Nieuwe Reddingsboot voor Dordrecht

Auteur Topic: Nieuwe Reddingsboot voor Dordrecht  (gelezen 21997 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Gepost op: 19 juli 2009, 18:40:12
KNRM dordrecht beschikt toch al een tijdje over een TP-Marine, ik kwam een nieuwe type reddingsboot  kwam ik een nieuwe boot van Dordt.

De volgende foto's zijn gepubliceerd door Mare.NO de leverancier van de nieuwe SAR boot..

 Echter is een bijzondere ontwikkeling voor de KNRM.  
Ik heb begrepen dat dit een vervanger word voor de RIB's van het type atlantic, tornado en TP-Marine..   Deze klasse moet de Wijsenbeek klasse gaan heten..

Bron : www.mare.no


GTC 900 SAR






PDF meer over de boot

Heeft iemand misschien al meer foto's van deze boot voor KNRM Dordrecht. ?

Ik begreep dat de KNRMers onder ons nog niet veel mochten zeggen...  Het was alleen nog gepubliceerd in de Stopzak..
Echter het staat nu op het internet voor iedereen te lezen..




Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #1 Gepost op: 19 juli 2009, 18:55:12
Huizen krijgt deze boot ook... Ergens in september geloof ik.
Henk


Ko van Leeuwen

  • Fotograaf
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,399
  • IJmuiden
    • Foto Ko van Leeuwen
Reactie #2 Gepost op: 19 juli 2009, 20:16:59


Maarten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,543
    • Hulpverleningsforum
Reactie #3 Gepost op: 19 juli 2009, 21:12:36
Is dit nou de noviteit op het gebied van reddingboten van dit moment? ???

Ik heb er niet veel verstand van, maar dit doet me eerder denk aan een loodsjol dan aan een reddingboot ;) Ik dacht juist dat door de RNLI ontwikkelde RIB "Atlantic 75" de nieuwe norm was voor reddingboten. Dit is niet eens een RIB zo te zien.

Ben benieuwd wat de motivatie is achter dit type vaartuig :)
Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #4 Gepost op: 19 juli 2009, 21:18:04
Mooie foto van de boot Ko,

nu is aluminium inmiddels niet vreemd voor een KNRM boot.  Echter het missen van een tube bij open boot wel.. zover ik kan zien heeft deze boot heeft geen aparte luchtkamers, en geen kantelmechanisme en geen sleep inrichting..

Twee motoren en Twee jets, lijken een prima keuze voor een 9meter lange boot van 3600Kg is toch pittig..
De topsnelheid van 33Knopen (+/- 60Kilometer) is nu niet schokkende snelheden.
Ter vergelijk :
Type Boot|L x B x D|Gewicht|Opvarenden|Snelheden

|
|
|
|
Valentijn|
10,60 x 0,10 x 0,75
|7600Kg|4+50|34Kn /62Km/u
Maro GTC 900 2VD|
9,10 x 3,30 x 0,05
|3600Kg|10 ?|38Kn /70Km/u
Johanna Margareta|
9,00 x 2,90 x 0,50
|3500Kg|3+20|33Kn /64Km/u
Harder|
9,00 x 2,90 x 0,50
|3500Kg|3+20|32Kn /74Km/u
Atlantic 75|
7,50 x 2,64 x 0,70
|1500Kg|3+15|32Kn /60Km/u
Gooijer|
8,50 x 2,50 x ?,??
|1500Kg|6+16  (18 totaal)|40Kn /74Km/u
DRB49|
7,80 x 3,00 x 1,10
|2700Kg|3+30 (16 totaal)|43Kn /80Km/u


Dat klinkt toch als een complete cultuur schok voor KNRM-begrippen.. Ik ben wel benieuwd naar de beweegredenen en de inzet criteria voor deze boot..
Zou deze boot alleen voor de binnenwateren worden gebruikt ?  Ik begrijp dat ze er inmiddels twee van hebben aangeschaft ?

Ik hoop dat ik de boot binnenkort kan gaan bewonderen..


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #5 Gepost op: 19 juli 2009, 21:24:22

Twee motoren en Twee jets, lijken een prima keuze voor een 9meter lange boot van 3600Kg is toch pittig..

Ik zie maar 1 jet en 1 gashendel  ::) Toch?

De nieuwste boot van Dordrecht is van 2005, dus zeker nog niet afgeschreven lijkt mij  ::)
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


NF

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,018
    • www.112ijmond.nl
Reactie #6 Gepost op: 19 juli 2009, 21:34:14
In eerste instantie deed dit bootje mij een beetje denken aan het Type Antje, maar dan een paar slagen kleiner.

Viel ook mij op dat het geen RIB is, anthans volgens mij niet :D Vraag me ook wel af hoe en waar deze boten ingezet worden, en hoeveel er zullen komen.
112ijmond.nl / IVK, BvV / Brede interesse in Veiligheid en Hulpverlening


Ko van Leeuwen

  • Fotograaf
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,399
  • IJmuiden
    • Foto Ko van Leeuwen
Reactie #7 Gepost op: 19 juli 2009, 21:52:12
In eerste instantie deed dit bootje mij een beetje denken aan het Type Antje, maar dan een paar slagen kleiner.

Viel ook mij op dat het geen RIB is, anthans volgens mij niet :D Vraag me ook wel af hoe en waar deze boten ingezet worden, en hoeveel er zullen komen.

2 boten: Dordrecht en Huizen. Beide binnenwateren (alhoewel het aardig kan spoken).


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #8 Gepost op: 19 juli 2009, 22:05:22
(...)

PDF meer over de boot

(...)

Mooie foto van de boot Ko,

nu is aluminium inmiddels niet vreemd voor een KNRM boot.  Echter het missen van een tube bij open boot wel.. zover ik kan zien heeft deze boot heeft geen aparte luchtkamers, en geen kantelmechanisme en geen sleep inrichting..

(...)

GTC 900 2VD
FRB–MOB:
• Reliable twin waterjet propulsion system
for easy manoeuvering.
• Powerful twin inboard diesel egine.
• Hydraulic manoeuver control, easy to
operate.
• Hydraulic steering.
• Selfrighting and selfbailing.
• Hull built of Marine Grade Aluminium for
light weight and maximum strength.
• Easy launching and recovering with single
point suspension and “off load release
hook”. Type: Henriksen Hook.
• Foamfilled fender with PVC cover for less
impact and easy maintenance.
• Wrap around console and windshield for
helmsman protection.
• Deep V-hull for comfort in rough water.
GTC 900 VD is approved with CE certificate
according to SOLAS.
Nominated body: DNV.


Ko van Leeuwen

  • Fotograaf
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,399
  • IJmuiden
    • Foto Ko van Leeuwen
Reactie #9 Gepost op: 19 juli 2009, 22:15:53
GTC 900 2VD

Volgens mij kijken jullie verkeerd. Er is ook nog een GTC 900.
En die heeft één motor/jet. In het bericht op mare.no wordt nergens
gesproken over de GTC 900 2VD.

Hoe hij zelfrichtend is weet ik niet maar vergeet niet dat de
Neeltje Jacoba/Insulinde ook zelfrichtend waren ondanks de open stuurstand.

Daar naast is in IJmuiden de centrale werkplaats gevestigd en is het dus niet
zeker dat mijn foto de definitieve configuratie aangeeft  ;)