Leuke tekeningetjes maar snijdt het hout? Zou er bij de ANWB al zelf niet een grondige studie gedaan zijn over het wel of niet activeren van een 5e Lifeliner en de inzetgebieden? 's Nachts heb je geen 5 op standby staande heli's nodig bijvoorbeeld.
Die bestuurlijke weg ligt iets anders.
Het Ministerie van VWS heeft vier traumacentra aangewezen die een helikopter paraat moeten hebben. Deze traumacentra moeten vervolgens zelf de helikoptervoorziening Europees aanbesteden. Daar kan dan dus de ANWB MAA (+ ADAC Luftrettung) uit komen, maar ook Schreiner Airways heeft een aantal jaar voorzien in een traumaheli (LL3 en LL4). De betreffende luchtvaartmaatschappij is dus puur opdrachtnemer.
Wil er een vijfde traumaheli komen, moet het Ministerie van VWS dat eerst noodzakelijk achten en moeten zij een traumacentrum aanwijzen om in een heli MMT te voorzien. Dat traumacentrum moet op haar beurt de helivoorziening aanbesteden.
De ANWB MAA zou dus wel kunnen verzinnen dat ze een vijfde traumaheli willen exploiteren, maar zolang dat niet wordt aanbesteed, zal die er niet komen. Het lijkt me ook niet waarschijnlijk dat een traumacentrum 'vrijwillig', op eigen initiatief een helivoorziening gaat aanbesteden. Dat kost namelijk klauwen met geld.
Dus voor de mensen die een vijfde traumaheli willen: richt je pijlen op het Ministerie van VWS