Een tweetal (of meer) betonpompen langs de rand van de stapel kunnen met hun giek een zand/watermengsel op de stapel pompen en hem zo afdekken. Met voldoende aanvoer pomp je 100m3 per uur erop, per pomp. Aanvoer kan droog zand zijn, water ter plekke bijmengen. Het lijkt mij de snelste en zekerste methode.
We dachten aan 20.000 m3 zand. Verdun je het 1:1 met water voor een betonpomp, dan moet je dus 40.000 kuub weg zetten met een betonpomp. Ofwel 400 uur werk, te verdelen over meerdere machines. Hou wel rekening dat je het zand ook weer weg spoelt.
Wat mij nog steeds verbaast is het scenario waar voor gekozen is, dit een voorbeeld van optimale overlast op welk gebied dan ook, bevolking volksgezondheid en milieuschade ( de troep zal hoe dan ook straks opgeruimd moeten worden)
We hebben genoeg voorbeelden in Nederland gehad.
Het voorbeeld voor mij is nog steeds Dikabo Assen, ok ze hadden het wat gemakkelijker 6 dpu met een kanaal op steenworp afstand brand uit in 12 uur. Daar zal inderdaad vervuild water zijn weggelopen maar toch.
Of is dit een voorbeeld van beleid?
Iedereen vergeet hier dat je het hebt over een haast onblusbare berg gesmolten rubber, metaal etc.
Die brand is echt niet zo ongebruikelijk, het is algemeen bekend dat brandende autobranden niet of nauwelijks zijn te blussen met water.
Het is ook dat de temperaturen in vuilstortplaatsen kunnen oplopen tot ruim 300 graden.
Na vier dagen modderen ben je wel heel laat met het vragen van expertise nationaal en internationaal.
De directeur van de veiligheidsregio voorspelt nu dat als de huidige bluspogingen niet succesvol zijn de brand nog wel vier tot acht weken kan voortduren.
Maar wat is de temperatuur in die brandende berg autobanden? Autobranden kunnen fel en heet branden. Ik verwacht dat er zelfs een grote poel vloeibaar rubber ligt te pruttelen met een korst van allerlei smerige meuk er bovenop.
Na 4 dagen komt het in de krant, dat wil niet zeggen dat ze pas na 4 dagen hulp zoeken.
De aanwonenden moeten nu bikkelhard gaan eisen dat het gemodder door die directeur VR c.s. nu eens ophoudt en dat er een aannemer wordt ingeschakeld om de boel binnen de kortste keren aan te pakken en afdoende af te dekken. Het is nu toch wel allemaal genoeg geweest met die experimenten van de VR lijkt mij.
Nu onderschat jij de kennis binnen de VR. Jij bent de stuurman aan wal hier. Bel jij die directeur even op, met de belofte dat jij het wel even oplost voor het avondeten. Ik vind een discussie over alternatieven hier heel gezond, maar jouw opmerking vind ik geheel onterecht. Tenzij het tegendeel bewezen is ga ik er van uit dat de specialisten alle denkbare opties hebben afgewogen. Graag een beetje respect en begrip voor de professionals die deze shitzooi moeten oplossen.