Radioverkeer waterhulpdiensten op het Gooi- Eem- en IJmeer

Auteur Topic: Radioverkeer waterhulpdiensten op het Gooi- Eem- en IJmeer  (gelezen 156828 keer)

0 gebruikers (en 3 gasten bekijken dit topic.

Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #150 Gepost op: 6 november 2008, 16:17:59
Dat klopt! Je mag het wel meeluisteren, opnemen mag ook nog, maar niet publiceren.

Maar wat voor ons geldt, geldt voor iedereen... En als dat jaren door gaat zonder dat er tegen opgetreden wordt, is er een gedogen.

Henk


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #151 Gepost op: 6 november 2008, 16:29:12
moet je dan niet gewoon even een eigen site met forum bouwen?  kan dit weer een forum worden dat over hulpverlening gaat, ipv Henk dit, Henk dat, en ze pesten me zo......

ik snap dat er mensen zijn die een beetje klaar zijn om met jou samen te werken, ben ik namelijk ook wel, en dan ken ik je nog alleen maar van dit forum, en hoef ik nog net eens met jou samen te werken!

Henk zijn bijdragen roepen discussies op.... Dit hoort dus helemaal thuis op een discussie platform als een forum... ;) Dus volgens jou mag geen persbericht maken naar aanleiding wat er voorgevallen is... Als je een beetje organisatie bent neem je eerst contact op met iemand als je vind dat hij je onheus bejegend (opnamen maken van je gesprekken) ipv direct 'de politie' op je af te sturen.

Ik deed het niet maar ga toch maar eens luiteren naar de geluidfragmenten. Blijkbaar staan er zaken op die niet naar 'buiten' mogen komen...  ;) ;D :)


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #152 Gepost op: 6 november 2008, 20:39:17
Dat is mooi, maar ik heb nu verbeteringen aangebracht:

De fragmenten zijn nu in stereo, met links kanaal 67 en rechts kanaal 16 (of andersom al naar gelang de stand van je hoofdtelefoon, de boxen of de kijkhoek). Vooral bij een een aktie kwam het geluid van de verschillende ontvangers samen in één mono bestand met beide kanalen bij elkaar en daardoor was het soms voor een "niet geoefend oor" niet meer te volgen  :P  ;). Nu kun je kiezen waar je naar luistert.

Henk


9910001

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,762
Reactie #153 Gepost op: 6 november 2008, 21:28:04
Waarom komen ze op bezoek bij je hiervoor, dit kunnen ze ook vanaf kantoor bekijken of zie ik dit nu verkeerd.

9910001
9910001


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #154 Gepost op: 6 november 2008, 23:21:22
Dat hadden ze ook al gedaan, maar ze wilden ook de apparatuur even controleren en mij horen over de beschuldigingen van de KNRM Huizen.
 
Veel logischer had ik het gevonden als de KNRM even hadden gedaan wat Palmpie opperde, de telefoon pakken. Dat deed een buurtbrigade ook toen er een foto op het HF stond die iemand niet zo "gelukt" vond.  De foto was er meteen af

Mag ik even opmerken dat de fragmenten niet bedoeld zijn om de KNRM te pesten, maar om de forumbezoekers gelegenheid te bieden communicatie op het water te volgen. Soms zijn andere stations juist geïnteresseerd in de tijden en het audio, je kunt aan de hand hiervan achteraf goed reconstrueren hoe een actie verlopen is. De communicatie is een belangrijke factor binnen een aktie. Daar later nog eens rustig en goed naar luisteren kan geen kwaad.

Henk


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #155 Gepost op: 8 november 2008, 11:39:49
BREAKING NEWS








