Brand op veerboot - Oostzee 09-10-2010

Auteur Topic: Brand op veerboot - Oostzee 09-10-2010  (gelezen 3726 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Gepost op: 9 oktober 2010, 14:22:11
http://nos.nl/artikel/190191-brand-op-veerboot-in-oostzee.html

Brand op veerboot in Oostzee
Blusboten proberen het vuur op de Lisco Glori te doven» Blusboten proberen het vuur op de Lisco Glori te doven NOS
Toegevoegd: zaterdag 9 okt 2010, 09:45

Op een veerboot in de Oostzee is na een explosie brand uitgebroken. Het schip, de Lisco Gloria, was met 236 passagiers onderweg van het Duitse Kiel naar Litouwen.

Alle passagiers konden op tijd van het schip wegkomen. Het gaat voornamelijk om reizigers uit Rusland en de Baltische staten.

Drie gewonden zijn met Duitse en Deense helikopters naar een ziekenhuis gebracht; de overige passagiers zijn met een andere veerboot teruggebracht naar Kiel. Ze kwamen er rond 6.00 uur vanmorgen aan.

Twintig mensen waren lichtgewond doordat ze rook hadden ingeademd.


Explosie

De brand brak rond middernacht ui
 na een explosie op het bovendek van de Lisco Gloria. Het schip voer toen elf kilometer ten noorden van het Duitse eiland Fehmarn. De oorzaak van de explosie is nog niet bekend.

Brandweer- en marineschepen zijn nog steeds bezig de brand te blussen.


http://content.nos.nl/data/image/m/2010/10/09/190227.jpg




Doruz

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,483
  • De beste stuurlui staan aan wal.
Reactie #1 Gepost op: 9 oktober 2010, 14:26:27
Brand op veerboot in Oostzee
NOS Toegevoegd: zaterdag 9 okt 2010, 09:45

Op een veerboot in de Oostzee is na een explosie brand uitgebroken. Het schip, de Lisco Gloria, was met 236 passagiers onderweg van het Duitse Kiel naar Litouwen.
Alle passagiers konden op tijd van het schip wegkomen. Het gaat voornamelijk om reizigers uit Rusland en de Baltische staten.
Drie gewonden zijn met Duitse en Deense helikopters naar een ziekenhuis gebracht; de overige passagiers zijn met een andere veerboot teruggebracht naar Kiel. Ze kwamen er rond 6.00 uur vanmorgen aan.
Twintig mensen waren lichtgewond doordat ze rook hadden ingeademd.
Explosie
De brand brak rond middernacht uit na een explosie op het bovendek van de Lisco Gloria. Het schip voer toen elf kilometer ten noorden van het Duitse eiland Fehmarn. De oorzaak van de explosie is nog niet bekend.
Brandweer- en marineschepen zijn nog steeds bezig de brand te blussen.
www.nos.nl

Had er iemand nog info over de zogenaamde MIRG oprichting voor brandbestrijding op veerboten in het Nederlands SAR gebied? ::)


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #2 Gepost op: 10 oktober 2010, 09:21:05
Doruz, ik moest weer even zoeken want ik had daar over gelezen.

dit is een interessant stuk: Kustwacht nieuwe stijl en hoe ze de prestaties gaan meten,


En dan deze , had je die al?

Henk


Doruz

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,483
  • De beste stuurlui staan aan wal.
Reactie #3 Gepost op: 11 oktober 2010, 14:06:50
Doruz, ik moest weer even zoeken want ik had daar over gelezen.
dit is een interessant stuk: Kustwacht nieuwe stijl en hoe ze de prestaties gaan meten,
En dan deze , had je die al?
Henk

dank, deze stukken waren bekend. Maar concreet heb ik nog nergens kunnen vinden dat de MIRG al operationeel is  ::)


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #4 Gepost op: 11 oktober 2010, 16:34:23
dank, deze stukken waren bekend. Maar concreet heb ik nog nergens kunnen vinden dat de MIRG al operationeel is  ::)

OK, ik ben er even ingedoken en heb wat rond gebeld.

Eerste project MIRG is bijna rond en start in Rotterdam Rijnmond, vanuit Rotterdam. De opleiding is inmiddels afgerond. Aan de hand van de ervaringen, nut en noodzaak start een tweede MIRG vanuit Den Helder.

Daarna worden MIRG teams op termijn ook op de ruime binnenwateren operationeel.

Men is druk bezig om allerlei beleid er aan te hangen, onder andere "willen wij een brandende boot wel blussen" en een discussie over de verschillen (ja, want die zijn er heeft men inmiddels door ::) ) tussen een kelderbrand en een bootbrand..

