Bachelor Medische Hulpverlening; functieprofiel en inschaling

Auteur Topic: Bachelor Medische Hulpverlening; functieprofiel en inschaling  (gelezen 24399 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #60 Gepost op: 4 november 2016, 09:40:25
Citaat van: senseihomer link=msg=1455747 date=1478244494
misschien moet je eens goed lezen wat er geschreven wordt

Persoonlijk interesseert het me geen hol dat ik geen zelfstandige bevoegdheid heb en de BMH-er wel. Voor mij (en persoonlijk denk ik de meeste verpleegkundigen) heeft het niks te maken met Ego (omdat andere beroepsbeoefenaar meer bevoegdheden krijgen dan ons)

Maar ik vind het persoonlijk te zot voor woorden dat een BMH met 4 jaar een theorie opleiding dezelfde bevoegdheden krijgt als een arts.

Het is niet zomaar iets vind ik. Het is niet zomaar een verschil

Een BMH-er kan en mag in welke sector dan ook, maar laten we het voorbeeld van de ambulance-zorg nemen (aangezien daar een veel grotere zelfstandigheid ligt), zelfstandig de keuze maken tot het uitvoeren (en het daadwerkelijk uitvoeren) van voorbehouden handelingen

het is een wezenlijk verschil

Hoe kun jij het rechtvaardigen dat een 4 jarige HBO opleiding, die inderdaad meer CURE gericht is, rechtvaardiging geeft voor het gelijk stellen aan een arts wat betreft zelfstandige bevoegdheid?

Als je het vergelijk maakt tussen een opleiding op HBO niveau niet-verpleegkundige, dan kun je een mooi vergelijk maken met de Anesthesiemedewerker. Dit is een 3 jarige opleiding en ook heel gericht op het medisch handelen.

Deze hebben geen BIG registratie en geen zelfstandige bevoegdheid, terwijl ze 1600 uur meer praktijk uren hebben gemaakt


Misschien moet jij eens beter gaan lezen, er staat nergens dat een BMH-er dezelfde bevoegdheden heeft als een arts, er staat dat ze bevoegd zijn een opdracht te geven mits ze zelf bekwaam zijn om deze handeling uit te mogen voeren.

Ambulanceverpleegkundige Emballage geeft aan dat de paramedics in buitenland dagelijks prima ambulancezorg leveren. De undergraduate opleiding in UK, Canada, Qatar duurt 3 jaar (fulltime). Voor ze zelfstandig op de ambulance mogen werken moeten ze een jaar als student-paramedic als opstapper mee met twee ervaren paramedics. Het is dus vergelijkbaar met de vacature van de Brabantse RAV die BMH-ers zoekt (1 jaar trainee, indien ze goed bevallen kunnen ze een baan krijgen om op de ambulance aan de slag te gaan).

In Qatar steek ik mijn handen in het vuur voor de jonge paramedics, de beroepsopleiding (College of the North Atlantic Qatar (college uit Canada met vestiging in Qatar) zorgt samen met onze ambulancedienst (het jaar op de ambulance is met een leermeester-paramedic alle diensten meedraaien) voor uitstekende ambulanceprofessionals.

Ik hecht enorm aan die leermeester/gezelmethode omdat ik zie dat de onzekere, onervaren jonge broekies zich ontwikkelen tot vakvolwassen, zelfverzekerde ambulanceprofessionals.

Als de jonge paramedics zelfstandig aan de slag mogen zorgen we er ook voor dat ze in het eerste zelfstandig jaar niet werken met een collega die ook recent begonnen is als paramedic, we laten ze bij voorkeur dienst draaien met een advanced-paramedic, docent-paramedic of een critical care care paramedic.

In Nederland zou ik dus kiezen om op lange termijn afscheid te nemen van de ambulancechauffeur en de ambulanceverpleegkundige waardoor je twee BMH-ers op de spoedambulance krijgt.

Critical Care Paramedics, Intensive Care Paramedics en General Care paramedics zijn post-graduate opleidingen. Het betreft mensen die minimaal drie jaar aaneengesloten (fulltime) op de ambulance hebben gewerkt als paramedic en verder zijn gaan studeren.


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #61 Gepost op: 4 november 2016, 09:53:42
Citaat van: anesthesievpk link=msg=1455759 date=1478246830
Ik sluit me aan wat bij joffry zegt.
Wij hebben al een stuk of 6 bmh studenten bij ons op de afdeling gehad en geen van allen hebben hun stage gehaald. Ze functioneren, terwijl ze bijna klaar zouden moeten zijn, op het niveau van een eerste jaars leerling.
De theorie klinkt leuk, praktisch zie ik het niet gebeuren dat er ziekenhuizen of ambulancediensten deze mensen aannemen voor traineeships, of ze gaan er snel weer van terug komen.

