Procedure poederbrief

Auteur Topic: Procedure poederbrief  (gelezen 9342 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Shave

• Beroepsbrandweerman
  • Senior gebruiker
Gepost op: 4 april 2004, 11:43:33
Sinds de perikelen rondom Bin-Laden werden we vorig jaar veelvuldig geconfronteerd met poederbrieven waarin mogelijk anthrax zat. Geen enkel risico werd genomen. Inmiddels is de procedure bij ons aangepast naar de situatie waardoor niet het hele circus meer hoeft op te draven.

Hoe gaan andere korpsen daar mee om? Wat is bij jullie de procedure geweest of nog steeds. Ik ben benieuwd!

Peter71

• Senior gebruiker
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #1 Gepost op: 4 april 2004, 11:52:59
ik weet dat als er bij ons een melding van een poederbrief komt,als eerste de bevelvoerder van dienst en OVD worden gealarmeerd.Die gaan met de politie overleggen over de te volgen inzetten,maar het blijft zolang mogelijk het kunstje van de politie.

Pas als blijkt dat er meer aan de hand is,wordt er door de brandweer opgeschaald en komt er 1 TAS terplaatsen.Mocht het echt serieus zijn,dan komt het hele gaspakkencircus op gang

Shave

• Beroepsbrandweerman
  • Senior gebruiker
Reactie #2 Gepost op: 4 april 2004, 11:55:05
Als ik het goed begrijp zal het dus door 1 tas opgelost worden indien mogelijk.

Peter71

• Senior gebruiker
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #3 Gepost op: 4 april 2004, 12:03:33
als het even kan welja,want op de TAS is alles aanwezig voor een inzet met gevaarlijke stoffen(chemiepakken 2x)Maarja,als er mensen "besmet"zijn met het poeder zul je daar ook wat mee moeten doen,en ik bedoel de werknemers van het bedrijf waar de brief is gevonden.

Ik kan me een incident herrineren in Nieuwegein,waar op het postkantoor een brief werd gevonden.(toen was het nog net nieuw het fenomeen poederbrief)Toen waren er werknemers in aanraking geweest met het poeder,en daar is die hele decocontainer bij geweest.Om de mensen te ontsmetten,en te voorzien van andere kleding

Shave

• Beroepsbrandweerman
  • Senior gebruiker
Reactie #4 Gepost op: 4 april 2004, 12:26:16
Ja dat was hier vorig jaar ook zo. Bij elke melding kwam het hele circus maar na een paar keer is daar van afgestapt.

Nu is het in principe 1 ts en ovd. Indien na onderzoek blijkt dat het om anthrax gaat worden vervolg stappen genomen i.v.m. slachtoffers etc.

99 van de 100 zijn loos alarm volgens ggd.

ffemt19

• Adjudant (bevelvoerder)
  • Senior gebruiker
  • We finish what others can't
    • Brandweer Lommel
Reactie #5 Gepost op: 4 april 2004, 14:24:51
Bij ons in Belgi¨wordt hiervoor normaal gesproken de Civiele Bescherming opgeroepen.
Indien een interventieteam van de CB niet snel genoeg terplaatse kan zijn wordt dit door de brandweer gedaan.

Hiervoor worden geen gaspakken of chemiepakken gebruikt maar wel Tyvek wegwerp overalls met adembescherming.

Zie bijgevoegde links + foto's

http://www.first-response.be/phpBB2/viewtopic.php?t=9732&highlight=verdacht+poeder

http://www.first-response.be/phpBB2/viewtopic.php?t=10615&highlight=verdacht+poeder
Go home we got it !!!  We finish what others can't

Jaap Goos

• Gast
Reactie #6 Gepost op: 5 april 2004, 15:47:26
Ik begrijp hier helemaal niks van. Er bestaat zoiets als landelijke procedures. Kan je gewoon op het internet vinden. Wij houden ons daar gewoon aan. Als iedereen dat nou eens zou doen ging het een stuk beter met brandweer Nederland.

Gr Jaap

Shave

• Beroepsbrandweerman
  • Senior gebruiker
Reactie #7 Gepost op: 5 april 2004, 22:50:16
Wat begrijp je niet Jaap?

Jaap Goos

• Gast
Reactie #8 Gepost op: 6 april 2004, 07:58:53
Is een goede vraag. Had ik kunnen verwachten.
Het lijkt steeds wel of elk korps opnieuw het wiel aan het uitvinden is. Dat verbaast mij elke keer opnieuw.
Neem van mij aan dat ik het niet alleen over poederbrieven heb.
Ik ben bezig om alle mogelijke procedures voor Beverwijk op schrift te zetten maar je denkt toch zeker niet dat ik alles zelf ga lopen bedenken? Nee hoor alles wat ik van het net kan plukken of bij andere korpsen vandaan, en het voldoet ook voor onze gemeente hoef ik er niet zolang over na te denken en neem ik het 1 op 1 over. Beetje knippen en plakken, klaar is Jaap.

Gr Jaap

Blik

• Gast
Reactie #9 Gepost op: 14 april 2004, 21:14:16
TERNEUZEN - De postkamer van het gemeentehuis in Terneuzen is woensdagochtend ontruimd en de werknemers zijn naar huis
gestuurd om zich grondig te wassen. Dat gebeurde nadat een medewerker van de postkamer een poederbrief had aangetroffen.

Het poeder is naar het forensisch laboratorium gestuurd voor onderzoek.
Volgens een bacterioloog is de eerste inschatting dat het poeder niet gevaarlijk is.

Donderdag wordt de uitslag definitief bekend  

--

Tekst: Omroep Zeeland

In Terneuzen is goed wassen dus de procedure.........
Tís ook een manier , ??? ;D