Ook weer is de discusie los gebarsten over het sein veilig van de brandweer om wellicht te komen tot het volgende: terwijl gedeelten van het schip onveilig zijn kan er ook een gedeelte als redelijk veilig worden verondersteld. Als het achterschip brandt en iedereen staat op de punt, moet je gewoon als reddingsboot die mensen er af kunnen gaan halen.

"Je haalt de mensen van een onveilige plek naar een veilige plek, je reddingsboot".  Voorts moet je niet denken "dat je als hulpdienst georganiseerd kan redden, dat heeft de brand op de veerboot wel aangetoond." En goed om te horen wat er toen volgde:

"wij moeten ons realiseren dat wij (bedoeld wordt als brandweer en bij grootschalige incidenten) meestal in de chaos na de redding arriveren: iedereen is in de praktijk al van boord gehaald door de omstanders"

Gelukkig dat wat -welliswaar aan de hand van oefeningen- eindelijk begint door te dringen bij de veiligheidsregio's is dat omstanders een factor van betekenis vormen, die je niet even kan uitschakelen en dat je er daarom op moet oefenen.
En op het sein veilig van de brandweer wachten eer je mensen gaat redden niet iets is wat je als reddingsboot moet doen.

Ik ga als een bijzonder goedgehumeurd mens de avond in O0


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #5 Gepost op: 12 oktober 2010, 00:29:46
http://www.rijnmond.nl/Homepage/Nieuws?view=/News%2FDefault%2F2010%2Foktober%2FSmit%20bergt%20veerboot%20Lisco%20Gloria

Smit bergt veerboot Lisco Gloria

11 oktober 2010

Smit Salvage in Rotterdam heeft het contract gerwonnen voor de berging van de uitgebrande veerboot Lisco Gloria. De berger heeft bij een succesvolle operatie recht heeft op een deel van de geborgen waarde.

Gezien de staat waarin het schip verkeert, lijkt de kans groot dat het schip total loss wordt verklaard, waarmee het alleen nog schrootwaarde zou hebben. De brand duurde dertig uur, hierdoor is de lading verloren gegaan. De romp is ernstig beschadigd.

De Lisco Gloria vloog van de nacht van vrijdag op zaterdag op de Oostzee in brand na een explosie toen het onderweg was van het Duitse Kiel naar het Litouwen. Alle 248 opvarenden zijn gered; 28 mensen moesten in het Duitse Kiel worden behandeld omdat ze te veel rook hadden ingeademd.


Dokterswacht

  • fotograaf/AED bediener
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 691
Reactie #6 Gepost op: 12 oktober 2010, 20:19:11
Is er al meer bekend over de oorzaak van de explosie? Een niet onbelangrijk detail lijkt me. :-\ Explosies aan boord van een ferry zijn niet algemeen, en de gevolgen zijn nogal groot in dit geval.


Doruz

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,483
  • De beste stuurlui staan aan wal.
Reactie #7 Gepost op: 14 oktober 2010, 09:35:27
OK, ik ben er even ingedoken en heb wat rond gebeld.
Eerste project MIRG is bijna rond en start in Rotterdam Rijnmond, vanuit Rotterdam. De opleiding is inmiddels afgerond. Aan de hand van de ervaringen, nut en noodzaak start een tweede MIRG vanuit Den Helder.
Daarna worden MIRG teams op termijn ook op de ruime binnenwateren operationeel.
Men is druk bezig om allerlei beleid er aan te hangen, onder andere "willen wij een brandende boot wel blussen" en een discussie over de verschillen (ja, want die zijn er heeft men inmiddels door ::) ) tussen een kelderbrand en een bootbrand..
Ook weer is de discusie los gebarsten over het sein veilig van de brandweer om wellicht te komen tot het volgende: terwijl gedeelten van het schip onveilig zijn kan er ook een gedeelte als redelijk veilig worden verondersteld. Als het achterschip brandt en iedereen staat op de punt, moet je gewoon als reddingsboot die mensen er af kunnen gaan halen.
"Je haalt de mensen van een onveilige plek naar een veilige plek, je reddingsboot".  Voorts moet je niet denken "dat je als hulpdienst georganiseerd kan redden, dat heeft de brand op de veerboot wel aangetoond." En goed om te horen wat er toen volgde:
"wij moeten ons realiseren dat wij (bedoeld wordt als brandweer en bij grootschalige incidenten) meestal in de chaos na de redding arriveren: iedereen is in de praktijk al van boord gehaald door de omstanders"
Gelukkig dat wat -welliswaar aan de hand van oefeningen- eindelijk begint door te dringen bij de veiligheidsregio's is dat omstanders een factor van betekenis vormen, die je niet even kan uitschakelen en dat je er daarom op moet oefenen.
En op het sein veilig van de brandweer wachten eer je mensen gaat redden niet iets is wat je als reddingsboot moet doen.
Ik ga als een bijzonder goedgehumeurd mens de avond in O0

