http://www.ad.nl/utrecht/zuid/2571571/Brand_in_tankstation.htmlzondag 31 augustus 2008
´Ik wist meteen wie ze bedoelde´
Door MARGREETH FERNHOUT
NIEUWEGEIN - Het was zondag een mooie dag voor ramptoerisme. Op de Parallelweg langs het tankstation Total in Nieuwegein was het een komen en gaan van Nieuwegeiners en IJsselsteiners die een kijkje komen nemen bij de resten van het tankstation. Een ijscowagentje rook de klandizie en is speciaal vanuit IJsselstein komen rijden.
http://www.ad.nl/multimedia/archive/00171/Nieuwegedruktewilia_171810a.gif[/img]
Veel ramptoerisme bij het afgebrande tankstation. De ijswagen links doet goede zaken. FOTO WILLIAM HOOGTEYLING
De winkel van het tankstation langs de A2 brandde zondagochtend helemaal uit. Een auto reed met hoge snelheid de winkel binnen. De twee inzittenden bleven ongedeerd, maar een klant van het tankstation overleefde het ongeval niet.
Voor de medewerkers van de pomp was het slachtoffer, een man uit Nieuwegein, een bekend figuur. Utrechter Anneke Mersman werkt sinds anderhalf jaar bij de pomp en zag de man geregeld binnen komen. ,,Dan dronk hij even een kopje koffie en ging er weer vandoor. Geen idee hoe hij heet, we zeiden nooit meer dan ‘goedemorgen’ tegen elkaar. Maar toen collega’s beschreven om wie het ging, wist ik meteen wie ze bedoelden.’’
Al heel snel na de klap verzamelden de toeschouwers zich om naar de brand te kijken. In eerste instantie was het vooral druk aan de overkant van de snelweg,waarvandaan de rookwolken goed te zien waren. Later in de ochtend werd de Parallelweg weer vrijgegeven en verzamelden de mensen zich daar.
Merman verbaast zich hardop over het ijscowagentje. ,,Ongelooflijk dat iemand het lef heeft hier ijsjes te gaan verkopen. Er is iemand doodgegaan!’’ Een omstander knikt instemmend en zegt: ,,Zo wordt het spreekwoord de een z’n dood is de ander z’n brood wel heel letterlijk.’’
Op de Parallelweg wordt, veelal onder genot van een ijsje, druk gespeculeerd over de oorzaak van het ongeval. Van ramkraak en dronkenschap tot aanslag en eenvoudig ongeval. Maar niemand weet exact wat er is gebeurd. ,,Normaal gesproken is het hier nooit zo druk,’’ zegt Petra Schuller uit IJsselstein. ,,Ik kom hier ook niet vaak. Ik ging wandelen en toen ik hoorde dat dit was gebeurd, werd ik toch wel nieuwsgierig. Dus ben ik even omgelopen.’’
De knal, de sirenes en de stank alarmeerden de meeste toeschouwers. Loraine Bruin woont vlak bij het tankstation en merkte vooral de knal. Toen ze zag dat het tankstation in brand stond, kleedde ze direct haar kinderen aan. ,,We hadden geen idee hoe erg het was, voor hetzelfde geld ging het hele tankstation de lucht in. We zijn meteen naar buiten gegaan. Eenmaal buiten zagen we dat de brandweer niemand wegstuurde, dat stelde me wel gerust.’’
De medewerkers van de benzinepomp hebben binnen handbereik een noodknop zitten, zegt Alwin Koutz, woordvoerder van Total. ,,Daarmee kunnen ze in een keer alles afsluiten. Alle veiligheidsmaatregelen hebben naar behoren gewerkt.’’
Bij de brand is geen gevaarlijke hoeveelheid schadelijke stoffen vrijgekomen. Volgens de brandweer stond de wind redelijk gunstig, waardoor de rook snel weg- en uit elkaar dreef.