Lijkt me ook heerlijk extra bijbeunen, van de ene naar de andere patient rondlopen, infuusje hier, wat ketamine daar, helaas zit ik in een fysiek andere omgeving waarin het lopen naar een andere casus/patient alleen voorkomt bij grootschalige incidenten en ik dan opgescheept wordt met digitale ritformulieren maken na iedere handeling, zelf niets kan declareren en gewoon harder moet lopen voor het zelfde geld
Klopt, je hoeft geen medelijden te hebben met het grootse gedeelte van de Nederlandse anesthesiologen in de periferie. De dagelijkse gang van zaken is totaal niet vergelijkbaar met de anesthesiologen werkzaam in de academische centra.
Een goede vriend van mij werkt al tientallen jaren als anesthesioloog in de provincie. Als simpele hartchirurg voel ik mij een schooier zodra ik zijn landhuis en wagenpark zie. Ik durf mijn handen voor hem in het vuur te steken als het gaat om integer handelen, het is de man niet die met creatief boekhouden of frauderen zijn geld binnenharkt. Hij doet het door gebruik te maken van het twee-kamer operatiesysteem en poliklinische pijnbestrijdingspatienten te behandelen op de verkoeverkamer.
In het ziekenhuis werken twee fulltime anesthesiologen, ze hebben vier operatiekamers. Iedere werkdag zijn er in de ochtend vier operatiekamers in gebruik, 's middags gaat er eentje naar de huis, de ander maakt het electieve OK programma af en heeft dienst voor spoedgevallen. Mijn goede vriend gaat een aantal vrije middagen naar een nabijgelegen privekliniek om de anesthesie te verzorgen bij de orthopeed (voornamelijk athroscopische ingrepen).
Twee ochtenden per week draaien ze maar twee operatiekamers in de ochtend omdat er eentje op de poliklinische OK gaat zitten samen met de KNO-arts om een grote groep peuters en kleuters een roesje te geven.
Door de jaren heen zijn er ontzettend veel goede, nuttige voorstellen door de NVA tijdens ledenvergadering afgeschoten dankzij de enorme groep anesthesiologen werkzaam in de periferie.