SAR Liaison Kustwacht (KNRM)

Auteur Topic: SAR Liaison Kustwacht (KNRM)  (gelezen 28972 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

water-spotter

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 159
Gepost op: 3 maart 2010, 16:28:07
omdat er een SARliaison in het leven wordt geroepen volg ik niet helemaal.

wat ik bedoel dat van de kant van de kustwacht en de knrm er veel met de veiligheidsregio's gaat geregeld worden zo langzamerhand,ook met rws gaat op de binnenwateren veel veranderen,en of dan particuliere reddingsploegen worden ingezet betwijfel ik


hulpdiensten-spotter


water-spotter

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 159
Reactie #1 Gepost op: 4 maart 2010, 09:09:13
Die speciale opleiding waar jij het over hebt is mogelijk de SAR liaison. Deze zal de COPI assisteren met nautische/sar kennis omdat dit bij de landhulpverlening (OVD ed.) ontbreekt

wat zal deze persoon gaan doen? wat voor kennis en tools  krijgt hij en is het een oproepbare persoon ??
Ben benieuwdt  
het gaat nu wel erg hard met nieuwe regelingen volgens een berger uit Urk
groet Cees  ??? ???
hulpdiensten-spotter


Doruz

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,483
  • De beste stuurlui staan aan wal.
Reactie #2 Gepost op: 4 maart 2010, 10:44:16
Die speciale opleiding waar jij het over hebt is mogelijk de SAR liaison. Deze zal de COPI assisteren met nautische/sar kennis omdat dit bij de landhulpverlening (OVD ed.) ontbreekt
wat zal deze persoon gaan doen? wat voor kennis en tools  krijgt hij en is het een oproepbare persoon ??
groet Cees  ??? ???

De SAR liaison is inderdaad oproepbaar en zal zoals gezegd ingezet worden als er ergens in het kustwacht sar gebied een groot incident plaatsvind op het water waarbij een COPI ingezet gaat worden.
De ervaring leert nu eenmaal dat de mensen die een COPI bezetten geen nautische en of sar ervaring hebben.
De SAR liason kan zodoende bijdragen aan de beeldvorming van de mensen die in de 'container' zitten.
(wat voor invloed heeft de stroom,welke vhf kanalen worden er gebruikt, waarom kan dat type reddingboot dat wel of niet,dat een zeiljacht geen passagiersschip is,bak en stuurboord etc)
De SAR liaison heeft verder geen beslissende bevoegdheden.(voor zover ik begrepen heb)
Tijdens de LIVEX is deze functie voor het eerst gebruikt tot tevredenheid van velen.
Aangezien de kustwacht zelf niet voldoende personeel heeft om 24/7 deze functie in te vullen (de meesten lopen immers al 24/7 op het KWC) zijn er KNRM'rs in opleiding om deze functie ook eventueel te vervullen. O0


Rescue Ranger

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,587
  • Lekker ragge op strand, zee en de snelweg
    • Zandvoortse Reddingsbrigade
Reactie #3 Gepost op: 5 maart 2010, 14:14:47
De SAR liaison is inderdaad oproepbaar en zal zoals gezegd ingezet worden als er ergens in het kustwacht sar gebied een groot incident plaatsvind op het water waarbij een COPI ingezet gaat worden.
De ervaring leert nu eenmaal dat de mensen die een COPI bezetten geen nautische en of sar ervaring hebben.
De SAR liason kan zodoende bijdragen aan de beeldvorming van de mensen die in de 'container' zitten.
(wat voor invloed heeft de stroom,welke vhf kanalen worden er gebruikt, waarom kan dat type reddingboot dat wel of niet,dat een zeiljacht geen passagiersschip is,bak en stuurboord etc)
De SAR liaison heeft verder geen beslissende bevoegdheden.(voor zover ik begrepen heb)
Tijdens de LIVEX is deze functie voor het eerst gebruikt tot tevredenheid van velen.
Aangezien de kustwacht zelf niet voldoende personeel heeft om 24/7 deze functie in te vullen (de meesten lopen immers al 24/7 op het KWC) zijn er KNRM'rs in opleiding om deze functie ook eventueel te vervullen. O0

Doruz,

je kan het niet beter verwoorden. Wat al in meerdere studies is aangegeven dan er een discrepantie zit tussen hulpverlening op land en een hulpverlening op de overgang van water naar land en de hulpverlening op water. Deze SAR liaison moet de "missing links" opvullen.

RR (Nog grotere COPI-bak, maar geen MCU  :'( )
Elke hulpverlening start met communicatie.


Doruz

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,483
  • De beste stuurlui staan aan wal.
Reactie #4 Gepost op: 5 maart 2010, 18:00:56
Doruz,
je kan het niet beter verwoorden. Wat al in meerdere studies is aangegeven dan er een discrepantie zit tussen hulpverlening op land en een hulpverlening op de overgang van water naar land en de hulpverlening op water. Deze SAR liaison moet de "missing links" opvullen.

Daarom moet men SAR coordinatie ook aan de Kustwacht (Den Helder Rescue) over laten en niet aan de OVD! ;) O0
(in kustwacht gebied)


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #5 Gepost op: 6 maart 2010, 20:24:19
Daarom moet men SAR coordinatie ook aan de Kustwacht (Den Helder Rescue) over laten en niet aan de OVD! ;) O0
(in kustwacht gebied)

Helaas is dat achterhaald. In de praktijk is er niet eens een OVD voor nodig de reddingsboten een andere kant op te sturen dan de kustwacht wil. Het RAC kan dat ook uitstekend. Door de kustwacht teruggestuurde reddingsboten varen regelmatig door op bevel van het RAC. (herinner je je nog die keer dat desgevraagd door de kustwacht als reden "Tja, mooi weer hè" werd opgegeven?).

Daar wordt dan C2000 voor gebruikt.

Henk


Doruz

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,483
  • De beste stuurlui staan aan wal.
Reactie #6 Gepost op: 8 maart 2010, 13:36:44
Weet iemand hier of er SAR (maritiem) opleidingen zijn voor OVD's? ::)
Of zit er uberhaupt iets maritiems in hun standaard opleiding?


Doruz

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,483
  • De beste stuurlui staan aan wal.
Reactie #7 Gepost op: 11 maart 2010, 08:32:36
mmm met deze oordovende stlite wordt het vermoeden dus bevestigd! ;)

Toch raar eigenlijk; je zou toch denken OVD's bij groot water op zijn minst allemaal een lezing/rondleiding bij de Kustwacht zouden krijgen over hoe SAR gecoordineerd wordt op groot water.. ::)


9910001

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,762
Reactie #8 Gepost op: 11 maart 2010, 11:31:41
mogelijk handig om duidelijk te maken welke ovd je bedoeld ovd-B ovd-p of de ovd-g. Verder is het alleen van belang voor een ovd aan het ruimer binnenwater. Bij de brandweer wordt er bij de opleiding nauwlijks tot geen aandacht aan besteed, binnen de regio weet ik dit niet.

9910001
9910001


Gast

  • Gast
Reactie #9 Gepost op: 11 maart 2010, 12:05:25
mmm met deze oordovende stlite wordt het vermoeden dus bevestigd! ;)

Het niet krijgen van een antwoord betekent daarom nog niet dat er geen antwoorden zijn!!
Het zou heel goed kunnen dat zij die de antwoorden wel kennen dit topic niet hebben gelezen, laat staan het hele forum niet kennen  ;)