Joffry werkt bij een ambulancedienst, het is bij de Nederlandse ambulancediensten een nieuw fenomeen dat een niet-verpleegkundige hetzelfde werk gaat doen als de verpleegkundige.

In de Nederlandse ziekenhuizen is het niets bijzonders omdat we in Nederland nog nooit de situatie hebben gehad dat de medewerkers op de operatiekamers allemaal verpleegkundigen zijn, er werken operatieverpleegkundigen, anesthesieverpleegkundigen, operatie-assistenten (geen verpleegkundigen) en anesthesie-assistenten (geen verpleegkundigen).

Op de operatiekamer geef ik zelfs de voorkeur aan anesthesie-assistenten omdat ze minder gezeik en gedoe veroorzaken. Bij de anesthesieverpleegkundigen bekruipt je te vaak het gevoel dat ze denken dat ze assistent-anesthesioloog zijn.

Je hoeft geen verpleegkundige te zijn om de chirurg een schaartje aan te geven of op de kruk te zitten achter dat anesthesietoesel.


anesthesievpk

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 21
Reactie #62 Gepost op: 4 november 2016, 10:04:25
Citaat van: oma link=msg=1455771 date=1478249622
Joffry werkt bij een ambulancedienst, het is bij de Nederlandse ambulancediensten een nieuw fenomeen dat een niet-verpleegkundige hetzelfde werk gaat doen als de verpleegkundige.

In de Nederlandse ziekenhuizen is het niets bijzonders omdat we in Nederland nog nooit de situatie hebben gehad dat de medewerkers op de operatiekamers allemaal verpleegkundigen zijn, er werken operatieverpleegkundigen, anesthesieverpleegkundigen, operatie-assistenten (geen verpleegkundigen) en anesthesie-assistenten (geen verpleegkundigen).

Op de operatiekamer geef ik zelfs de voorkeur aan anesthesie-assistenten omdat ze minder gezeik en gedoe veroorzaken. Bij de anesthesieverpleegkundigen bekruipt je te vaak het gevoel dat ze denken dat ze assistent-anesthesioloog zijn.

Je hoeft geen verpleegkundige te zijn om de chirurg een schaartje aan te geven of op de kruk te zitten achter dat anesthesietoesel.

Zeg ik dat?
Ik zeg alleen dat ze bij ons een zware onvoldoende halen voor hun stage en ze zo slecht zijn dat we ze ook geen traineeship aanbieden.
Je moet eerst je stages voldoende afgesloten hebben wil je een gediplomeerd bmh'er zijn.
Ik zie dat niet gebeuren... hun stage uren zijn daarvoor veel te weinig... ze lopen in het laatste jaar maar 4 maanden stage en de hogeschool verwacht dat dat genoeg is voor een voldoende beoordeling: niet dus.


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #63 Gepost op: 4 november 2016, 10:10:58
Citaat van: anesthesievpk link=msg=1455772 date=1478250265
Zeg ik dat?
Ik zeg alleen dat ze bij ons een zware onvoldoende halen voor hun stage en ze zo slecht zijn dat we ze ook geen traineeship aanbieden.
Je moet eerst je stages voldoende afgesloten hebben wil je een gediplomeerd bmh'er zijn.
Ik zie dat niet gebeuren... hun stage uren zijn daarvoor veel te weinig... ze lopen in het laatste jaar maar 4 maanden stage en de hogeschool verwacht dat dat genoeg is voor een voldoende beoordeling: niet dus.

Wie moet ze het cijfer voor de stage geven dan? Als een anesthesioloog of een anesthesieverpleegkundige dit moet doen is het voorspelbaar dat het vooral onvoldoende zal zijn.

De club van anesthesieverpleegkundigen heeft namelijk bij voorbaat een jankbrief naar de minister gestuurd en de NVA heeft er nog kladje achteraan gestuurd omdat ze de anesthesieverpleegkundigen steunen.

Best lastig al die eigen belangen behartigen en het proberen te verkopen als patientenbelang.


seh/ic broeder

  • (alg.) Verpleegkundige Spoedeisende Hulp en Ambulancezorg Belgie
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 862
  • Alles komt goed !
Reactie #64 Gepost op: 4 november 2016, 10:12:04
Citaat
Misschien moet jij eens beter gaan lezen, er staat nergens dat een BMH-er dezelfde bevoegdheden heeft als een arts, er staat dat ze bevoegd zijn een opdracht te geven mits ze zelf bekwaam zijn om deze handeling uit te mogen voeren.

