GRIP 1 Zeer grote brand (kerk) Herengracht - Weesp 08-11-2016

Auteur Topic: GRIP 1 Zeer grote brand (kerk) Herengracht - Weesp 08-11-2016  (gelezen 20799 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

T4tinus

  • BHVer
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 348
  • Met en zonder
Reactie #80 Gepost op: 10 november 2016, 16:59:12
Ik zie in de eerste filmpjes een brand die mij doet denken aan een schoorsteenbrand. De luchtaanvoer komt duidelijk van onderen. Doen een paar poederblussers in de luchtstroom naar boven dan iets? Leeggespoten op de zolder boven de galmgaten?


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Reactie #81 Gepost op: 10 november 2016, 18:42:02
Citaat van: T4tinus link=msg=1460700 date=1478793552
Ik zie in de eerste filmpjes een brand die mij doet denken aan een schoorsteenbrand. De luchtaanvoer komt duidelijk van onderen. Doen een paar poederblussers in de luchtstroom naar boven dan iets? Leeggespoten op de zolder boven de galmgaten?

Gelet op het volume en de hoogte van spits is een bluspoederkanon worplengte volgens de leverancier 30-50 meter meer voor de hand liggend.
Het grote probleem bij poeder is de beperkte transportafstand in slangen en buizen.De afstand van de drukketel op de wagen en de toren is behoorlijk groot en het risico van vastlopen is dan reeel.

A-A is bekend met poeder-nevel wagens en de inzet daarvan.


JJ75

  • Geinteresseerde kritische burger, en weer BHV'er
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,833
Reactie #82 Gepost op: 10 november 2016, 18:48:27
Citaat van: Thor link=msg=1456816 date=1478764174
Die kerk staat er al bijna twee en een halve eeuw en is al die tijd 65 meter hoog. Ruim de tijd om te bedenken hoe een brand in de spits zou kunnen worden geblust.
Een sprinkler systeem naar de top had mogelijk uitkomst kunnen bieden. Aankoppelen van een autospuit of twee autospuiten in serie voor een eventueel hogere druk zou het antwoord kunnen zijn. Van buitenaf spuiten op een zinken bescherming heeft weinig effect als de houten (kurkdroog) boel binnen brandt.
als de tweet die ik gezien heb klopt is de toren niet al twee en een half een zo hoog.


Chukkie

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 89
  • UNIX/Linux/OpenVMS beheerder.
Reactie #83 Gepost op: 11 november 2016, 08:25:52
In de VS heeft men speciale high-rise engine's in de grote steden. 2000gpm(7570 lpm) normaal en 1000gpm(3785 lpm) hoge druk met een 2 stage pomp. Druk tussen 350(24 bar) en 700(48 bar) psi. Op die manier kunnen ze gewoon blussen tot 110 verdiepingen hoog.
http://www.fireengineering.com/articles/print/volume-154/issue-3/engine-company-showcase/features/high-pressure-pump-operations.html
Politie  | Dienst ICT | Sector Levering | Hosting (vtsPN-DRC)


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #84 Gepost op: 11 november 2016, 08:58:40
Citaat van: Chukkie link=msg=1460775 date=1478849152
In de VS heeft men speciale high-rise engine's in de grote steden. 2000gpm(7570 lpm) normaal en 1000gpm(3785 lpm) hoge druk met een 2 stage pomp. Druk tussen 350(24 bar) en 700(48 bar) psi. Op die manier kunnen ze gewoon blussen tot 110 verdiepingen hoog.
http://www.fireengineering.com/articles/print/volume-154/issue-3/engine-company-showcase/features/high-pressure-pump-operations.html

Ik kan het artikel niet lezen. Er zijn meer landen met wolkenkrabbers, ze hebben daar geen speciale high-rise engines. In de wolkenkrabbers zitten speciale tanks op meerdere verdieping om de fire tank op de bovenste etage te vullen.

Het is niet zo eenvoudig om met een brandweerwagen vanaf straatniveau water 300m, 500m, 800m (Burj Khalifa Dubai) of 1km (Jeddah Tower Saudi Arabie (in aanbouw) om hoog te pompen.

De grootste hoogwerkers van brandweer Doha (Qatar) hebben een werkhoogte van 90 meter. Deze hoogwerkers beschikken over een eigen pomp (12.000 l/min) om het waterkanon in de korf (max. 6.000 l/min) te voeden.


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Reactie #85 Gepost op: 11 november 2016, 09:09:19
Citaat van: oma link=msg=1460778 date=1478851120
Ik kan het artikel niet lezen. Er zijn meer landen met wolkenkrabbers, ze hebben daar geen speciale high-rise engines. In de wolkenkrabbers zitten speciale tanks op meerdere verdieping om de fire tank op de bovenste etage te vullen.

Het is niet zo eenvoudig om met een brandweerwagen vanaf straatniveau water 300m, 500m, 800m (Burj Khalifa Dubai) of 1km (Jeddah Tower Saudi Arabie (in aanbouw) om hoog te pompen.

