KNRM vaart toch nog in 50% van de incidenten op Randmeren niet voor niets uit

Auteur Topic: KNRM vaart toch nog in 50% van de incidenten op Randmeren niet voor niets uit  (gelezen 95236 keer)

0 gebruikers (en 23 gasten bekijken dit topic.

Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Citaat
'Piraten' frustreren vrijwilligers op Gooimeer  
Persberichten >> 2008


De Huizer reddingsbrigade en de KNRM–Huizen hebben tijdens hulpverlening regelmatig last van andere 'hulpverleners' en bergers op het Gooimeer. Men luistert de oproepen af van Kustwacht en Alarmcentrale, bestemd voor de reguliere hulpverleners, en komt in actie. Er ontstaan hierdoor onwenselijke en soms zelfs ronduit gevaarlijke situaties, zo kreeg de fractie van het CDA Huizen te horen tijdens een werkbezoek aan het Huizer reddingsstation.
 
De bemanning van de Huizer reddingsbrigade en KNRM Huizen komt in circa vijftig procent van de gevallen voor niets naar het station, omdat de andere 'hulpverleners' al uitgevaren zijn. Naast het feit dat dit demotiverend is voor de vrijwilligers die worden weggeroepen van hun werk, en vaak voor niets uitrukken, acht de KNRM de aanwezigheid en acties van een commerciële berger en een zelfbenoemd 'medisch hulpverlener' een gevaar voor de adequate hulpverlening op het water. Zowel de berger als de 'medisch hulpverlener' dragen niet bij aan de structurele veiligheid op het water, omdat hun beschikbaarheid onbekend is. Verder is onbekend wat de status van hun geoefendheid is en heeft de KNRM gefundeerde twijfels over hun vakmanschap.
 
Wettelijke plicht
Hans Borremans, voorzitter van KNRM Huizen, wijst op de wettelijke verplichting van het Huizer gemeentebestuur om zorg te dragen voor de veiligheid op het water. Op het Huizer gedeelte van het Gooimeer is deze taak opgedragen aan de Huizer reddingsbrigade en de KNRM, die hierover ook verantwoording aflegt aan het gemeentebestuur. Borremans acht het dan ook ongewenst als ongetrainde particulieren zich bezighouden met hulpverlening op het water. In oktober zal er een presentatie worden gegeven aan de burgemeesters van de veiligheidsregio waarin deze knelpunten aan bod zullen komen.
 
Oefening
De CDA-fractie liet tijdens het werkbezoek weten onder de indruk te zijn van de gedrevenheid en toewijding bij de vele vrijwilligers, die dag en nacht klaarstaan om de veiligheid op het Gooimeer te waarborgen. Na afloop van het werkbezoek mocht de fractie mee op een nachtelijke oefening, waarbij het respect voor de geoefende bemanning alleen maar is gegroeid.


Bron CDAHuizen.nl

Henk Wijga van de Hulporganisatie Gooi- en Eemmeer verklaart desgevraagd dat druk gewerkt wordt het percentage verder omlaag te krijgen...  :D




Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
waarom worden jullie geen gelieerde van de KNMR?  ::) ::) ???

Heeft men trouwens ook problemen met passanten die hulp aan mensen in nood verlenen?


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
waarom worden jullie geen gelieerde van de KNMR?  ::) ::) ???

Heeft men trouwens ook problemen met passanten die hulp aan mensen in nood verlenen?

Wij zijn dus passanten die hulpverlenen vindt de KNRM. Wij zouden graag eens met ze "om de tafel" gaan zitten, maar de laatste keer dat ik bij de Station Huizen binnen ging naar aanleiding van bijgevoegde brief van de KNRM werd ik er door deze mijnheer Hans Borremans er meteen weer uitgeknikkerd onder het motto "deze brief geldt allang niet meer.



Henk


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Ik kan me niet voorstellen dat het Hoofdkantoor KNRM van dit soort uitspraken in de media gediend is...

Ik meen dat de gesprekspartners van de directie van de KNRM, dit soort initiatieven en uittingen van een lokaal station niet zo waarderen...

Dit soort uitspraken getuigen niet van constructieve samenwerking..

Even een link naar de bron

Zelfs de politiek, en de veiligheidsregio kan wettelijk hier niets tegen doen.  In tegenstelling diverse landelijke inspecties kunnen partijen zelfs dwingen om ketenafspraken te maken..
Alleen moet het een keer echt goed mis gaan...

