Had je ook al extra budget geregeld die gemoeid gaat met de inzet van de militairen? Je hebt al eerder een dergelijk idee geopperd, maar daar heb je nooit inhoudelijk gereageerd op dit punt. Het militaire apparaat in Nederland is de laatste jaren enorm uitgekleed en wegbezuinigd. Het kost Nederland de grootste moeite op alle taken van defensie uitgevoerd te krijgen, en de planningen rond. Defensie kampt met grote onderbezetting, en veel te weinig budget, er worden oefeningen geschrapt omdat er geen geld voor is, en jij oppert dat ze dit er wel eventjes bij kunnen gaan doen. Niet erg realistisch Frank.
Bedankt voor je reactie. Het zou allerlei voordelen hebben, als we zowel ons leger als onze politie zouden kunnen verdubbelen, maar daarvoor is nu eenmaal geen politieke steun, want dat kost veel extra belastinggeld.
Wel kunnen er creatieve plannen worden ontwikkeld, om het beschikbare schaarse belastinggeld efficiënter uit te geven, bijvoorbeeld door multidisciplinaire mensen op te leiden. Maar er zijn nog veel meer creatieve oplossingen te bedenken. Bijvoorbeeld de kans op oorlogen verminderen, door wereldwijd vredesonderwijs aan te bieden via internet.
Er is inderdaad flink bezuinigd op Defensie, maar we leven gelukkig niet meer in de Koude Oorlog. Ik realiseer me wel dat de gevoelige tegenstellingen tussen Rusland en de NAVO, de vrede heel kwetsbaar kunnen maken.
Mijn voorstel is een kwestie van politieke prioriteiten stellen, en inschatting van risico's. Als tienduizend Nederlandse infanteristen in deeltijd worden vrijgemaakt, om de politie te ondersteunen, zal hun ervaringsprofiel daarmee veranderen. En dat heeft invloed op hun inzetbaarheid voor militaire missies.
Daardoor worden ze namelijk minder intensief getraind in het hoogste geweldsspectrum. En ze worden meer geschikt om politietaken te vervullen onder oorlogsomstandigheden, of tijdens rampenhulp in binnen- en buitenland.
Ook tijdens militaire missies in het buitenland kunnen relbestrijding en bestrijding van georganiseerde misdaad bijdragen aan de politieke stabilisering van een samenleving, vooral in gebieden, waar geen gevechten zijn met zware wapensystemen.
Massale gewelddadige rellen kunnen bijvoorbeeld uitlopen in een burgeroorlog, die gefinancierd wordt met wapen- en drugshandel, afpersing en ontvoeringen. Grootschalige conflicten kunnen voorkomen in allerlei schakeringen.
Bovendien kunnen Nederlandse militairen tijdens het uitvoeren van civiele taken in Nederland ook helpen bij het bestrijden van terrorisme. Bijvoorbeeld door voertuigen te controleren op gezochte personen, wapens en explosieven, en door het publiek bij evenementen te fouilleren, door bij grote treinstations en evenementen te surveilleren met een pistoolmitrailleur, door het bewaken van kerncentrales en ander vitale doelen, enz. En ook dat kan onze nationale veiligheid helpen versterken.
En de dreiging door terrorisme met massavernietigingswapens lijkt me in de komende decennia groter, dan de dreiging van een militaire invasie in Nederland, door bijvoorbeeld Rusland. Ook België en Frankrijk zijn niet onder de voet gelopen door een vijandige natie, sinds hun infanterie helpt bij de beveiliging tegen terroristen in grote steden.
Mijn voorstel is budgetneutraal. De extra kosten aan dit plan kunnen worden betaald door minder nieuwe politieagenten en militairen in dienst te nemen. Daar staat tegenover, dat er vermoedelijk wat minder criminaliteit zal zijn, en dat bespaart de samenleving geld en leed. En de politie wordt dan wat minder overbelast.
Bovendien kunnen aanvullende opleidingen voor de betreffende militairen deels worden georganiseerd via kostenbesparende e-learning, zoals instructievideo's en digitale simulatiegames.
En als militairen rijden in ME-voertuigen, of meerijden in politiesurveillance-voertuigen, zijn er geen extra voertuigen nodig voor dit plan. Ook is het goedkoper, als ze hun eigen militaire kleding dragen. Zo kan er op allerlei creatieve manieren gezocht worden naar kostenbesparende maatregelen, bij de ontwikkeling van dergelijke plannen.
Ja, dit voorstel heeft allerlei haken en ogen. Het zijn uitdagingen die kunnen worden overwonnen door vernieuwend te denken, en door de moed om te experimenteren, en daarmee fouten te maken. Vallen en weer opstaan. De strijd tegen criminaliteit is dat waard.