Rode signaalverlichting

Auteur Topic: Rode signaalverlichting  (gelezen 41317 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

cavia

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,113
Gepost op: 20 maart 2009, 13:27:19
Ik hoorde vandaag dat het ministerie van verkeer bezig is met een wet dat dierenambulances ehbo-ers en andere semi-hulpverleningsdiensten gebruik mogen maken van rode signaalverlichting icm een sirene. :o

De voertuigen zouden dan ook een voorrangsfunctie hebben en dus door rood mogen rijden... Dit kan toch niet! straks mag jan en alleman zich als voorrangsvoertuig door het verkeer bewegen! ??? Ze zijn nou juist bezig om er voor te zorgen dat er geen verschil meer tussen de hulpverleningsdiensten komt door alles aan regels te binden en een nieuwe 2 toon in te stellen


Gaat dit er echt komen? :-\




Glenn2

  • Gast
Reactie #1 Gepost op: 20 maart 2009, 13:53:43
Was de bron een verjaardagspartijtje?


RuudF

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 577
Reactie #2 Gepost op: 20 maart 2009, 14:14:12
Gaat dat zeker ook nog op woensdag over anderhalve week ingevoerd worden??

Ruud


cavia

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,113
Reactie #3 Gepost op: 20 maart 2009, 14:47:42
hehe nee ;)

Ik zou iemand helpen met een hulpverleningsvoertuig voor zijn ehbo post. Deze man wou uiteindelijk een rode lichtbalk ipv een gele. Hij zou informatie hebben gevraagd aan het ministerie van Verkeer en waterstaat. Nu blijkt hij een brief te hebben va ze waarin wordt gesproken over de rode signalering enz en dat dat rond oktober toegevoegd gaat worden aan de wet OGS.
Op dit moment hebben ze binnen hun gemeente al een ontheffing voor het gebruik van de rode pit en hun zodanig als voorrangsvoertuig te gedragen. Dit meld hij mij iig ::)

Maar misschien dat er meer mensen van gehoord hebben :P


Michel D.

  • POL/NRK/SIGMA
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,209
Reactie #4 Gepost op: 20 maart 2009, 16:16:43
1 april nadert alweer he ;)


RuudF

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 577
Reactie #5 Gepost op: 20 maart 2009, 16:27:02
1 april nadert alweer he ;)

Ja inderdaad: woensdag over anderhalve week..........


cavia

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,113
Reactie #6 Gepost op: 20 maart 2009, 19:08:56
hehe ;D

Nee, deze man bedoeld het echt serieus... Ik heb m namelijk aangeboden om hem een gele led lichtbalk te sponsoren maar hij wil een rode en laat deze dus uit america komen... Ik was zelf er verbaast dat hij met dit verhaal kwam maar hij meent het echt serieus. Dit kunnen ze toch niet maken! Ik weet van dierenambu's dat ze vaker rode lichtbalken gebruiken omdat ze dan toch specialer zijn dan iedereen met een gele 8) Ik dacht misschien zijn er meer mensen die ervan gehoord hebben maar als iedereen er het zelfde over denkt als ik dan heeft hij alleen zichzelf er maar mee... O0


Luke_BNV

  • Freelance Cameraman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,262
    • Bekijk mijn Youtubepagina!
Reactie #7 Gepost op: 20 maart 2009, 20:37:37
ik vind het opzich wel een goed zaak om bepaalde diensten zoiets te geven, toen ik een 4 maanden terug op mijn pager melding zag van een reanimatie 2 straten bij mij vandaan ben ik er hard heen gefietst (kan reanimeren). toch moest ik 2 minuten wachten voor een kruispunt (kostbare tijd) op een gegeven moment ben ik er gewoon tussendoor gefietst toen er net genoeg ruimte was. en was zo (gelukkig) nog binnen 4 minuten terplaatse (5 minuten eerder als de FRB) patient lag op straat dus maar begonnen met reanimeren (patient heeft het overleeft, maar ik denk dat hij er beter vanaf was gekomen als ik eerder was geweest).

maar dan het volgende: hoe ga je voorkomen dat mensen die geen melding hebben dan met zwaailicht en sirene gaan rijden om sneller ergens te zijn, ik vind wel dat de politie hier keihard voor op zou moeten treden en dan zou ik gevangenisstraffen (of lijfstraffen ;D ;D) zeker niet uitsluiten, ook intrekking van de sleutels van de AED, of van het rijbewijs, EHBO/BHV/BLS diploma heb ik dan absoluut geen enkele moeite mee. deze mensen horen dan een voorbeeldfunctie te geven.
Volg mij op: Twitter: @LukeBNV Youtube: Luke Beens


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #8 Gepost op: 20 maart 2009, 21:08:08
http://parlando.sdu.nl/cgi/login/anonymous

Document-id:     KVR29521

Citaat
(...)

Om als dienst te kunnen worden
aangewezen O&G-signalen te mogen
voeren, worden in de nieuwe
Regeling O&G-signalen de volgende
criteria opgenomen:
a. een voor de mens
levensbedreigende situatie die
directie hulp van de betrokken
hulpdiensten vergt;
b. het voorkomen van een voor de
mens levensbedreigende situatie of
een situatie waarin ernstige schade
aan gebouwen of goederen ontstaat;
c. een verstoring van de openbare
orde of de rechtsorde, waarvoor een
directe en snelle inzet noodzakelijk is.
Anticiperend op deze nieuwe
Regeling en de nieuwe criteria die
beter dan in de bestaande
Regeling duidelijk maken dat
dierenambulances daar niet binnen
passen, ben ik niet bereid de
dierenambulances aan te wijzen als
dienst die O&G-signalen mag voeren.

(...)


mike

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,931
Reactie #9 Gepost op: 20 maart 2009, 21:16:37
Lijkt me onzin, zou je namelijk grote delen van het RVV, WVW en VRR moeten veranderen. Allemaal wetten die door de 1e en 2de kamer heen moeten.

Buiten dat vind ik het super onzin, zit zelf in mijn vrije tijd bij de dierenambulance en in dierenambulance land heb je heel erg veel cowboys die daar absoluut niet mee om kunnen gaan. Buiten dat zou je er een opleiding voor moeten maken die niet betaalbaar is voor een vrijwilligers organisatie.

Zie de laatste tijd dat de regels voor prio ritten bij ons in ieder geval giga worden aangescherpt. Dus dit lijkt me echt onzin. Maar ik ga wel effe een paar mensen mailen die daar zicht op hebben en als ik wat weet dan horen jullie wel.

mvg
Mike