De houding en gedrag van EHBO-ers en het nemen van eigen verantwoordlijkheid is inderdaad ook van belang.
Zowel de instructeur, "instructeur", BHV-er en EHBO-er dienen hun eigen verantwoordelijkheid te nemen.
Aan de andere kant, een rij-instructeur leert geen enkele aankomende automobilist zich hufterig in het verkeer te gedragen. Dat is de aard van het beestje.
Nu weet ik uit eigen ervaring dat automobilisten ....................................... etc. etc.
Ik ben het met je eens dat iedereen zijn eigen verantwoordelijkheid moet nemen en dat het de taak is van een instructeur om de cursisten de juiste dingen te leren en om te vertellen wat niet moet.
Echter wanneer je als instructeur erop blijft hameren wat niet mag gaat men het juist doen, de cowboys in ehbo-land zal je nooit weg krijgen hoe hard je je best ook doet als instructeur.
Terugkomend op de abcde-methode/benadering:
Bij de studie geneeskunde die ik volg heb ik in mijn eerste jaar "ehbo" les gehad waarbij we een uitgebreidere variant kregen van de abcde-methode dan die een ehv-er krijgt.
Alleen omdat we het protocol bijna nooit gebruiken raakte men in de war als er eerste hulp verleend moest worden. Daarom zijn we sinds dit jaar over gestapt naar het OK-boekje. Hierdoor bereiken we beter wat we willen: Studenten opleiden om eerste hulp te verlenen op straat/in huis.
Omdat de universiteit/het ziekenhuis vind dat de abcde-methode wel aangeleerd moet worden leren we de eerstejaars hoe je een slachtoffer moet benaderen/bepalen wat er aan de hand is d.m.v. de abcde-methode echter niet meer met uitgebreide onderzoekjes maar met de vaardigheden die je aangeleerd krijgt binnen de OK ehbo-opleiding.