Misschien moet jij eens beter gaan lezen, er staat nergens dat een BMH-er dezelfde bevoegdheden heeft als een arts, er staat dat ze bevoegd zijn een opdracht te geven mits ze zelf bekwaam zijn om deze handeling uit te mogen voeren.
Jawel dat staat er wel
Arten en BMH afgestudeerden hebben beide een zelfstandige bevoegdheid in het kader van de Wet BIG, mogen dus zelfstandig de indicatie stellen tot (en het uitvoeren en delegeren van) een voorbehouden handeling zoals omschreven in de wet BIG
Natuurlijk blijft het element bevoegd en bekwaam, maar dat is hetzelfde voor arts, BMH en verpleegkundige, dus op welke manier maakt het dit anders?
uiteindelijk moet de BMH zelf bepalen of hij of zij zichzelf bekwaam genoeg vindt
Ambulanceverpleegkundige Emballage geeft aan dat de paramedics in buitenland dagelijks prima ambulancezorg leveren. De undergraduate opleiding in UK, Canada, Qatar duurt 3 jaar (fulltime). Voor ze zelfstandig op de ambulance mogen werken moeten ze een jaar als student-paramedic als opstapper mee met twee ervaren paramedics. Het is dus vergelijkbaar met de vacature van de Brabantse RAV die BMH-ers zoekt (1 jaar trainee, indien ze goed bevallen kunnen ze een baan krijgen om op de ambulance aan de slag te gaan).
In Qatar steek ik mijn handen in het vuur voor de jonge paramedics, de beroepsopleiding (College of the North Atlantic Qatar (college uit Canada met vestiging in Qatar) zorgt samen met onze ambulancedienst (het jaar op de ambulance is met een leermeester-paramedic alle diensten meedraaien) voor uitstekende ambulanceprofessionals.
Ik twijfel absoluut niet aan de Paramedic (EMT) als beroepsgroep; dat heb ik ook nergens geschreven volgens mij
Ik hecht enorm aan die leermeester/gezelmethode omdat ik zie dat de onzekere, onervaren jonge broekies zich ontwikkelen tot vakvolwassen, zelfverzekerde ambulanceprofessionals.
het is ook absoluut iets wat een bewezen systeem is, volgens mij wordt dat nergens ontkent
Als de jonge paramedics zelfstandig aan de slag mogen zorgen we er ook voor dat ze in het eerste zelfstandig jaar niet werken met een collega die ook recent begonnen is als paramedic, we laten ze bij voorkeur dienst draaien met een advanced-paramedic, docent-paramedic of een critical care care paramedic.
In Nederland zou ik dus kiezen om op lange termijn afscheid te nemen van de ambulancechauffeur en de ambulanceverpleegkundige waardoor je twee BMH-ers op de spoedambulance krijgt.
hier heb je dus in de basis al een moeilijkheid.
In Nederland bestaat de mogelijkheid (nog) niet om eerst met een ambulanceverpleegkundige samen te laten werken, zoals het er nu uit ziet betekent het dat de BMH na een jaar inwerken geacht wordt zelfstandig met een (waarschijnlijk en hopelijk ervaren) ambulancechauffeur te gaan werken
Maar met alle respect voor een ambulancechauffeur (ik heb het zelf in het verleden met heel veel plezier gedaan), maar deze heeft niet een zelfde achtergrond en in ieder geval niet dezelfde beslissingsbevoegdheid als een ambulanceverpleegkundige en of een BMH
In het beste geval zou een ambulancechauffeur gelijkwaardige ondersteuning kunnen bieden aan de BMH, maar waarschijnlijk niet de overstijgende kennis en kunde hebben om als mentor en of supervisor te kunnen optreden
Critical Care Paramedics, Intensive Care Paramedics en General Care paramedics zijn post-graduate opleidingen. Het betreft mensen die minimaal drie jaar aaneengesloten (fulltime) op de ambulance hebben gewerkt als paramedic en verder zijn gaan studeren.
Nogmaals ik (en volgens mij andere ook niet) trekken het paramedic based ambulance systeem in twijfel; maar daar hebben we het nu toch niet over
we hebben het over jonge mensen die na 4 jaar (vooral theoretische) studie geacht worden na een jaar trainee traject zelfstandig te kunnen werken op een ambulance; en hierbij ook nog de wettelijke bevoegdheid hebben de voorbehouden handelingen zelf te kunnen indiceren en uitvoeren (en delegeren)
terwijl het simpele vergelijk maakt dat een vergelijkbare opleiding (niet verpleegkundig) zoals de anesthesie opleiding, al een verschil geeft van 1600 praktijk-uren
terwijl een verpleegkundige anesthesie medewerker als die aangenomen wordt, met dus per defitinite veel meer scholing en praktijk uren, die zou nog wel de opleiding tot ambulanceverpleegkundige moeten volgen
het zijn simpele feiten en cijfers zoals die er nu zijn en ik persoonlijk vindt het te belachelijk voor woorden en kan me niet voorstellen dat de BMH studenten er klaar voor zullen zijn na een trainee schap van een jaar
als ik kijk naar mijn ervaring, scholing en kennis en kunde, zou ik de overstap nu niet eens durven maken naar een trainee traject en dan zelfstandig de wagen op