kleur bij een reanimatie

Auteur Topic: kleur bij een reanimatie  (gelezen 9239 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Pim de Ruijter

  • Gast
Reactie #10 Gepost op: 15 oktober 2005, 18:11:26
in het geval van een asystolie gaan we dus verder met de hartmassage en kan er dus wat kleur terug komen mits de reanimatie dus maar niet onderbroken wordt. Als de reanimatie onderbroken wordt verdwijnt dus de keur onmiddelijk. zie ik dat goed?  :)

Ik denk dat er nog een andere factor meespeelt, de kleur van de huid wordt namelijk bepaald door de perifere vaten. Deze kleine vaten hebben een erg grote weerstand, wat betekend dat er een goede pompdruk moet zijn om hier voldoende bloed in te krijgen om een 'gezonde' kleur te hebben. Ik denk dat reanimatie niet voldoende drukopbouw geeft om voldoende perfusie te geven van deze perifere vaten.

Daarnaast is er bij reanimatie vaak sprake van cardiogene shock (door een onvoldoende/afwezige pompwerking van het hart), waardoor er vasoconstrictie is opgetreden in de periferie, zoals ook bij andere typen shock (uitgezonderd anafylactisch), ook hierdoor is de weerstand erg groot.

(het is een hypothese, ben er niet helemaal zeker van dat het klopt) ;D


SEH zustertje

  • SEH verpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,416
Reactie #11 Gepost op: 15 oktober 2005, 20:46:49
Volgens mij niet meteen omdat het bloed eerst naar de belangrijkste organen gaat voor het weer naar de huid gaat.
Kijk maar bij shock.

;)


Pim de Ruijter

  • Gast
Reactie #12 Gepost op: 15 oktober 2005, 21:20:59
Oeps, daar had ik overheen gekeken ;)... ik vraag me alleen af of er uberhaupt 'normale' kleur terugkeert?
Dus, als toevoeging : perifere weerstand  ;D


SEH zustertje

  • SEH verpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,416
Reactie #13 Gepost op: 15 oktober 2005, 21:29:53
ehhhh...twee antwoorden mogelijk ;D
 
ja.......patiënt heeft weer out put gekregen en wordt beademd (zegt dus nog niets over een geslaagde reanimatie, dat is als de patiënt wandelend het ziekenhuis verlaat)

nee....patiënt is overleden


Pim de Ruijter

  • Gast
Reactie #14 Gepost op: 16 oktober 2005, 10:24:11
;D ;D hehehe, zo kan je het ook bekijken ;)...

Laten we het maar houden op de situatie waarbij nog geen eigen output is. :)


SEH zustertje

  • SEH verpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,416
Reactie #15 Gepost op: 16 oktober 2005, 13:28:33
Dan zal het toch een tijdje duren eer de patiënt qua kleur is bijgetrokken en daar gaan heel wat massage's aan vooraf!


CM

  • Docent verpleegkunde/parttime ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,118
Reactie #16 Gepost op: 24 oktober 2005, 15:59:06
Ik heb het nooit meegemaakt dat een patient zonder circulatie een enigzins "normale" kleur terugkreeg. Het gebeurt eigenlijk alleen maar als spontane circulatie terugkomt.

Carl.
The exceptional is ubiquitous; to be entirely typical is a rare and lonely state - Andrew Solomon


AED

  • Gast
Reactie #17 Gepost op: 27 oktober 2005, 18:57:06
De kleur bij een ranimatie is dus blauw grauw en vooral in de hals. dit komt dus onandere door het stilstaande bloed. Als iemand flauw valt de bloeddruk verlaagd ook hier trekt het bloed weg uit de huid maar de huid heeft nog zuurstofrijk bloed. vandaar alleen maar wit

of haal ik nu alles door elkaar :-\


CM

  • Docent verpleegkunde/parttime ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,118
Reactie #18 Gepost op: 27 oktober 2005, 21:46:37
Beste AED,

Ik weet niet of je het zo mag stellen. Ik zou eerder het volgende zeggen:

Blauw= cyanotisch (dus respiratoire oorzaak)
Grauw= (relatief) hypovolaemisch.
Wit= anaemisch (bloedarmoede). Dit is een chronisch aandoening in de regel, maar komt ook sporadisch voor in de spoedeisende hulpverlening.

Carl.
The exceptional is ubiquitous; to be entirely typical is a rare and lonely state - Andrew Solomon


Pim de Ruijter

  • Gast
Reactie #19 Gepost op: 28 oktober 2005, 20:33:37
Misschien wel een interessante vraag, in deze context, wat is het verschil tussen centrale en perifere cyanose?