Ja, maar dan schrijven verschillende normen nog wel voor dat het eerste voertuig binnen 3 minuten ter plaatse moet zijn en de blussing moet aanvangen. Bindend zijn die normen wel niet dacht ik, zoals Oma al zei. Zit ook best veel verschil tussen de voorschriften. Zo zijn er die zeggen binnen 3 minuten het einde van de landingsbaan kunnen bereiken, anderen dan weer binnen 3 minuten midden van landingsbaan.
Van mijn bezoek aan de brandweerdienst van een internationale luchthaven onthoud ik dat ze vooral veel medische opdrachten rijden: veel diepe veneuze tromboses, en een aanhanger vol lijkzakken hadden ("een paar honderd". Zo een crashtender is echt machtig om in mee te rijden. Haalt vrij vlotjes 140km/u.
De ICAO schrijft niet voor dat het moet (resultaatsverplichting). Het gaat om een inspanningsverplichting om binnen 2 minuten ter plaatse zijn met een blusvoertuig (conform specificaties op basis van categorie luchthaven) op de in gebruik zijnde start-/landingsbaan (-banen) en binnen 3 minuten op de rest van het platform. Het gaat dan ook nog om de situatie met optimale omstandigheden en optimaal zicht.
Iedere nationale overheid kan uiteraard wel zelf besluiten om er resultaatsverplichtingen van te maken en te bepalen dat de luchthavenbrandweer het onder alle omstandigheden dient te behalen.
Ik ben verplicht om iedere dag zelf de kazerne van brandweer en ambulancedienst op de internationale luchthaven te bezoeken omdat de regering van Qatar een hoge prioriteit heeft gehangen aan de veiligheid op en rond de luchthaven. De directeuren van brandweer en ambulancedienst hebben daarom besloten dat de eindverantwoordelijke hoofdofficieren van de uitrukdiensten dagelijks zich dienen te vergewissen dat alles op orde is.
Ik ben het helemaal met je eens dat een bezoek aan de luchthavenbrandweer indrukwekkend is. Ik vind het ook ontzettend leuk en fascinerend om dagelijks betrokken te zijn bij het werk op de luchthaven. De enorme blusvoertuigen (bij ons Rosenbauer Panther) zijn indrukwekkend, mijn Toyota Landcruiser van de ambulancedienst lijkt een speelgoedauto zodra ik parkeer in de uitrukhal.
Tijdens een uitruk vanuit de voertuighal zijn ze uiteraard trager dan de voertuigen van ambulancedienst echter als ze eenmaal op gang zijn gekomen is het ook indrukwekkend omdat ze 140 km/u halen.
Op de luchthaven is net zo als in de rest van Qatar, de ambulancedienst en politie moeten vele malen meer meldingen afhandelen dan de brandweer moet.
Wij hebben twee grote (vrachtwagen)koelopleggers in de uitrukhal op de luchthaven staan om overleden slachtoffers in lijkzakken te bewaren. Wij zorgen alleen dat ze ter plaatse komen. Het bergen van lijken is bij ons een taak van de politie, zij moeten ook zorgen voor veilig stellen van bewijs en zorgen dat ze zo goed mogelijk in staat om de slachtoffers te identificeren. Op de luchthaven heb je eigenlijk nergens schaduw. In de zomer is het hier dagelijks 48 graden Celsius, in de felle zon op en rond de landingsbanen is het nog veel heter. Het is daarom belangrijk dat we slachtoffers zo snel mogelijk in voertuigen/ruimte met airco krijgen en voor politie ook belangrijk de lijken zo snel mogelijk in de koeltrailers te krijgen.