Dit is weer gedonder op het gooimeer..  Ik wens iedereen veel wijsheid toe... :-X

Sip's z'n nummer en mailadres is nog steeds niet gewijzigd en die van de toenmalige adjunct directeur ook niet...


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Het wordt nog erger, zie morgen de Gooi- en Eemlander. Niet Hans Borremans, maar de KNRM voorlichter geeft de schuld aan de kustwacht, die zou verzaken het te melden aan de reddingsboten van de KNRM als er al anderen onderweg zijn. Volgens de KNRM is dat onlangs aangekaard, maar zou de Kustwacht er niet aan kunnen beginnen dit te melden. Volgens mij is dat gewoon een taak van de Kustwacht (coördineren enzo) en in de praktijk krijg ik bij het inmelden altijd een rijtje met de schepen die mij al voor zijn gegaan. (of andersom dus in 50% van de gevallen  ;D)

Henk


muistroom

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 955
Neem aan dat het betreffende artikel ook hier geplaatst wordt :)


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Ook daar ga ik mijn best voor doen, wat later op de dag waarschijnlijk, ik ga 's morgens natuurlijk alvast weer in de Seeker zitten met een boterham en een thermoskan koffie, want misschien komt er wel een melding.  :D

Henk


Matthijs

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 140
  • samenwerkend kunnen we meer.
    • Ontwerpers en bouwers van maatwerk interieurs
Fijn Henk,

Ik snor nog wel even een mini oven op, dan hebben we ook warme sausijsen O0 ^-^

Matthijs


muistroom

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 955
Na de ergenissen van de bergers met de KNRM, mogelijk nu ergenissen met de rondvaartboten?
p2kflex
15:18:25 02-10-08-ALPHA-GASTEN OP DE STEIGER
1735282Kustwachtcentrum (KNRM Den Helder) (Schipper)

 :D


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
VRIJDAG 3 OKTOBER 2008

Broodnodig overleg tussen hulpverleners op het water komt maar niet van de grond

DOOR HENK VAN MAANEN
HUIZEN - Jachtservice Huizen en de Hulporganisatie Gooi- en Eemmeer (HOGE) worden ervan beschuldigd de adequate hulp-lening op het water in gevaar te brengen. Dat heeft het CDA Huizen begrepen tijdens een werkbezoek van de fractie aan het Huizer reddingsstation.
De fractie doet daar verder zelf niets mee, omdat er al regulier overleg plaatsvindt tussen de burgemeesters  van  de  veiligheidsregio.   De  burgemeesters van Huizen, Blaricum, Naarden, Muiden en Almere, die verantwoordelijk zijn voor de veiligheidssituatie op het Gooimeer en een deel van IJmeer, krijgen deze maand een presentatie van Hans Borremans, secretaris van het Huizer KNRM-station. Simon van  Wieren,  woordvoerder van Jachtservice Huizen, en Henk Wijga van HOGE zijn voor dit overleg niet uitgenodigd door de burgemeester van Huizen, initiatiefnemer van de presentatie.
Zij stellen het op prijs om ook bij die bijeenkomst aanwezig te kunnen zijn. „Wij zijn namelijk gebaat bij een goede samenwerking", vertelt Van Wieren. „Niemand heeft er iets aan als we elkaar in de haren vliegen." Dezelfde mening heeft Wijga, die benadrukt dat bergers zoals Jachtservice enerzijds en de reddingsbrigades, KNRM en HOGE aan de andere kant, verschillende belangen hebben, maar dat er ook raakvlakken zijn. Zo is iedereen die op het water is, verplicht om hulp te verlenen bij een calamiteit.
Ook vindt Wijga het vreemd dat er wordt getwijfeld aan de vakmanschap van zijn organisatie. „We zijn allemaal gecertificeerd." Wel begrijpt hij dat vrijwilligers van brigades gedemotiveerd kunnen raken omdat zij na een noodoproep vaak voor niets uitvaren.
Die oproep wordt in de meeste gevallen gedaan door de kustwacht. Kees Brinkman van de KNRM IJmuiden meldt dat de kustwacht de oproepen niet intrekt als er al andere hulp onderweg of aanwezig is, waardoor die frustraties van de KNRM'ers extra worden gevoed. „Het is momenteel geen gezonde situatie en het zou heel verstandig zijn als de diverse partijen eens met elkaar rond de tafel zouden gaan zitten."

Aldus de Gooi-en Eemlander van 3 oktober 2008.

Hier is de voorlichter van de KNRM het nog niet eens met Hans Borremans van station Huizen.

Henk