Korte update (de uiteindelijke evaluatie volgt nog):
We hebben de Control Wand vandaag getest op een grote kruising in Enschede. Joram, de verkeersadviseur van de politie Twente en een verkeerskundige van de gemeente Enschede zijn opgetreden als waarnemer, ikzelf heb met een collega het verkeer geregeld op het kruispunt. Ruud (LSV) was helaas afwezig. Met twee videocamera's hebben we het geheel vastgelegd. We zijn in de schemering gestart met de Control Wand, en zijn na zo'n 20 minuten (toen het al ruim donker was) overgegaan op de Magcharger.
De eerste reactie: het wisselen tussen rood en groen was wat onwennig, snel wisselen was er niet altijd bij. Ligt misschien aan de handschoenen of aan de nieuwigheid. Lamp is wel lekker handzaam en licht; het is geen fitnessapparaat zoals de Maglite
Voor wat betreft de lichtopbrengst is het rode licht eigenlijk minimaal voor het regelen van het verkeer op een grote kruising. Zeker tegen de oranje achtergrond van de jas valt het rode licht eigenlijk een beetje weg. Automobilisten reageerden soms vrij laat op de aanwijzingen. De Magcharger geeft veel meer licht en valt voor de weggebruiker ook meer op; het verschil was voor ons als verkeersregelaar direct merkbaar. Het groene licht is wel een heel interessante ontwikkeling. De lichtopbrengst daarvan is behoorlijk, en moet naar onze mening ook niet veel meer zijn; het groene licht is goed voor de verkeersstroom die gaat rijden zonder andere kruispunttakken af te leiden. De reacties van de weggebruiker waren soms wel wat onwennig ("groen licht? wat nu?"), maar dat ligt ongetwijfeld aan de onbekendheid. Hetzelfde zie je ook wel een beetje bij de Magcharger, waarbij sommige weggebruikers het "rode oprijteken" niet direct goed interpreteren.
Samengevat: het rode licht is minimaal, het groene licht is volgens ons voldoende fel en mogelijk een goed onderscheid tussen stoppen en rijden. De handzaamheid van de lamp is uitstekend, we waren desondanks nog wel wat aan het prutsen met het wisselen van kleur. Belangrijkste verbeterpunt is hoe dan ook de felheid van het rode licht. Aandachtspunten voor de toekomst zijn hoe we (zowel praktisch als wettelijk gezien) moeten omgaan met aanwijzingen met groen licht, en de wettelijke onderbouwing van oprijtekens in zijn algemeenheid.
De beelden en ervaringen worden verder geëvalueerd. Zodra deze evaluatie afgerond is zullen we een selectie van de beelden ook online beschikbaar stellen.