Advocaten hekelen tweet van jeugdagent met foto van jeugdige fietsendieven

Auteur Topic: Advocaten hekelen tweet van jeugdagent met foto van jeugdige fietsendieven  (gelezen 4987 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

@Tom

• Forum gebruiker
Citaat van: HIT link=msg=1455561 date=1478174317
Ik denk dat als deze jongens deze foto thuis zien rond gaan zonder dat ze herkent worden nu beter gestraft worden dan wanneer er een paar kinderschoenen op een foto staan. Nu mogen ze aan de familie uitleggen waarom die foto is genomen.

Dus jij wil deze jongens straffen d.m.v. deze foto?
Ik denk dat de foto geplaatst is om een bepaalde reactie bij de burgers uit te lokken en niet met het oog op straffen.  Daarnaast lijkt het me dat bij zulke jonge jongens er sowieso wel een telefoontje naar huis gaat waardoor ze e.e.a. uit te leggen hebben.

HIT

• Eigenaar HarmInfraTransport
  • Senior gebruiker
    • Harm Infra Transport
Citaat van: @Tom link=msg=1455586 date=1478180165
Ik denk dat de foto geplaatst is om een bepaalde reactie bij de burgers uit te lokken en niet met het oog op straffen.  Daarnaast lijkt het me dat bij zulke jonge jongens er sowieso wel een telefoontje naar huis gaat waardoor ze e.e.a. uit te leggen hebben.
Straf krijgen of iets als straf ervaren zijn twee verschillende dingen.

Ja, de ouders krijgen het wel te horen. Maar in de meeste kringen zal men het niet doorvertellen aan familie of vrienden. Daarom zei ik familie en niet gezin. En als de foto wordt herkend door familie en/of vrienden die wel rechtschapen zijn dan zal dit als een straf worden ervaren.

En dat de foto wordt genomen om een reactie van burgers uit te lokken..... is dat niet met elke foto ook door de pers genomen?
Als deze foto door een toevallig aanwezige persfotograaf zou zijn genomen is het ineens een hele andere foto?
Professionele afzetter, ik irriteer weggebruikers.

oma

• Senior gebruiker
Citaat van: @Tom link=msg=1455586 date=1478180165

Op de foto gaan is toch geen straf. De kans is nogal groot dat deze boys honderden selfies maken voor sociale media. Ik beschouw het als een mooie service van oom agent.

De politie heeft geen fiets gejat. Ik vind het prima dat ze zich schamen of bang zijn dat iemand ze zou kunnen herkennen.

@Tom

• Forum gebruiker
Citaat van: HIT link=msg=1455588 date=1478180410
Straf krijgen of iets als straf ervaren zijn twee verschillende dingen.

Ja, de ouders krijgen het wel te horen. Maar in de meeste kringen zal men het niet doorvertellen aan familie of vrienden. Daarom zei ik familie en niet gezin. En als de foto wordt herkend door familie en/of vrienden die wel rechtschapen zijn dan zal dit als een straf worden ervaren.

En dat de foto wordt genomen om een reactie van burgers uit te lokken..... is dat niet met elke foto ook door de pers genomen?
Als deze foto door een toevallig aanwezige persfotograaf zou zijn genomen is het ineens een hele andere foto?

Ben ik met je eens, toch is dit voor mijn gevoel niet hoe het hoort.

Foto's kunnen m.i. ook gewoon gebruikt worden om een bepaalde situatie vast te leggen, zonder hierbij een reactie uit te lokken maar dat doet er verder niet toe.

Citaat van: oma link=msg=1455590 date=1478180563
De politie heeft geen fiets gejat. Ik vind het prima dat ze zich schamen of bang zijn dat iemand ze zou kunnen herkennen.

Dat mag!  O0

DiNozzo

• Landelijke Eenheid Dienst Infrastructuur
  • Senior gebruiker
Citaat van: RS496 link=msg=1455585 date=1478180083

Nou ja... De conclusie van een zaak kan ook zijn dat de verdachte onschuldig is dus in die zin kan 2% nog kloppen  0098

Bij een sepot of vrijspraak valt het niet onder opgehelderde misdrijven  ;)
"The question that sometimes drives me hazy: Am I, or the others crazy?" — Albert Einstein

112fotograaf

• Forum gebruiker
Citaat van: Live link=msg=1455428 date=1478105194
Advocaten hekelen foto van jeugdige fietsendieven

Remy Hartog ‏@POL_Hartog
Gisteren zijn een 10, 12 en 16 jarige uit rdam aangehouden  tz fietsendiefstal #middeldijkerplein #Barendrecht.

10:39 - 31 okt. 2016

Vraag me toch af wat deze foto voor meerwaarde heeft, enkel de tweettekst was toch wel voldoende geweest. Het lijkt binnen de politie inmiddels bijna een trend om bij elke tweet een foto te plaatsen.

Ko van Leeuwen

• Fotograaf
  • Senior gebruiker
  • IJmuiden
    • Foto Ko van Leeuwen
Ik zie de foto nu pas, maar ik vind het merkwaarding. Het heeft er veel weg van dat de foto in scene is gezet op het politiebureau. Zo van: "Ga daar maar even staan, dan maken we een foto van jullie." Volgens mij begin je als politie dan al met straffen over iets waar de rechter zich nog over moet uitspreken.

Het lijkt mij ongewenst dat iedereen die meegenomen wordt naar het politiebureau nu moet vrezen dat de politie wel even een social-media-fotootje zal maken. En hebben deze drie de kans gehad om te weigeren?

Thor

• Senior gebruiker
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Ik heb advocaten nooit zo druk gehoord over de sluiting van politiebureaus waardoor bij aangiften etc. waardoor de mensen lopend al dan niet achter een rollator, op de fiets, met het openbaar vervoer of in het gunstigste geval de auto kilometers moeten afleggen om ergens op een politiebureau te komen waar ze soms ook weer eens lang moeten wachten totdat ze gehoord kunnen worden of weer naar huis worden gestuurd.

Bollie

• Forum gebruiker
Vind het helemaal terecht dat ze zo op beeld komen. Een oud Nederlands spreekwoord luid: "Wie zijn billen brand moet de op de blaren zitten."

guest15549

• Gast
Citaat van: Bollie link=msg=1456137 date=1478443927
Vind het helemaal terecht dat ze zo op beeld komen. Een oud Nederlands spreekwoord luid: "Wie zijn billen brand moet de op de blaren zitten."

En artikel 6 lid 2 EVRM luidt: "Een ieder tegen wie een vervolging is ingesteld, wordt voor onschuldig gehouden totdat zijn schuld in rechte is komen vast te staan."

Relevant als je deze foto als een vorm van straf ziet. Op de foto staan drie verdachten.