Het is tijd voor normalisering van de omgangsvormen

KNRM wil einde aan geruzie tussen redders op Gooimeer

DOOR EDWARD DE VRIES LENTSCH

HUIZEN,  IJMUIDEN - De  Koninklijke Nederlandse Redding Maatschappij (KNRM) in IJmuiden wil dat er snel een einde
komt aan het conflict tussen de Huizer KNRM en de Hulp Organisatie Gooi- en Eemmeer (HOGE) van Henk Wijga.
„Dit gaat niet goed. We moeten om korte termijn om de tafel", zegt KNRM woordvoerder Kees Brinkman. „Eerst met
de KNRM in Huizen en daarna met HOGE. De emoties zijn hoog opgelopen. Dat merken we intern in het contact met
onze bemanning in Huizen. Het is tijd voor normalisering van de omgangsvormen."
Het nieuwste incident in de jarenlange ruzie is een inval van Agentschap Telecom (AT), de vroegere Radio Controle-
dienst bij HOGE. „Ik schrok met het lazarus bij het zien van twee ernstig kijkende agenten en die derde man. Ik dacht
dat er iets ernstigs was gebeurd met mijn zoon", vertelt Henk Wijga.
De schrik maakte plaats voor woede op het moment dat Wijga te horen kreeg dat het KNRM-station Huizen de contro-
ledienst op zijn dak had gestuurd.
Dat wordt bevestigd door AT-woordvoerder Gernant Deekens. Wijga zet geluidsfragmenten van reddingsoperaties, dat
via marifoonkanalen te horen, is op de site hulpverleningsforum.nl. De controledienst gaat uitzoeken of dat door
de beugel kan. Maar dat gaat ook gebeuren met beelden die de KNRM van reddingsacties op Youtube zet. „Inclusief
het gewraakte marifoonverkeer", aldus Wijga.
Volgens AT-woordvoerder Deekens is verder gecheckt of Wijga met een marifoon in zijn auto rijdt. Daar is niets van
gebleken.
Voor het KNRM-hoofdkantoor is het inmiddels wel duidelijk dat de partijen om tafel moeten. „Ook elders is dat gebeurd",
verklaart Brinkman. „Bijvoorbeeld KNRM-stations rond de Waddenzee. Daar varen de reddingboten alleen uit in levensbe-
dreigende situaties. Als daar geen sprake van is, gaan (commerciële) bergers er op af."
Op het Gooimeer is het regelmatig een race wie het eerst bij de watersporter in nood is: de KNRM, HOGE of de commer-
ciële berger Jachtservice Huizen. Het marifoonverkeer is voor iedereen te volgen.
De frustraties op het water lopen hoog op. „Het is voor vrijwilligers niet leuk als je voor niets uitvaart. Dat werkt demoti-
verend", zegt Brinkman van de KNRM. „Maar je moet ook niet telkens willen uitvaren. Dat kan best minder. Het kost
bovendien veel geld."
Wijga van HOGE vindt deze stap van het KNRM-hoofdkantoor „geweldig". Hij is klaar voor een goed gesprek.


Bron: DE GOOI- EN EEMLANDER


Maarten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,543
    • Hulpverleningsforum
Reactie #156 Gepost op: 8 november 2008, 22:22:03
Zou het dan toch nog goed komen... ::) ;)

Ik heb er in ieder geval goede hoop op en ik hoop dat de beide partijen dat ook hebben.
De wil om rond de tafel te gaan zitten lijkt in ieder geval aanwezig en het initiatief is er inmiddels ook. Dus ik zeg: stap er beide in met goede moed O0


Overigens vind ik het jammer dat de stap naar de autoriteiten is gezet, omtrent het radioverkeer. In mijn optiek heeft niemand er last van (maar misschien zie ik dat verkeerd) en is het juist leerzaam voor collega hulpverleners en andere geinteresseerden om te horen hoe die nautische communicatie verloopt. Beschadig of benadeel je daar iemand mee? Volgens mij niet.

Ik geloof ook niet dat hiertegen opgetreden zou worden als er geen melding van was gemaakt. Daarbij maakt de KNRM er (zoals vermeld) ook in de filmpjes gebruik van. Zou een beetje jammer zijn als dat nu aan banden wordt gelegd.

Zoals bij onderstaand voorbeeld, om te laten zien dat die communicatie zeker toegevoegde waarde heeft (en om het zoeken voor het AT makkelijk te maken :P):
http://nl.youtube.com/watch?v=6BBT_tQUBUg
Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #157 Gepost op: 8 november 2008, 22:36:52
(...)

Zoals bij onderstaand voorbeeld, om te laten zien dat die communicatie zeker toegevoegde waarde heeft (en om het zoeken voor het AT makkelijk te maken :P):
http://nl.youtube.com/watch?v=6BBT_tQUBUg

Dat moet henk toch ook kunnen doen met een webcam aan boord....  ;D ;) Ik moet zeggen dat de KNRM het op dit gebied wint in het adiovisuele...  ;D ;D (wat deed henk ook weer voor beroep...  ::);))


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #158 Gepost op: 8 november 2008, 23:14:28
Wat denken jullie van deze verzameling:

http://scannermuseum.dotnet-services.nl/fragmenten.html


Conclusie: wat het AT al zei, overal kom je radioverkeer tegen op het internet...  ;)


Maarten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,543
    • Hulpverleningsforum
Reactie #159 Gepost op: 8 november 2008, 23:16:42
Conclusie: wat het AT al zei, overal kom je radioverkeer tegen op het internet...  ;)

Ik heb ook nog ergens het laatste analoge bericht van Politie Rotterdam-Rijnmond online staan *oops* :o
;)
Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s