Kijk dat klinkt inderdaad al een stuk realistitischer allemaal! O0

En van wie heb je deze info zoal? ::)


Doruz

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,483
  • De beste stuurlui staan aan wal.
Reactie #8 Gepost op: 14 oktober 2010, 09:37:04
Kalme zee helpt bij evacuatie van 236 opvarenden brandende Lisco Gloria
De 236 passagiers en bemanningsleden van het Litouwse veerschip Lisco Gloria zijn vorige week vrijdagnacht op de Oostzee geëvacueerd nadat aan boord brand was uitgebroken.
De Lisco Gloria is verlaten. Gewacht wordt tot de brand aan boord is uitgewoed. (Foto marepress/Havariekommando Cuxhaven)  
1/7
De Lisco Gloria was onderweg van Kiel naar Klaipeda toen kort voor middernacht op het bovendek een explosie plaatshad. Experts gaan er intussen vanuit dat de brand ontstond in een defecte koelaggregaat van een vrachtwagen. Op dat moment voer het schip tien mijl ten noorden van het Duitse eiland Fehmarn. Een poging de brand onder controle te krijgen mislukte. Kort daarop sloegen de vlammen over op andere vrachtwagens en spoedig stond een groot deel van de opbouw in brand. Daarom besloot de kapitein dat iedereen van boord moest. Gelukkig was het rustig weer met een kalme zee.
Verdwaalde jongen
Na de mayday van de Lisco Gloria snelden in de buurt verkerende schepen, diverse reddingsboten, sleepboten en helikopters uit Duitsland, Denemarken en Zweden naar de plaats van de ramp. Ook de veerboot Deutschland, die tussen Puttgarden en Rødby vaart, onderbrak haar overtocht. De opvarenden van de Lisco Gloria gingen in de reddingsboten en werden door diverse schepen overgenomen en naar de Deutschland overgebracht. Veel van hen waren uit bed gevlucht en hadden nauwelijks kleren aan. Twee opvarenden moesten per helikopter naar een ziekenhuis worden gevlogen.
Piloten van een van de helikopters ontdekten na de evacuatie een persoon in het voorschip achter een van de ramen. Het bleek een 14-jarige jongen te zijn die slechts een onderbroek droeg. Hij zag kans het raam in te slaan en kon met een reddingskorf worden gered.
De Deutschland meerde om zes uur in de ochtend in de marinehaven van Kiel af. Van de slachtoffers moesten 28 mensen met rookvergiftiging en snijwonden in ziekenhuizen worden behandeld. De overigen werden in een hotel ondergebracht.
Smeltende romp
Intussen dreef de 2002 gebouwde Lisco Gloria langzaam 12 mijl onbemand in de richting van Denemarken. In de loop van de morgen werd een vier man sterk boarding-team van de tot de Arbeitsgemeinschaft Küstenschutz behorende sleepboot Baltic op het schip afgezet. Het lukte hen de beide ankers uit te brengen en een stranding op de kust van het eiland Langeland te verhinderen.
Het Havariekommando in Cuxhaven had vanaf het begin de leiding over de reddingsoperatie en besloot de Lisco Gloria - die intussen 15 graden een slagzij maakte - gecontroleerd uit te laten branden om te voorkomen dat het bluswater van 10 schepen het veerschip zou laten kapseizen. Daarop werd alleen de romp nog door drie sleepboten gekoeld. Pas zondagmiddag was het vuur uitgewoed. De hitte aan boord was zo groot, dat aan stuurboord op twee plaatsen de romp was gesmolten. Desondanks verwacht de rederij dat de Lisco Gloria niet total loss is.
Zondagmorgen gaf het Havariekommando de leiding over aan de Deense autoriteiten. Intussen heeft Smit Salvage de bergingsopdracht in de wacht gesleept. Naar welke haven de Lisco Gloria zal worden verhaald staat nog niet vast. Volgens Gerd Jacobsen van rederij DFDS Seaways, het moederconcern van rederij Lisco, kan het nog zeker een week duren voordat een vervangend veerschip is gevonden. Dit betekent dat veel vracht niet kan worden meegenomen en de klanten naar alternatieven moeten zoeken.
Overigens hadden de passagiers van het veerschip Deutschland gerekend op een overtocht van drie kwartier. Als gevolg van de ramp duurde het 12 uur voordat ze in de haven van Rødby van boord konden. (MP)
www.schuttevaer.nl


Doruz

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,483
  • De beste stuurlui staan aan wal.