Jawel dat staat er wel

Arten en BMH afgestudeerden hebben beide een zelfstandige bevoegdheid in het kader van de Wet BIG, mogen dus zelfstandig de indicatie stellen tot (en het uitvoeren en delegeren van) een voorbehouden handeling zoals omschreven in de wet BIG

Natuurlijk blijft het element bevoegd en bekwaam, maar dat is hetzelfde voor arts, BMH en verpleegkundige, dus op welke manier maakt het dit anders?

uiteindelijk moet de BMH zelf bepalen of hij of zij zichzelf bekwaam genoeg vindt

Citaat
Ambulanceverpleegkundige Emballage geeft aan dat de paramedics in buitenland dagelijks prima ambulancezorg leveren. De undergraduate opleiding in UK, Canada, Qatar duurt 3 jaar (fulltime). Voor ze zelfstandig op de ambulance mogen werken moeten ze een jaar als student-paramedic als opstapper mee met twee ervaren paramedics. Het is dus vergelijkbaar met de vacature van de Brabantse RAV die BMH-ers zoekt (1 jaar trainee, indien ze goed bevallen kunnen ze een baan krijgen om op de ambulance aan de slag te gaan).

Citaat
In Qatar steek ik mijn handen in het vuur voor de jonge paramedics, de beroepsopleiding (College of the North Atlantic Qatar (college uit Canada met vestiging in Qatar) zorgt samen met onze ambulancedienst (het jaar op de ambulance is met een leermeester-paramedic alle diensten meedraaien) voor uitstekende ambulanceprofessionals.

Ik twijfel absoluut niet aan de Paramedic (EMT) als beroepsgroep; dat heb ik ook nergens geschreven volgens mij

Citaat
Ik hecht enorm aan die leermeester/gezelmethode omdat ik zie dat de onzekere, onervaren jonge broekies zich ontwikkelen tot vakvolwassen, zelfverzekerde ambulanceprofessionals.

het is ook absoluut iets wat een bewezen systeem is, volgens mij wordt dat nergens ontkent

Citaat
Als de jonge paramedics zelfstandig aan de slag mogen zorgen we er ook voor dat ze in het eerste zelfstandig jaar niet werken met een collega die ook recent begonnen is als paramedic, we laten ze bij voorkeur dienst draaien met een advanced-paramedic, docent-paramedic of een critical care care paramedic.

In Nederland zou ik dus kiezen om op lange termijn afscheid te nemen van de ambulancechauffeur en de ambulanceverpleegkundige waardoor je twee BMH-ers op de spoedambulance krijgt.

hier heb je dus in de basis al een moeilijkheid.

In Nederland bestaat de mogelijkheid (nog) niet om eerst met een ambulanceverpleegkundige samen te laten werken, zoals het er nu uit ziet betekent het dat de BMH na een jaar inwerken geacht wordt zelfstandig met een (waarschijnlijk en hopelijk ervaren) ambulancechauffeur te gaan werken

Maar met alle respect voor een ambulancechauffeur (ik heb het zelf in het verleden met heel veel plezier gedaan), maar deze heeft niet een zelfde achtergrond en in ieder geval niet dezelfde beslissingsbevoegdheid als een ambulanceverpleegkundige en of een BMH

In het beste geval zou een ambulancechauffeur gelijkwaardige ondersteuning kunnen bieden aan de BMH, maar waarschijnlijk niet de overstijgende kennis en kunde hebben om als mentor en of supervisor te kunnen optreden

Citaat
Critical Care Paramedics, Intensive Care Paramedics en General Care paramedics zijn post-graduate opleidingen. Het betreft mensen die minimaal drie jaar aaneengesloten (fulltime) op de ambulance hebben gewerkt als paramedic en verder zijn gaan studeren.

Nogmaals ik (en volgens mij andere ook niet) trekken het paramedic based ambulance systeem in twijfel; maar daar hebben we het nu toch niet over

we hebben het over jonge mensen die na 4 jaar (vooral theoretische) studie geacht worden na een jaar trainee traject zelfstandig te kunnen werken op een ambulance; en hierbij ook nog de wettelijke bevoegdheid hebben de voorbehouden handelingen zelf te kunnen indiceren en uitvoeren (en delegeren)

terwijl het simpele vergelijk maakt dat een vergelijkbare opleiding (niet verpleegkundig) zoals de anesthesie opleiding, al een verschil geeft van 1600 praktijk-uren

terwijl een verpleegkundige anesthesie medewerker als die aangenomen wordt, met dus per defitinite veel meer scholing en praktijk uren, die zou nog wel de opleiding tot ambulanceverpleegkundige moeten volgen

het zijn simpele feiten en cijfers zoals die er nu zijn en ik persoonlijk vindt het te belachelijk voor woorden en kan me niet voorstellen dat de BMH studenten er klaar voor zullen zijn na een trainee schap van een jaar

als ik kijk naar mijn ervaring, scholing en kennis en kunde, zou ik de overstap nu niet eens durven maken naar een trainee traject en dan zelfstandig de wagen op


anesthesievpk

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 21
Reactie #65 Gepost op: 4 november 2016, 10:23:43
Citaat van: oma link=msg=1455775 date=1478250658
Wie moet ze het cijfer voor de stage geven dan? Als een anesthesioloog of een anesthesieverpleegkundige dit moet doen is het voorspelbaar dat het vooral onvoldoende zal zijn.

