Shovels en kippers lijkt mijn niet de beste oplossing. Dumpers en graafmachines lijkt mijn een betere oplossing. Zeker de graafmachines met lange gieken. Deze kunnen tot 50 meter komen heb ik begrepen van mensen die bij loonwerkers en grondverzetters werken.
50 meter voor een graafmachine? Dat is wel gigantisch ver. Zo'n graafmachine zou je niet eens kunnen vervoeren. Als je al 50 meter zou komen, dan zou je een relatief kleine bak hebben en heel weinig kuubs per uur neer kunnen gooien. Ik vind het moeilijk om in te schatten hoe groot die berg banden is, maar ik denk aan een voetbalveld. Dan zou je dus een giek van 25 meter moeten hebben om in het midden te komen. Dat zou net aan haalbaar zijn.
Door de grootte van de brandende berg, en gebaseerd op de aanname dat je niet op die berg kunt rijden, dan wordt zand opbrengen wel heel lastig.
2.500 vrachtwagens zand kosten een half miljoenen 1500 vrachtwagens zand een miljoen,
Dus per vrachtwagen ladig (neem ik aan) 1000 euro resp 700 euro.
Zand kost 10 euro/m3
Uitgaande van een gemiddelde prijs van zeg 200 euro/m3 voor het aangevoerde zand is deze globale inschatting wel aan de zeer ruime kant, terwijl voldoende grond in de
directe nabijheid van de brand voor het opscheppen ligt, dan houdt je natuurlijk wel de kosten voor shovels oid. en geschikte vrachtwagens.
Is er een aanbieding/offerte gevraagd van een aannemer ?
Nu reken je alleen kuubs, maar je hebt ook machine-uren en menskracht nodig, je moet rijplaten leggen, schoonmaak regelen, kapot gereden bestrating herstellen etc etc.
Als ik even in het midden ga zitten van het aantal vrachtwagens: 1000 vrachtwagens keer 20 kuub is 20.000 kuub. Maal een tientje, dan zit je op €200.000 voor het ter plaatse afleveren. Dan moet je het zand nog verwerken, kost grofweg nog eens ca € 5 per kuub aan kranen, rijplaten etc etc. Dus zit je op 3 ton (Euro's, geen zand...
).