GRIP 1 Zeer grote brand (leegstaande loods) Nieuwpoortweg - Schiedam 11-11-2016

Auteur Topic: GRIP 1 Zeer grote brand (leegstaande loods) Nieuwpoortweg - Schiedam 11-11-2016  (gelezen 9700 keer)

0 gebruikers (en 4 gasten bekijken dit topic.

Heijnsbergen

• Forum gebruiker
Een tegenstelling oproepen die niet bestaat....daar is men op dit forum ook goed in.

guest12562

• Gast
Het is maar hoe je het wil bekijken, uw opmerking over inzet HD zegt genoeg denk ik.

Thor

• Senior gebruiker
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Citaat van: Breathe link=msg=1461203 date=1479041837
Ja eens, niveau is niet verder ontwikkeld lijkt het. Ondanks alle trainingen G-RSTV, verschil LD/HD en de aandacht hiervoor landelijk. Deze inzet is daar inderdaad een voorbeeld van, maar ook die van afgelopen week in Den Haag, 1-7 gebruiken waar LD gewoon de keuze had moeten zijn, als deze tekenen nog niet worden gezien en begrepen, dan moeten we ons landelijk achter de oren krabben. Zijn immers 2 grote Randstedelijke regio's en van hen mag je verwachten dat ze zeker op de hoogte zijn van de ontwikkelingen.

Dus meer focus op praktische inzetten! Rookmeldertjes, vluchtplannen en brandveilig leven hebben zijn beste tijd gehad, dat weet de burger nu, nu weer focus op het echte werk, vakbekwaam worden en blijven.

Dat soms verraderlijke 1-7/CAF oid is in bepaalde kringen erg in. o.a. alle nieuwe autospuiten VRF worden aangeschaft met 1-7/CAF en ook de nieuw verworven autospuitjes van de heer van Strien zijn er mee uitgerust en hebben maar beperkte LD capaciteiten.
Tijdens de eerste aanval later zeer grote brand Kelders te Leeuwarden verkeerden de brandweerlieden in de veronderstelling dat het vuur na de eerste 1-7 aanval was gedoofd met alle bekende consequenties van dien. Een grote opening aan de voorzijde van de winkel leende zich uitstekend voor de inzet van een of meerdere straatwaterkanonnen of makkelijker HOE 2000 op de lage drukslangen om diep de winkel in te blussen, mogelijk met een andere afloop.

Vwb de HD inzet hier, zo geleerd zo gedaan. Uit het filmpje krijg ik overigens niet de indruk dat de HD straal is ingezet om te blussen maar meer uit het al dan niet aangeleerde automatisme van de HD tevoorschijn trekken direct nadat men ter plaatse is.

Heijnsbergen

• Forum gebruiker
En dat automatisme afleren is dus moeilijker dan iets nieuws aanleren, kennelijk.

Thor

• Senior gebruiker
Citaat van: Heijnsbergen link=msg=1461217 date=1479051631
En dat automatisme afleren is dus moeilijker dan iets nieuws aanleren, kennelijk.

Ik heb al eerder geschreven dat Brandweer Nederland soms tientallen jaren achter loopt dus ook hier geduld is een schoone zaak.

guest12562

• Gast
En daarom is het ook goed om te kijken waar de veiligheidsregio's hun geld aan uitgeven, blijkbaar dient er nog veel te worden geinvesteerd aan de repressieve kant en zullen andere delen van de organisatie het met wat minder moeten doen.
Core business is voor de brandweer hulpverlenen in de breedste zin van het woord, dus praktisch invulling geven aan brandbestrijding lijkt me gewenst.

Thor

• Senior gebruiker
Citaat van: Breathe link=msg=1461221 date=1479053266
En daarom is het ook goed om te kijken waar de veiligheidsregio's hun geld aan uitgeven, blijkbaar dient er nog veel te worden geinvesteerd aan de repressieve kant en zullen andere delen van de organisatie het met wat minder moeten doen.
Core business is voor de brandweer hulpverlenen in de breedste zin van het woord, dus praktisch invulling geven aan brandbestrijding lijkt me gewenst.

