Al ben ik nog steeds voorstander van eigen regiokennis....
Dat werkt prima als de huldiensten uit de directe omgeving komen. Dat is helaas lang niet altijd het geval. Als er veel ambulances zijn ingezet dan kan hij zomaar uit een heel ander deel van de regio komen. Dit geldt ook voor de politie-eenheden. De brandweer komt 9 van de 10 keer uit het eigen gebied en die kennen de nieuwe wijk meestal wel.
Ik denk dat je er niet aan ontkomt dat we afhankelijk zijn van navigatiesystemen. Vroeger was dat niet anders. Toen hadden we ook al de stratenatlas. En als ik zie hoe groot mijn piketgebied is als ik dienst heb dan kan ik echt niet zonder een navigatiesysteem. Ik ken hier redelijk de weg maat het houdt natuurlijk ook een keer op.
Een tweede probleem is dat de nieuwe straten en wijken vaak pas later worden bijgewerkt in standaard navigatiesystemen. Je bent daarbij namelijk volledig afhankelijk van de update die wordt aangeleverd door de leveranciers. Het kan soms wel een half jaar duren voordat de nieuwe straten zijn bijgewerkt. Het enige alternatief is dan dat de betreffende straat op een papiertje in auto's worden gelegd. En dit laatste gebeurt vaak wel bij de brandweereenheden maar ik betwijfel het ten zeerste of dit soort updates ook in alle de ambulances en politievoertuigen komen te liggen.
Ik kan me nog herinneren dat we hier ook problemen mee hebben gehad toen de gemeentelijke herindeling in de Achterhoek plaats had gevonden. Er werden toen gemeenten samengevoegd, iets wat voor de plaatsnamen die bij een straat hoorde normaal gesproken geen verschil maakte. Het werd pas lastig toen men voor een aantal kleinere gebieden en losse straten had bedacht dat die ineens bij een heel andere gemeente moesten horen. Hierdoor hoorde een straat ineens niet meer bij plaats X maar bij plaats Y. En dan wordt het invoeren van het juiste adres ineens heel lastig….
Al met al is dit natuurlijk een heel vervelend probleem maar ik vrees dat het nooit helemaal uit te bannen is. Ook al koop je telkens de nieuwste updates. Het gaat vaak over meerdere schijven waardoor er altijd wel enige vertraging optreedt tussen het ontstaan van een nieuw adres en het invoeren in de verschillende kaarten en navigatiebestanden.