zeg dat het om een reanimatie gaat

Auteur Topic: zeg dat het om een reanimatie gaat  (gelezen 10193 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

EHBO-er

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,554
  • Ik denk dat ik denk
Reactie #40 Gepost op: 3 november 2005, 20:58:34
Maar waarom werd enige jaren geleden dan gedoceerd dat reanimeren beademen in combinatie met hartmassage was. En ze hadden gelijk dat is ook reanimeren.

Ik denk dat dit komt omdat de definities door de voortschrijdende inzichten aangepast zijn.

Zodra je vastgesteld hebt dat het gaat om een bewusteloos slachtoffer zonder spontane ademhaling, dan meld je "reanimatie". Meld je "een bewusteloos s.o. zonder spontane ademhaling", dan reageert de CPA op dezelfde manier.


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #41 Gepost op: 4 november 2005, 11:56:05
Reanimeren, of te wel Resuscitation betekend letterlijk zo veel als "het opnieuw opstarten", of "het terughalen uit de dood.".

Dat je daar een aantal handelingen voor moet doen, om de kansen daarvoor zo hoog mogelijk en de effectief mogelijk te laten zijn, mag duidelijk zijn.

De gehele keten van overleven is dus onderdeel van het reanimeren.

Dus de handelingen bestaan dus uit..

  • ALARMEREN
  • blazen en drukken, CPR CardioPulmonarieReanimatie. of te wel Beademen en borstmassages geven.
  • de AED aansluiten, analyseren,en shocken
  • de ambulace hun werk laten doen


Er is dus een onderscheid tussen de term Reanimatie en de handelingen die je daarvoor moet doen..


wicher

  • Gast
Reactie #42 Gepost op: 4 november 2005, 19:47:05


  • de AED aansluiten, analyseren,en shocken
  • de ambulace hun werk laten doen
het analyseren gebeurd door het apperaat zelf en niet door de hulpverlener , dus deze handeling staat hier niet op zijn plaats. ;)


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #43 Gepost op: 4 november 2005, 23:02:25
gniffel,dat klopt.. de handeling gebeurd bij de meeste AED's zelf.. Wij hebben nog een 3 knops variant AED LP500, die moet je zelf in de analyse fase zetten..


luukskuh

  • Gast
Reactie #44 Gepost op: 7 november 2005, 20:31:42
ook alleen beademen valt onder reanimatie