De prioriteit ligt tegenwoordig meer bij het creeren van baantjes voor beleidsfunctionarissen. En waarom wordt iemand gepromoveerd tot beleidsfunctionaris.............

Brandpreventje

• Senior gebruiker
Dat er nog veel winst te pakken is bij een inzet ben ik mee eens. Ook voor mijzelf, mijn kazerne en mijn korps. Maar dit is een ontwikkeling die langzaam zal gaan Brandweer Nederland kennende. Maar dat deze ingezet moet worden is zeker. Van de grote korpsen zou je een voortrekkersrol verwachten!

Die laatste alinea vind ik dan weer totale onzin! Vannacht hebben mensen in Leiden zich zelf nog in veiligheid kunnen brengen dank zij een rookmelder.

Citaat van: Breathe link=msg=1461203 date=1479041837
Ja eens, niveau is niet verder ontwikkeld lijkt het. Ondanks alle trainingen G-RSTV, verschil LD/HD en de aandacht hiervoor landelijk. Deze inzet is daar inderdaad een voorbeeld van, maar ook die van afgelopen week in Den Haag, 1-7 gebruiken waar LD gewoon de keuze had moeten zijn, als deze tekenen nog niet worden gezien en begrepen, dan moeten we ons landelijk achter de oren krabben. Zijn immers 2 grote Randstedelijke regio's en van hen mag je verwachten dat ze zeker op de hoogte zijn van de ontwikkelingen.

Dus meer focus op praktische inzetten! Rookmeldertjes, vluchtplannen en brandveilig leven hebben zijn beste tijd gehad, dat weet de burger nu, nu weer focus op het echte werk, vakbekwaam worden en blijven.

tower-ladder

• Senior gebruiker
Rookmelders hebben zeker nut, dat zal geen enkele brandweerman betwisten. Wat ik denk bedoeld wordt dat de repressieve dienst stil heeft gestaan en zelfs uitgekleed is omdat management denkt(dacht hoop ik) dat je de opkomststijden en slagkracht kunt terug schroeven als er maar rookmelders geplaatst worden.
En wat betreft HD/LD/Cafs systemen is het verontrustend hoe makkelijk beleidmakers naturwetten op zij zetten en voertuigen aanschaffen die niet opgewassen zijn voor meer dan een brandend keukenkastje.
Tragere opkomstijden, met een SIV, in relatie met hogere vuurbelasting en snellere brand ontwikkeling gaan niet samen.
En dan wil Heijnsbergen dat er sneller LD gebruikt gaat worden, een Siv heeft dat niet eens aan boord!
Als de temperatuur van het water dat via het zolderraam naar binnen wordt gespoten gelijk is aan de temperatuur van het water dat via de voordeur naar

Heijnsbergen

• Forum gebruiker
Ik geloof niet dat ik ergens:
1. Heb beweerd voorstander van een SIV te zijn, om exacter te zijn: af te wijken van de landelijke afspraken over het maatgevend scenario (brand in bouwwerk);
2. Mij een voorstander heb getoond van luchtdrukschuim (behalve bij enkele relevante scenario's);
3. In dit topic heb bedoeld enige relatie te leggen naar andere ontwikkelingen binnen de brandweer, noch mij daarover te hebben (willen) uitspreken.

Alle andere onderwerpen - die er met de haren worden bijgesleept - zitten anderen klaarblijkelijk erg hoog. Maar het is geen verklaring waarom we in dit soort gevallen niet gewoon de HD-haspels opgerold laten, open water zoeken en lage druk gaan afleggen. De mythe van de 'eerste tik uitdelen' wint het kennelijk nog steeds van een zinvolle aanpak met veel, heel veel water. Dat afleren kost geen geld, heeft niets te maken met brandveilig leven en al helemaal niets met eventuele misstanden aan de top, al dan niet gecombineerd met bezuinigingen. Althans: ik zie het verband niet.