Er is een oc-mailbak welke in dit soort gevallen gebruikt kan worden.
Het probleem is echter dat mensen die 112 bellen vaak een stuk paniekeriger zijn dan mensen die de ANWB bellen.
Het werkt vaak beter en sneller om simpelweg zo snel mogelijk een eenheid ter plaatse te hebben, die dan eventueel met de melder in gesprek gaat. Dat gaat vast sneller en voorkomt dat je tijd kwijt bent die je beter aan verduidelijkingsvragen kunt besteden.
Ik ben het niet met je eens. In Qatar komt het regelmatig voor dat de meldkamer meldingen uitgeeft aan politie-, ambulance- en/of brandweereenheden en vervolgens de melder vraagt om aan de lijn te blijven om foto of live beelden te verzenden.
De centralist kan deze beelden direct doorzetten naar de terminals in de aanrijdende voertuigen. Centralisten kunnen ook alle foto's en video's van sociale media direct doorzetten naar de hulpverleningsvoertuigen.
De beelden zijn zoals Fletwed zegt waardevol voor zowel brandweer, politie en ambulancedienst. Het zien van 1 foto kan veel meer zeggen dan 100 woorden. Het zien van een foto kan ook zorgen dat de situatie urgenter is dan de melding doet vermoeden waardoor er direct opgeschaald kan worden.
Live beelden kunnen zelfs levens redden omdat een centralist iemand die niet kan reanimeren telefonisch zal uitleggen wat ze moeten doen tot de eerste eenheden van ambulance ter plaatse zijn. Als er meerdere mensen aanwezig zijn kan de centralist gewoon meekijken en direct corrigeren als hij ziet dat de reanimatie niet goed gaat.
Brandweerbevelvoerders ervaren het ook als waardevol als ze het brandende object zien, o.a. waar de ingang zit, waar de rook vandaan komt, of ramen gebroken zijn of vol roetaanslag zitten, enz.
Paramedics vinden het ook voordeel als de melder bij zware ongevallen op verzoek van de meldkamer even de slachtoffers filmt waardoor ze onderweg al kunnen zien wat er moet gebeuren en welk slachtoffer als eerste hulp nodig heeft.
Het filmen van (beknelde) slachtoffers door de melder kan levens redden omdat de vakcentralist of een paramedic de melder kan zeggen te stoppen met filmen en direct een slachtoffer zijn ademweg open te houden of een bloeding te stoppen.
In Qatar zegt de centralist wel tegen de melder dat hij ook op andere omstanders moet letten en direct moet roepen dat hij "police" aan de telefoon heeft en in opdracht de beelden maakt. Het is belangrijk om te voorkomen dat andere omstanders de melder klappen geven of zijn telefoon afpakken omdat hij slachtoffers aan filmen is.
De drijvende kracht achter deze technieken en gebruik maken van sociale media (foto en video) is de politie. Je weet dat na een terreuraanslag honderden mobiele meldingen binnen zullen komen van mensen die op of nabij de lokatie van de aanslag zijn. Het is voor de politie/recherche een prachtig pretpark als de meldkamer al deze mobiele bellers vraagt om rondom te gaan filmen en te blijven filmen.
Door de lokatiegegevens van de mobiele telefoon weten rechercheurs precies waar de beelden zijn gemaakt door de melder en het exacte tijdstip van de beelden is ook geregistreerd. De meldkamer verzamelt dus een enorme collectie videobeelden waardoor rechercheurs precies kunnen achterhalen wie er direct na de aanslag in de omgeving aanwezig waren.
Het levert de politie ook meer beelden en een vollediger totaalbeeld van een groter gebied op dan achteraf via de media te vragen of er burgers zijn die iets gefilmd hebben en het willen uploaden op een website van de politie.