Het betreft deze boot: https://www.marinetraffic.com/en/ais/details/ships/shipid:251365/mmsi:244780853/vessel:ELEMENT
1.Nu lag de boot aan de kade en konden passagiers er snel af. Deze boot wordt echter ook gebruikt voor overnachtingen (zie hotelschip). Je moet er niet aan denken wat er was gebeurd als passagiers midden in de nacht midden op het IJsselmeer door deze brand waren verrast.
2.Hotels e.d. kennen aparte regelgeving voor maatregelen branddetectie en -preventie. Hoe is dat voor schepen geregeld?
1.De brand was als ik het goed begrijp in de machinekamer en die zit achterin het schip. Het zal wel enig tijd duren totdat de accommodatie ook zal gaan branden.
Brand midden op het IJsselmeer zal men afhankelijk zijn van derden, o.a. eventuele schepen in de buurt, KNRM vaartuigen etc. om over te kunnen stappen.
Direct inzetbare blusfaciliteiten op het IJsselmeer, het Markermeer en de Randmeren zijn schaars anders dan motorpompjes aan boord te brengen door de brandweer
op KNRM,RWS,KLPD en vaartuigen/vaartuigjes van particuliere bergers. Het mobiliseren van het grotere blusmaterieel op het IJsselmeer en Markermeer duurt wel enige tijd
vaartuigen o.a. in Lelystad RWS en HEBO (Zwartsluis), container o.a. te Monnikendam (VRZaanstrek/Waterland) en blusboot brandweer te Hoorn.
Hoe ervaren en getraind de bemanning is/zal zijn mbt dit soort calamiteiten is de vraag.
2.Ongeveer gelijk aan hotels, hierover is op dit forum een apart topic. Gelet op diverse calamiteiten mbt branden met (dodelijke) slachtoffers o.a. aan boord van soortgelijke
vaartuigen en charterschepen is er in de havenstadjes wel belangstelling van de brandweer voor dit soort schepen en zijn er inspecties door de lokale brandweer geweest.
De periodieke inspecties en het toezicht worden uitgevoerd door inspecteurs van de NBKB (Nederlands Bureau Klassificatie Binnenvaart)
N.B.Overigens was de Element hedenochtend niet (meer) zichtbaar op AIS in Harderwijk, wel verplicht bij dit soort schepen, kan zijn weggegevallen door de brand en de blusactiviteiten in de mk.