en als ik (correct me if i'm wrong) het goed begrijp wordt er binnen de Nederlandse Anesthesie setting gewerkt met een anesthesioloog die verantwoordelijk is voor 2 patienten en waarbij bij elke patient een anesthesie (verpleegkundige) medewerker staat?
Ja, in Nederland werken ze met een 2-kamer systeem. De anesthesioloog is op de OK tijdens de in- en uitleiding. Tijdens de operaties zit er een anesthesiemedewerker op de kruk.
Als op OK1 een darmresectie bezig is en op OK2 een totale heup zit de anesthesioloog in zijn eigen hok op OK complex (beetje administratie, tv kijken, koffie drinken, gezellig ouwehoeren met een chirurg, enz). Het kan ook dat ze op de holding of verkoever even een paar pijnbestrijdingspatienten behandelen (de schoorsteen van een anesthesioloog moet ook blijven roken).
De anesthesioloog komt soms even in de OK kijken, meestal als hij van mening is dat het te lang duurt. Als er problemen ontstaan of zodra men denkt dat er een probleem zou kunnen ontstaan moet de anesthesiemedewerker/-verpleegkundige de anesthesioloog naar de OK roepen.
Ik heb het ook wel eens meegemaakt bij kleinere ingrepen dat ik de anesthesieverpleegkundige heb gezegd dat hij zijn baas moet roepen. Het zegt niet dat deze meedenkende anesthesieverpleegkundigen het dan doen omdat ze vinden dat zij wel uitmaken of het nodig is dat de anesthesioloog zelf achter gasknop gaat zitten.
In praktijk is het geen probleem omdat de chirurg ook de omloop (een operatie assistent) kan vragen via de intercom de anesthesioloog op te roepen.