De grootste hoogwerkers van brandweer Doha (Qatar) hebben een werkhoogte van 90 meter. Deze hoogwerkers beschikken over een eigen pomp (12.000 l/min) om het waterkanon in de korf (max. 6.000 l/min) te voeden.

De torenspits was 65 meter.
Een autospuit levert 14 bar dus hier niet nodig. Als je meer druk nodig zou hebben zet je twee autospuiten in serie en dan kom je op max. ca 14+14=28 bar ,er van uitgaande dat de pomp van de tweede autospuit deze druk kan hebben,nb er zit altijd een veiligheidsmarge in de pompen, als het goed is.


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Reactie #86 Gepost op: 11 november 2016, 09:24:40
Citaat van: Thor link=msg=1460781 date=1478851759
De torenspits was 65 meter.
Een autospuit levert 14 bar dus hier niet nodig. Als je meer druk nodig zou hebben zet je twee autospuiten in serie *) en dan kom je op max. ca 14+14=28 bar ,er van uitgaande dat de pomp van de tweede autospuit deze druk kan hebben,nb er zit altijd een veiligheidsmarge in de pompen, als het goed is.

*) Dat heet in brandweertermen een aanjaagverband. Komt voor als de eerste autospuit de waterwinning verzorgt naar de tweede autospuit.
    Overigens als een autospuit staat gekoppeld op een brandkraan met bijv 3 bar druk dan heb je ook 3+14=17 bar aan de uitgang van de pomp.


tower-ladder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,406
Reactie #87 Gepost op: 11 november 2016, 16:14:24
Een LD pomp van een TS wil geen intrede druk van 14 bar hebben. Dus tweemaal 14 werkt niet bij onze TS'n. Daarbij kunnen de slangen ook geen druk hebben die ver boven de 15-16 bar gaat.
Bij elke 10 m hoogte heb je 1 bar drukverlies. Bij een hoogte van 65 m is dat dus ruim 6 bar. Als ee pomp 12 bar weggeeft en je hebt weinig slanglengte nodig naar de toren hou je 5-6 bar aan de straalpijp. Dat is ruim voldoende om lekker te kunnen werken.
Bij hogere gebouwen dan 50 m vinden we in Nederland hydrofoorinstallaties die het water in de blusleiding op de juiste druk naar boven pompen. Afhankelijk van de brandverdieping schakel je de pompen in om voldoende druk te krijgen.
De FDNY gebruikt volgens mij ook dit soort systemen om water in de hoogbouw te krijgen. De capaciteit van de pumpers is eerder bedoeld om water over grote afstanden te verpompen ivm de gebrekkige watervoorziening in grote delen van de stad. (Zie FDNY SuperPumper en Sattelite's systeem) De groot volume engines hebben dit systeem vervangen.
Als de temperatuur van het water dat via het zolderraam naar binnen wordt gespoten gelijk is aan de temperatuur van het water dat via de voordeur naar


Shire

  • Verkeersleider / OvD-OV in Rotjeknor.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 828
  • Back to the sixties.
Reactie #88 Gepost op: 11 november 2016, 16:31:59
Citaat van: Thor link=msg=1460781 date=1478851759
De torenspits was 65 meter.
Een autospuit levert 14 bar dus hier niet nodig. Als je meer druk nodig zou hebben zet je twee autospuiten in serie en dan kom je op max. ca 14+14=28 bar ,er van uitgaande dat de pomp van de tweede autospuit deze druk kan hebben,nb er zit altijd een veiligheidsmarge in de pompen, als het goed is.

Citaat
*) Dat heet in brandweertermen een aanjaagverband. Komt voor als de eerste autospuit de waterwinning verzorgt naar de tweede autospuit.
    Overigens als een autospuit staat gekoppeld op een brandkraan met bijv 3 bar druk dan heb je ook 3+14=17 bar aan de uitgang van de pomp.

Waar is deze redenatie op gebaseerd ?
Brandweer-technisch zit je er volledig naast ...............
De hele dag met metro-treinen spelen en nog betaald krijgen ook ! Soms buiten spelen als OvD-OV


tower-ladder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,406
Reactie #89 Gepost op: 11 november 2016, 17:06:58
 :) het verschil tussen volume en druk wordt nog wel eens verward. Je kunt 2000 liter met 1 bar in een pomp stoppen en dan geeft hij dat zelfde volume weg met bijvoorbeeld 12 bar.  Meer volume lukt alleen als je er ergens water bij tovert ;D . De meeste bluspompen willen geen intrededruk boven de 2 bar hebben, tenzij deze speciaal voorzien zijn van een drukreduceer op de ingangszijde. Dus 14 bar wordt 28 bar uit gaat niet.
Zal nog eens op zoek gaan naar de specificaties van de FDNY pumpers, denk niet dat hun Engine 48 bar druk geven op de lage druk uitgang met veel volume. Of ze hebben ook HD blussing ontdekt😂
Als de temperatuur van het water dat via het zolderraam naar binnen wordt gespoten gelijk is aan de temperatuur van het water dat via de voordeur naar