Sulphur Trioxide (inhibited)

Auteur Topic: Sulphur Trioxide (inhibited)  (gelezen 5232 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

His Royal Dudeness Mr Pirovano

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 37
  • Dit forum is het helemaal !
Gepost op: 27 augustus 2008, 20:55:37
Hoi,

Ik werk op een ro/ro ferry en vervoer regelmatig Sulphur Trioxide (inhibited).

Mijn vraag is wat houdt dit 'inhibited' in? Ik snap de Engelse vertaling, maar wat betekent dit chemisch?

Bart




Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #1 Gepost op: 27 augustus 2008, 21:47:24
Waarschijnlijk weet tijgernest dat wel!  :)


Tijgernest

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,805
Reactie #2 Gepost op: 28 augustus 2008, 00:11:13
Waarschijnlijk weet tijgernest dat wel!  :)
Leuke vraag. Kom ik morgenavond of vrijdagmorgen op terug. Het is nu na middernacht en al weer veel te laat, aangezien de wekker weer om 05.45 uur afloopt. Welterusten en tot morgen!
Interesse in wereldwijde OGS-incidenten? Volg @tijgernest op twitter


Jacques Schenk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,528
  • EHBO/Sigma/ex hoofd- brandwacht/trainer EHBDu
    • Website Jacques Schenk
Reactie #3 Gepost op: 28 augustus 2008, 11:12:14
Inhibited wil niet meer zeggen als dat het niet meer zo reactief is als de pure stof. (het is stabieler, het reageert en polymeriseerd niet zo gemakkelijk)
Door bepaalde toevoegingen kan de stof (o.a. gebruikt als een catalyst voor de reiniging van de uitlaatgassen in dieselmotoren) ook bij normale temperaturen vervoerd worden. In plaats van inhibited zie je ook wel de term 'stabilized'
 
Overigens, volgens mij hoort deze vraag meer op het scheikundeforum of het chemieforum thuis als op het hulpverleningsforum  ;)

Jacques
Treat the patient, not the number...  Emergency Medicine - The art of drawing sufficient conclusions from insufficient resources


Pyro_loe

  • Oranje Kolom
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 968
  • OvD-Bevolkingszorg
Reactie #4 Gepost op: 28 augustus 2008, 19:59:53
Safety is the state of being "safe", the condition of being protected against physical, social, spiritual, financial, political, emotional, occupation


RalfW

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,795
Reactie #5 Gepost op: 28 augustus 2008, 21:18:48

Overigens, volgens mij hoort deze vraag meer op het scheikundeforum of het chemieforum thuis als op het hulpverleningsforum  ;)

Jacques


kan altijd handig zijn als je een ongeval met gevaarlijke stoffen tegenkomt en er staat die term op. Handig om te weten.


Jacques Schenk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,528
  • EHBO/Sigma/ex hoofd- brandwacht/trainer EHBDu
    • Website Jacques Schenk
Reactie #6 Gepost op: 28 augustus 2008, 22:22:03
Dat lijkt misschien handig, maar de term is zo algemeen dat je er eigenlijk niets mee kunt wanneer je niet weet wat er dan ge-inhibit is en wat de verschillen zijn tussen de inhibited en niet inhibited staat, en dat is voor iedere stof weer anders.
Maar de vraag stellen mag altijd natuurlijk
Treat the patient, not the number...  Emergency Medicine - The art of drawing sufficient conclusions from insufficient resources


Tijgernest

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,805
Reactie #7 Gepost op: 29 augustus 2008, 12:28:10
Hoi, Ik werk op een ro/ro ferry en vervoer regelmatig Sulphur Trioxide (inhibited). Mijn vraag is wat houdt dit 'inhibited' in? Ik snap de Engelse vertaling, maar wat betekent dit chemisch? Bart

Hallo Bart,

Een leuke vraag, waar ik niet direct een goed antwoord op had. Dat werd dus even zoeken - maar dat is erg leerzaam en dus ook voor mij weer nuttig. Bedankt dus voor het vragen - en ik hoop dat je wat aan het antwoord hebt.



