Krijgen we nu ook een wildgroei aan allerlei amateur redding duikers tijdens SAR akties?
Doruz,
Misschien dat je vraag kan verduidelijken ?
Krijgen we nu ook een wildgroei aan allerlei amateur redding duikers tijdens SAR akties
Wat vind jij Wildgroei ? en wat zou jij voorstellen ?
Het tegen over gestelde is denk ik gestandaarden..
Voor Public Saftety Diving zijn verschillende standaards, en ook de International Life Saving Organisation heeft duikbrevetten voor reddingsduikers, Voor Rapid Response Duiken zijn ook PSD standaards.. Echter deze technieken zijn wel enorm in ontwikkeling..
Welke standaards voor rescue dving ken jij ? Volgens mij doet reddingsbrigade nederland nog niets aan Rescue diving.. terwijl de belgen daar al redelijk ver in zijn.
Krijgen we nu ook een wildgroei aan allerlei amateur redding duikers tijdens SAR akties?
Wat vind jij Amateur reddings duikers ? Is een professioneel getrainde vrijwilliger een amateur ?
Denk jij dat Amateur het zelfde is als onbekwaam, of onvoldoende uitgerust.. ?
Is een bergings(beroeps) duiker, die redt ook een amateur ??
Is een brandweer duiker (veel al vrijwilliger) ook een amateur ??
Wat voor SAR acties bedoel jij ?, Ik neem aan dat jij het over watergerelateerde Search and Rescue acties hebben
Daar hebben we ook een aantal soorten van..
Maritieme Search and Rescue (Zee)
Swiftwater Search and Rescue
Flooding Search and Rescue
Diving Search and Rescue (zoeken naar vermiste duikers, in een klein zoekgebied)
En of je daar duikers inzet, is afhankelijk van het type SAReen flink aantal inzet criterea...
Ik weet niet wat de inzetcriterea zijn van duikers van andere reddingsbrigades, of water redding eenheden. Daar zien we heel verschillende variaties in..
Stichting MedicalRescue.NL zetten alleen duikers in op water evenementen, waar dat relevant is. dus in een relatief gecontrollleerde omgevingen, waar een zeer groot aantal parameters al bekend zijn.
Bij Stichting MedicalRescue.NL worden alleen gebreveteerde duikers ingezet met gecomprimeerde ademlucht sets.. Andere rescue-swimmers mogen daar niet aan komen. de instap niveau is minimaal 2sters duikers, rescuedivers en die getraind zijn met de sets..
Binnen het project '"Reddingstation-Kampen" is duiken niet opgenomen. En de duiksets zijn dus geen standaard onderdeel van de reddingboot.
Pas als PSD Rapid Response Diving een goede accepteerde standaard is zullen we daar pas aan gaan denken om dit bij maritieme SAR waarbij in te zetten...