http://www.telegraaf.nl/binnenland/4753011/__Bijna-treinbotsing_hsl__.html?p=8,2vr 04 sep 2009, 05:30 | 38 reacties | lees voor
Bijna-treinbotsing hogesnelheidslijn
door Harry van Gelder
AMSTERDAM - Een hogesnelheidstrein (hsl) is woensdagavond bij Hoofddorp, op de plek waar de hsl op het oude bestaande spoor komt, bijna tegen een intercity geknald.
Passagiers vlogen bijna uit hun stoel toen de intercity uit Den Haag rond half twaalf 's avonds keihard remde. Tot hun grote verbazing reed de intercity daarna achteruit (wat ten strengste verboden is) om te stoppen, toen de voorkant van de trein voor een rood licht stond. Vlak daarna raasde de hsl uit Rotterdam rakelings voorbij.
"Ik schrok me rot", zegt een passagier. "Ik dacht rustig met de trein te reizen, maar voor je het weet gebeurt er iets." Of de intercity de hsl miste door achteruit te rijden is onduidelijk, omdat de NS het voorval niet in de boeken kan terugvinden. Een woordvoerder van de spoorwegen zegt dat de trein niet door een rood sein kan zijn gereden. "Als je door een rood sein rijdt, dan gebeurt er van alles. Je wordt bijvoorbeeld als machinist van de trein gehaald. Dat kan dus niet het geval zijn geweest." De NS zegt het voorval verder uit te zullen zoeken, "maar dat lukt niet in een dag".
De NS-woordvoerder weet zeker dat de veiligheid van de passagiers niet in het geding is geweest. Maar de inzittenden van de intercity waren daar echter niet zo zeker van, toen ze de hsl vlakbij voorbij zagen snellen
Volgens de treinreizigers reed de intercity meteen nadat deze gestopt was achteruit. Achteruitrijden is te allen tijde verboden, omdat het zeer gevaarlijk is. Mogelijk dat de machinist een passage door een rood sein wilde verdoezelen. In de trein werd omgeroepen dat er voor een rood sein gestopt moest worden. "Dank je de koekoek", zegt een passagier. "Waarschijnlijk is hij er eerst doorheen gereden."
Maandag rijdt de hsl na jaren vertraging voor het eerst met passagiers van Amsterdam naar Rotterdam. Dat gaat nog niet harder dan 160 km/u omdat er nog geen supersnelle treinen voorhanden zijn. Wel gaat de reistijd van 62 naar 44 minuten.