De nekklem zoals uitgevoerd door die docent van de DJI in het filmpje van Live, waarbij je bovenop de verdachte uitkomt met de arm onder de nek - is heel anders dan de artery en windpipe chokes die je meestal in beeld ziet. Als je bovenop iemand ligt is de controle over de druk op de nek een stuk groter en feitelijk is dit ook geen verwurging. Rear naked chokes (van achter) zoals in jouw filmpje, guillotine chokes (van voor) etc zijn wel verwurgingen, moeilijker uit te voeren en zeker vervelender voor de verdachte. Met een goed uitgevoerde artery choke, waarbij de slagaderen aan de zijkant dicht worden gedrukt, kan je ook onder de 10 sec out gaan. Bekend verhaal, lijkt me.
Met andere woorden: alles wordt onder de noemer nekklem geschaard, maar er is nogal wat variatie met totaal andere risico's. Ik snap niet dat dit niet meer naar voren komt in de berichten in de media, beetje jammer.
De termen worden nogal door elkaar gehaald.
Hoe ik het heb geleerd;
Headlock = arm om het hoofd
Nekklem = arm om de nek zonder een slagader dicht te drukken
Bloedverwurging/rear naked choke = arm om nek terwijl je de slagader dichtdrukt
Maar als ik het filmpje goed begrijp komt het er dus op neer dat agenten de bloedverwurging niet aanleren op de academie, deze ook niet hoeven te kunnen maar dat ze het wel op straat mogen toepassen als ze er in getraind zijn buiten de opleiding om?