Er ging even wat fout, bij deze het hele bericht
Bijna een week later, toch nog even een aanvulling van iemand die betrokken is geweest bij de hulpverlening:
Na het de melding van de brand op kanaal 2 (brandaris) is de Holland terplaatse gegaan. Vanuit de haven van Terschelling is het snelle hulpverleningsvaartuig 'Hurricane' van Rederij Noordgat meteen vertrokken, nog voordat er officieel alarm is gegeven via P2000. De 'Hurricane' was door zijn grote snelheid (45 + knopen) in een kwartier ter plaatse. Op dat moment lag de Holland ook net bij de Waker. z
De bemanning van de 'Hurricane' heeft eerst de situatie ingeschat en contact gezocht met de bemanning van de 'Waker' voor eventuele evacuatie. Er waren 3 mensen die van boord af moesten met lichte rookinhalatie. Deze zijn door de 'Hurricane' van boord af gehaald en op de 'Holland afgezet', samen met zuurstof apperatuur van de 'Hurricane'. Op de 'Holland' waren toevallig 2 artsen aanwezig in de groep die werd rondgevaren. Uiteindelijk bleek de rookinhalatie mee te vallen.
Hierna heeft de 'Hurricane' een ronde gemaakt om het schip om met zijn IR camera opnamen van het schip te maken om de hete plekken te vinden. Ook werd de brandbluspomp opgestart (260 kuub/uur) en begonnen met boundary koeling.
Ondertussen was de reddingboot van Vlieland (Graaf van Byland, GvB) ook ter plaatse. Een paar minuten later besloot de kapitein van de Waker dat zijn bemanning van boord moest. Deze zijn hierna afgezet op de Holland. De kapitein en 1e stuurman zijn aan boord gebleven.
3 Medewerkers van het bergingsbedrijf Rederij Noordgat zijn aan boord gestapt en hebben de coordinatie van de berging op zich genomen. Op dat moment was hiervoor al een overeenkomst gesloten in cooperatie met Svitzer Salvage. Er zijn 2 draagbare pompen overgezet, 1 van de 'Hurricane' en 1 van de inmiddels ook gearriveerde 'Tempest' ook van 'Rederij Noordgat'. Ook verddeelstukken, slangen, nozzles etc worden overgezet. Hiermee word de koeling aan dek verder uitgebouwd. Bijna alle brandkleppen zijn op dit moment gesloten.
Ondertusssen komen er meer reddingboten ter plaatse en wordt ook 1 pomp van de KNRM overgezet. HMS 'Mercuur' arriveert ook en er wordt een brandweerploeg overgezet op de 'Waker'. Deze ploeg zal worden ingezet onder de leiding van de bergers van Rederij Noordgat.
Brandweer Terschelling is ondertussen ook gealarmeerd. Hoewel de brandweer officieel geen taak heeft op de Noordzee worden ze gealarmeerd ter ondersteuning. Omdat er geen vaste afspraken zijn met de KNRM hebben ze echter geen vervoer. ederij Noordgat bied een snelle boot aan maar besloten wordt om de brandweer en OVD-B samen met een pomp aanhanger in te schepen op het betonningsvaartuig 'Terschelling'. De 'Terschelling' is, in tegenstelling tot haar zusterschepen, voorzien van brandbluskanonnen. Het zal dus echter geruime tijd duren voordat ze ter plekke zijn.
Aan boord van de 'Waker' gaat ondertussen een persluchtploeg naar binnen bestaande uit een berger van 'Noordgat' en 3 marinebrandweermensen. Deze weten uiteindelijk de veiligheidsafsluiters (SOS afsluiters) van de branstoftanks te sluiten.
Ook zet de 'Hurricane' een tweetal generatoren over waarmee het achterdek verlicht kan worden. Het begint inmiddels al donker te worden.
De reddingboot van Harlingen vaart een bergingsinspecteur van Svitzer Salvage over vanuit Harlingen. Deze neemt de verdere coordinatie samen met de medewerkers van 'Noordgat' op. Svitzer Salvage heeft ook een team van Falck Nutec gealarmeerd die gespecialiseerd zijn in scheepsbranden.
Op dit moment lijken de temepraturen lager te worden. De zuurstof en acetyleen opslag zijn nu bereikbaar en de flessen worden hieruit verwijderd.
De 'Terschelling' arriveerd en begint ook met boundary koeling. De brandweer Terschelling neemt poolshoogte aan boord maar kan op dat moment niet veel doen. Eerst moet het team van Falck Nutec aan boord zijn. Om de watervoorziening veilig te stellen gaat de 'Terschelling' in DP langszij en wordt er een 3 duims slang overgezet. De OVD-B wordt weer terug gevaren naar Harlingen.
De meeste reddingboten zijn op dit moment al bedankt en teruggekeerd naar station. Het team van Falck Nutec wordt door een reddingboot opgepikt in Harlingen en afgezet op de 'Waker'. Dit team, bestaande uit 3 personen, is 24 uur per dag oproepbaar. Het gaat hierbij om een comercieel bedrijf. Dit team doet een eerste verkenning waarbij wordt geconstanteerd dat het vuur uit lijkt te zijn. Bij de tweede keer dat ze naar binnen gaan gaat een medewerker van 'Noordgat' mee om de SOS afsluiters te controleren. Als ook dit klaar is gaat er de 3e keer een slang mee naar beneden om de laatse smeulende resten af te blussen. Brandweer Terschelling fungeert hierbij steeds als backup team.
Als dit allemaal klaar is kan er gecontroleerd geventileerd gaan worden. Brandweer Terschelling wordt weer naar het eiland gebracht door de reddingboot 'Frans Hogewind' en door de 'Tempest'. De hele situatie is nu onder controle.
Uit bovenstaand verhaal blijkt wel dat de hulpverlening te water volledig anders is georganiseerd dan op het land. De leiding en coordinatie ligt meestal bij professionele bergingsbedrijven. Ook leveren deze het meeste materiaal.