Piketvergoeding volgens VNG regeling

Auteur Topic: Piketvergoeding volgens VNG regeling  (gelezen 10528 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

jdg112

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 62
Gepost op: 13 september 2008, 19:22:47
Beste collega's

Binnen de VNG regeling bestaan twee uurlonen, namelijk die van oefenen en uitrukken.
Nu draaien wij piket vanuit huis, volgens de 10 / 16 regeling. Van welk uurloon moet ik dan uitgaan?
Er zit namelijk wel verschil in, namelijk +- 12 euro tegen 22 euro.

Naar mijn inzicht gaat uit van het uurloon uitrukken, want daar houd ik mij voor beschikbaar.

Alvast bedankt.




Shave

  • Beroepsbrandweerman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,355
Reactie #1 Gepost op: 14 september 2008, 10:48:37
Hierbij zit er een verschil of je als beroeps of als vrijwilliger piket draait......

Voor de beroepsbrandweer betreft dit de 10/16 regeling gebasseerd op het uurloon. Een vrijwilliger kent geen vast uurloon en zoals je al aangeeft een oefenvergoeding en een uitrukvergoeding.

In de Rechtspositie regeling vrijwillige brandweer (CAR/UWO) wordt gesproken over een vergoeding voor wacht- consignatie- en bewakingsdiensten. Hierij wordt niet genoemd welke vergoeding je per rang/functie zou moeten ontvangen.

In tegenstelling tot bovengenoemde vergoedingen zijn de vergoedingen voor oefen- en uitrukuren wel vastgesteld.

Er wordt dus niet gesproken op basis van welk uurloon dit plaats moet vinden maar dat de gemeente een vergoeding dient te geven. Voorzover ik uit de wettelijke bepalingen kan opmaken is een gemeente vrij in het bepalen van de hoogte van deze vergoedingen.

Ik zou eens navraag doen bij jullie afdeling Personeelszaken om jullie rechtspositie eens in te zien.


Shave

  • Beroepsbrandweerman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,355
Reactie #2 Gepost op: 14 september 2008, 11:07:11
Nog even ter aanvulling en niet geheel onbelangrijk,

Verschillende korpsen hanteren een gewogen gemiddelde bij het bepalen van de vergoeding voor piketdiensten. De oproep frequentie tijdens piketdiensten speelt dus een belangrijke rol bij het vaststellen van de maandelijkse (vaak vaste) vergoeding.

Zodoende is het dus ook logisch dat de vergoeding in een korps waar je per week vaak opgeroepen wordt, en daarmee dus de zwaarte van je piket hoger ligt, hoger is dan de vergoeding in een korps waar je maar een enkele keer opgeroepen wordt.

Dit gemiddelde wordt dan periodiek (lees bijvoorbeeld 5 jaarlijks) vastgesteld.


Coen

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 165
  • Brandweer 4 Life
Reactie #3 Gepost op: 18 september 2008, 07:43:28
Je hebt piketdienst voor de uitruk niet voor oefeningen of andere randzaken, daarmee is het antwoord gegeven. de 10/16 regeleging moet uitbetaald worden op basis van de uitrukvergoeding.
Een domme leert van zijn eigen fouten, een slimme van de fouten van een ander. Deel daarom de kennis die je hebt!


Shave

  • Beroepsbrandweerman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,355
Reactie #4 Gepost op: 18 september 2008, 19:55:01
Op basis waarvan concludeer jij dit dan?

Zie ook even mijn bovenstaande stukje met betrekking tot de belasting.......;)


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #5 Gepost op: 18 september 2008, 20:04:43
In je rechtspositie regeling moet toch de grondslag staan van de diverse vergoedingen?

(...)

In de Rechtspositie regeling vrijwillige brandweer (CAR/UWO) wordt gesproken over een vergoeding voor wacht- consignatie- en bewakingsdiensten. Hierij wordt niet genoemd welke vergoeding je per rang/functie zou moeten ontvangen.

In tegenstelling tot bovengenoemde vergoedingen zijn de vergoedingen voor oefen- en uitrukuren wel vastgesteld.

Er wordt dus niet gesproken op basis van welk uurloon dit plaats moet vinden maar dat de gemeente een vergoeding dient te geven. Voorzover ik uit de wettelijke bepalingen kan opmaken is een gemeente vrij in het bepalen van de hoogte van deze vergoedingen.

Ik zou eens navraag doen bij jullie afdeling Personeelszaken om jullie rechtspositie eens in te zien.



Zoals ik het lees heb je drie soorten vergoedingen: inzet, oefenen en opleiden en piket. Piket is volgens mij geen afgeleid bedrag van de andere vergoedingen maar een 'eigen' bedrag. Ergens zal die dus vastgesteld moeten zijn. :)


http://www.car-uwo.nl/smartsite.dws?ch=CAU&id=72726#5
Citaat
(...)
Uitreiking rechtspositieregeling en instructies
Op verzoek verstrekt de werkgever kosteloos een exemplaar van de rechtspositieregeling aan de vrijwilliger en aan de centrales van de vakorganisaties die in het GO zijn vertegenwoordigd. Ook de wijzigingen worden uitgereikt. Schriftelijke instructies moeten op een gemakkelijk toegankelijke plaats ter inzage liggen of aan de vrijwilliger worden uitgereikt. Mondelinge instructies moeten op een behoorlijke wijze worden meegedeeld, zodat het zeker is dat de vrijwilliger er kennis van heeft genomen.

(...)

Vergoeding
De vergoeding voor de werkzaamheden van een vrijwilliger bestaat uit drie componenten:

    * een vaste jaarvergoeding;
    * een bedrag per uur voor oefeningen en cursussen, met uitzondering van officieren;
    * een bedrag per uur voor brandbestrijding en hulpverlening.

De bedragen worden vastgesteld op basis van de rang die de medewerker bekleedt. In alle bedragen is rekening gehouden met de onkosten die een vrijwilliger maakt. De vergoedingen volgen de salarisontwikkeling van de medewerkers van de gemeenten.
De werkgever kan daarnaast een vergoeding vaststellen voor wacht-, consignatie- en bewakingsdiensten. Ook worden de opleidingen die de vrijwilliger verplicht moet volgen door de werkgever vergoed.

(...)

 ;)


Jacco

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 37
  • Al aangemeld op Brandweervrijwilligers.nl?
    • Vakvereniging Brandweer Vrijwilligers
Reactie #6 Gepost op: 18 september 2008, 21:22:25
De CAR-UWO is slechts een basis dat landelijk wordt vastgesteld in het LOGA. In het LOGA zijn de vakbonden vertegenwoordigd. Op lokaal niveau (gemeenten) kunnen aanvullende regelingen worden vastgesteld of wijzigingen ten opzichte van de CAR-UWO worden vastgesteld. Dit gebeurd dan in het Georganiseerd Overleg (GO).

De CAR-UWO kent slechts twee vergoedingen, namelijk hoog (voor brandbestrijding en het verlenen van hulp) en laag (voor het opleiden en oefenen). Voor alle andere activiteiten kunnen andere regelingen worden vastgesteld (vaak vergeten). De consignatievergoeding is bijvoorbeeld een regeling die bijna nergens is vastgesteld en daarom wordt de piketvergoeding (een regeling voor het beroepspersoneel) gehanteerd.

Tijd dus voor de vrijwilligers om zich te verenigen en hiervoor aandacht te vragen en het een en ander eens te verbeteren!
Heb jij je al aangemeld op http://www.brandweervrijwilligers.nl?