De club van anesthesieverpleegkundigen heeft namelijk bij voorbaat een jankbrief naar de minister gestuurd en de NVA heeft er nog kladje achteraan gestuurd omdat ze de anesthesieverpleegkundigen steunen.

Best lastig al die eigen belangen behartigen en het proberen te verkopen als patientenbelang.

Je weet niet wat je zegt, je mag gerust een dag mee komen lopen om het zelf te beoordelen.
Theoretisch weten ze niks, zit er geen verbetering in en praktisch denken ze al helemaal in hokjes en kunnen niet schakelen.
Dat is niet erg, dat kunnen de eerstejaars ook niet! Boodschap is dat ze veel te weinig praktijkuren hebben


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #66 Gepost op: 4 november 2016, 10:29:05
Jij gaat me dus vertellen dat de jonge ambulanceverpleegkundige wel in staat is om zelfstandig op de ambulance te werken.

Ik deel je mening niet omdat ik samen met advocaat in de afgelopen jaren meerdere ambulanceverpleegkundigen bij heb gestaan op het moment dat ze (hopeloos) in de problemen waren geraakt.

Ik heb een aantal van deze ambulanceverpleegkundigen eerst duidelijk gemaakt dat ik het geheel eens ben met hun baas omdat ze onjuist hebben gehandeld of besluiten hebben genomen die ik ook niet kan of wil begrijpen. Als deze verpleegkundigen mij vervolgens duidelijk kunnen maken dat ze het met mij eens zijn (zelfreflectie) beloof ik ze te helpen (om er zonder of met zo min mogelijk kleerscheuren uit te komen).

Al deze verpleegkundigen waren jong, ze voldoen aan de criteria zoals IC en SEH-opleiding echter hadden ze allemaal relatief weinig vlieguren gemaakt op een SEH of IC. Het is in mijn ogen misplaats om te stellen dat deze verpleegkundigen na de ambulance-opleiding ineens volwaardige kanjers op de ambulance zijn.

Ik vind het daarom ook onbegrijpelijk dat bij grootschalige ongevallen de eerst aankomende ambulanceverpleegkundige de lead-ambu vpk is.


seh/ic broeder

  • (alg.) Verpleegkundige Spoedeisende Hulp en Ambulancezorg Belgie
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 862
  • Alles komt goed !
Reactie #67 Gepost op: 4 november 2016, 10:30:12
Citaat
Wie moet ze het cijfer voor de stage geven dan? Als een anesthesioloog of een anesthesieverpleegkundige dit moet doen is het voorspelbaar dat het vooral onvoldoende zal zijn.

De club van anesthesieverpleegkundigen heeft namelijk bij voorbaat een jankbrief naar de minister gestuurd en de NVA heeft er nog kladje achteraan gestuurd omdat ze de anesthesieverpleegkundigen steunen.

Best lastig al die eigen belangen behartigen en het proberen te verkopen als patientenbelang.

dat is een flinke aanname, gestoeld op wat?

terwijl volgens mij al vaker aangegeven is door mensen vanuit de praktijk (anesthesie), dat er niet altijd goede ervaringen zijn

vanuit meerdere werk velden komen (niet bij voorbaat) dezelfde signalen


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #68 Gepost op: 4 november 2016, 10:32:05
Citaat van: anesthesievpk link=msg=1455780 date=1478251423
Je weet niet wat je zegt, je mag gerust een dag mee komen lopen om het zelf te beoordelen.
Theoretisch weten ze niks, zit er geen verbetering in en praktisch denken ze al helemaal in hokjes en kunnen niet schakelen.
Dat is niet erg, dat kunnen de eerstejaars ook niet! Boodschap is dat ze veel te weinig praktijkuren hebben

Nee, ik weet niet wat ik zeg.

Ik zou dolgraag eens een dagje mee wil lopen, lijkt me interessant om eens een kijkje te mogen nemen in een echte operatiekamer.


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #69 Gepost op: 4 november 2016, 10:35:09
Citaat van: senseihomer link=msg=1455784 date=1478251812
dat is een flinke aanname, gestoeld op wat?

terwijl volgens mij al vaker aangegeven is door mensen vanuit de praktijk (anesthesie), dat er niet altijd goede ervaringen zijn

vanuit meerdere werk velden komen (niet bij voorbaat) dezelfde signalen

Het is voor veel partijen handig om de focus te leggen op een zondebok, momenteel de BMH. Je kan dan lekker met elkaar collectief janken zonder dat je het hoeft te hebben over je eigen beroepsgroep of andere problemen.