Sulphur trioxide, inhibited / zwaveltrioxide, gestabiliseerd
 
Gestabiliseerde zwaveltrioxide (SO3) is bij een temperatuur onder de 17oC een vaste stof, bestaande uit wittige, ijsachtige kristallen. Tussen gemiddeld 17 en 45 oC (dit varieert per molecuulvorm, zie verderop) is het een kleurloze vloeistof, daarboven is het een gas. Zwaveltrioxide is erg hygroscopisch, dat wil zeggen dat de stof gemakkelijk vocht aantrekt en daarmee reageert tot zwavelzuur. Bij de vorming van zwavelzuur komt veel warmte vrij (exotherme reactie).

Het gevaarsidentificatienummer van SO3 is X88, wat betekent: “zeer bijtende stof, mag niet in contact komen met water”.

Wanneer zwaveltrioxide in contact komt met water, dan vindt een heftige reactie plaats,  met explosieve kracht. Gaat het niet om vloeibaar water maar om waterdamp (vocht uit de lucht), dan ontstaan minuscule zwavelzuurdruppeltjes, die te zien zijn als een dichte witte damp.

Als organische materialen in contact komen met zwaveltrioxide, kunnen ze verkolen of in brand vliegen, vooral wanneer zij vocht bevatten. Dit komt door de hitte die vrijkomt bij de vorming van zwavelzuur.

Er bestaan 3 verschillende molecuulvormen van zwaveltrioxide, die in hun fysische kenmerken enigszins verschillen.

Zwaveltrioxide, vast   
Vorm                        Alfa                               Beta                           Gamma
Uiterlijk                        vezelachtig   veervorming, lijkt op zijde   Kristallen, lijkt op ijs
Smeltpunt                     80°C                32.5°C                           16.8°C
Kookpunt                                                                                 45°C
Dampspanning bij 25oC                 97,3 hPa             458,6 hPa                         577,2 hPa

Gesmolten zwaveltrioxide bestaat meestal uit de gammavorm. Onder de 32,5 oC kan hieruit de betavorm ontstaan. Deze zal na een tijdje polimeriseren tot de alfavorm. Zou de alfavorm vervolgens smelten, dan kan een explosieve druktoename ontstaan.

Om de vorming van beta- en dus ook alfa-SO3 (en daarmee de kans op ongecontroleerde drukverhoging) te voorkomen, wordt:
1.   een inhibitor of stabilisator toegevoegd
2.   de temperatuur van vloeibaar SO3 indien mogelijk boven de 35 oC gehouden (verwarmde opslag)

Als inhibitor wordt óf 0,01 tot 0,1 % dimethylsulfaat gebruikt, of een mengsel van dimethylsulfaat en boorzuur.

----------------
Tot zover het chemisch weerbericht.
Blijf vooral vragen ! Ik heb er in ieder geval veel plezier in en hopelijk hebben sommige forumleden hier nog wat aan.

Prettig weekend,

Jetty Middelkoop
AGS brandweer Amsterdam Amstelland
Interesse in wereldwijde OGS-incidenten? Volg @tijgernest op twitter


His Royal Dudeness Mr Pirovano

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 37
  • Dit forum is het helemaal !
Reactie #8 Gepost op: 31 augustus 2008, 08:04:36
Het is me nu duidelijker geworden, iedereen daarvoor dank (en vooral Jetty voor al het opzoek werk  O0)

Dan had ik nog een vraag over het gevaarsidentificatie nummer 'X88':

Wij stuwen deze self-drive tanktainer combinatie altijd aan dek, als zijnde een 'on deck only' volgens de IMDG Code.
Maar is dit juist niet extra gevaarlijk?; in geval van een klein lek in combinatie met de hygroscopische eigenschappen en een
mogelijk regenbuitje. Ik vermoed dat je hierdoor een zeer geconcentreerd plasje zuur krijgt.

Wat zouden de overwegingen kunnen zijn voor degenen (experts) die deze 'X88' classificeren als 'on deck only'?
( de ventilatie van de dekken staat in een 'zee mode' ('vuile' lucht van dek wordt gelijk weer het schip afgeblazen)

Of is het zo dat als je water bijvoegt dit juist in zeer grote hoeveelheden moet doen en dat dit juist wenselijk is?

grtz, Bart