmen in het clubgebouw van de Koninklijke Roei- en Zeilvereniging.

Ondanks de inspanningen van de berger lukt het niet om de boot overeind te zetten en leeg te pompen. Hierop besluit de eigenaar om de gealarmeerde hulpdiensten het karwei te laten klaren. Een opstapper van de Blaricum-1 gaat overboord en gaat op het zwaard van de zeilboot staan om zo de mast boven water te krijgen. Reddingboot de Gooier is vervolgens langszij het zeilbootje gegaan en heeft met behulp van de mast het bootje rechtop gezet. Zowel de pomp van de Blaricum-1 als de pomp van de Gooier zijn in het bootje gehangen en al snel was het bootje droog en kon er door de Blaricum-1 een sleepverbinding gemaakt worden. De Blaricum-1 sleept het zeilbootje richting Muiden en de Gooier vaart naar Muiden om de eigenaar te informeren over de stand van zaken en keert later terug om de Blaricum 1 te assisteren met afmeren. Op dat moment meldt de Blaricum-1 dat er een zeilschip aan lagerwal is geraakt binnen de pieren van Muiden. De Gooier keert direct om en ziet al snel het zeilschip dat door de wind tegen de pier wordt gedrukt. Snel wordt er een sleepverbinding gemaakt en wordt het zeilschip, dat kampte met motorproblemen, achteruit van de pier vandaan getrokken. De sleeplijn wordt vervolgens aan de voorkant van het zeilschip bevestigd en samen met de inmiddels weer beschikbare Blaricum-1 afgemeerd in de haven van Muiden. De bemanning van beide reddingboten worden bedankt voor de hulpverlening en gaan weer retour reddingstation.

Op de terugweg komt er opnieuw een melding binnen van een zeilschip met motorproblemen, dit keer voor de haven van Huizen. De Blaricum-1 is als eerste ter plaatse bij het ruim 15 meter tellende zeilschip. Het blijkt te gaan om de CK322, die tegenover het Reddingstation Huizen bij de botterwerf een ligplaats heeft. De sleeplijn van reddingboot de Gooier wordt klaargemaakt en kort daarop wordt een sleepverbinding tot stand gebracht en koers gezet richting de haven van Huizen. Tussen de pieren van de haven van Huizen gaat reddingboot Blaricum-1 achter het zeilschip liggen om als “rem” te fungeren. In de haven wordt het zeilschip omgedraaid en afgemeerd op haar ligplaats bij de botterwerf. Om 19.45 uur is reddingboot de Gooier weer terug op station, net op tijd voor het wekelijkse bemanningoverleg.


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #135 Gepost op: 29 september 2008, 16:24:15
Even een misverstand, wij hebben geen afspraken met de KNRM of haar direktie. Er staat wel wat op papier, maar inhoudelijk heeft dat geen waarde, er is nooit gevolg gegeven aan de inhoud. En ik maak me echt geen illusies over de status bij de kustwacht, wij zijn alleen een passant die een bootje van de dijk af haalt, niet meer en niet minder. Net nog een mailtje gehad daarover.

Het bericht op de site van Blaricum komt dichter bij de waarheid:

"Op verzoek van de eigenaar heeft de reddingsbrigade en KNRM de berging uitgevoerd en het bootje na overeind zetten en leegpompen afgemeerd in Muiden." Zo was het dus wel, de eigenaar werd gewoon overgehaald de gratis hulp van de KNRM te acepteren en die nam het bootje over toen we in de luwte van Pampus lagen en wilden gaan pompen.

http://www.reddingsbrigadeblaricum.nl/shownews.php?id=202

Even een nieuwtje: wisten jullie al dat de RB Blaricum gelieerde wordt van de KNRM?



http://www.reddingsbrigadeblaricum.nl/shownews.php?id=205

Nu Naarden nog...


Henk


Jeff

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 308
Reactie #136 Gepost op: 29 september 2008, 18:13:08
Jij bent daar beter bij ingevoerd als ik, als "KNRM VAARTUIG AAN DE GROND,PRIO 2,STATION HUIZN " geen alarmering is, telt die niet mee inderdaad.  

Ik bedoel hiermee de gebruikte capcodes, een reddingboot vaart natuurlijik niet uit met alleen de schipper.


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #137 Gepost op: 29 september 2008, 18:17:35
Ik bedoel hiermee de gebruikte capcodes, een reddingboot vaart natuurlijik niet uit met alleen de schipper.

Nee, eens het zal voor overleg geweest zijn.
Henk


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #138 Gepost op: 12 oktober 2008, 10:02:33
op donderdag 9 oktober roept het zeiljacht Elca op dat ze met motorstoring onbestuurbaar op het IJmeer ligt. De KNRM station Huizen wordt gealarmeerd, is op de post, maar vaart niet uit.

12:21:42 09-10-08 27 G KNRM VAARTUIG MOTOR PROBLEMEN,PRIO2,ENERGIEWEG HUIZEN (HUIWEST)  
810091221421735498      1735498 Kustwachtcentrum ( WEST + RB Naarden Gooimeer/IJmeer/Markermeer )
810091221421735099      1735099 Kustwachtcentrum ( Lichtkrant KNRM Hoofdkantoor IJmuiden )
810091221421735064      1735064 Kustwachtcentrum ( Lichtkrant GMK Gooi en Vechtstreek )

radioverkeer 9 okt 2008

Henk


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #139 Gepost op: 25 oktober 2008, 22:15:19
op zaterdag 25 oktober ligt een open electro sloep met een lege accu voor het Muiderzand bij Almere aan de grond verwaaid op het IJmeer. Er staat een straffe wind, dus de opvarenden hebben het koud. De KNRM station Huizen wordt gealarmeerd, is op de post, maar vaart niet uit.


17:15:37 25-10-08 27 G KNRM VAARTUIG AAN DE GROND,PRIO 2 ,ENERGIEWEG HUIZEN (HUIWEST)  
810251715371735498      1735498 Kustwachtcentrum ( WEST + RB Naarden Gooimeer/IJmeer/Markermeer )
810251715371735099      1735099 Kustwachtcentrum ( Lichtkrant KNRM Hoofdkantoor IJmuiden )
810251715371735064      1735064 Kustwachtcentrum ( Lichtkrant GMK Gooi en Vechtstreek )


Alarm 17.15. Meander is dan op het IJmeer ingemeld, maar de kustwacht alarmeert de KNRM Huizen.
De hele tijd blijft de kustwacht om reddingsboot de Huizer van RB Huizen oproepen op 16 dus wij vertrouwen het niet en besluiten wij toch met de Seeker uit te varen om 17.19 uur.

17.23 meldt de Meander zich ter plaatse.
17.24 RB Naarden meldt dat ze gaat uitvaren, Seeker gaat terug.
17.25 kustwacht informeert naar de status van de Gooijer
17.26 de Meander sleept de sloep naar Muiderzand.
17.36 Meander heeft de sloep afgeleverd in Jachthaven Het Muiderzand.

Het radioverkeer zaterdag 25 oktober 2008


Henk