radio actief besmet slachtoffer

Auteur Topic: radio actief besmet slachtoffer  (gelezen 3850 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

RAdeR

• Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
Reactie #10 Gepost op: 1 oktober 2005, 16:24:53
Is dat voldoende ???
Een collega is pas behandeld met radioactief jodium ivm een schildklieraandoening.
Ze moest minimaal een afstand van 1 meter van anderen vandaan blijven.
Als ze een gesprek met een ander wilde voeren zelfs 2 meter.

Het genoemde deken in het protocol houdt de straling ook niet echt tegen voglens mij.
Maar ik ben geen stralingsdeskundige.

Gast48368

• Gast
Reactie #11 Gepost op: 1 oktober 2005, 19:21:40
Ik kan me (met het oog op eigen veiligheid) niet voorstellen dat er zomaar een stralings-so in de ambu geschoven wordt waar de pleeg naast gaat zitten. :-\ :-X

Ik ben idd benieuwd wat de protocollen daar over zeggen.

Dit is mijn/ons dilemma dus ook.

Onze oefening ging over een so welke radioactief materiaal vervoerde, en vervolgens een ernstig ongeluk kreeg.............de radioactieve vaten waren begonnen te lekken, en de straling was zo ernstig dat wij het so met chemicalienpak uit zijn benarde positie moesten bevrijden.

Wij hadden alle veiligheid in acht genomen, inclusief de o zo belangrijke opstellijn..............

..............en dan?......................de ambuVK's zijn dus niet beschermd, en om zo'n so nu zo in een ambu te leggen is ook  niet handig lijkt mij, de ambu is dan ook besmet, en zo'n straling duurt eeuwen eer dit uitgewerkt is.................

Ook zou zo'n opstellijn dan geen zin hebben. Wij mogen dan niet verder komen dan die lijn, en het SO zou dan vanuit die lijn zo in de ambu worden gelegd...........heeft zo'n opstellijn ook helemaal geen zin..............

Maar het so is wel zwaargewond...........))))))))))))))))))

Ben idd ook heel benieuwd naar de protocollen in deze casus.

Christian

• Eerste hulpverlener | instructeur BLS/AED | verpleegkundige
  • Senior gebruiker
Reactie #12 Gepost op: 1 oktober 2005, 23:25:21
Volgens mij kan je blijvend letsel oplopen als je tijdens de rit naar een ziekenhuis nast je so zit. Zit er radioactievevloeistof op je slachtoffer, dan zal dat verwijderd moeten worden.
Daarnaast moet je ook niet al te paniekerig doen over straling, overal heerst straling. En van een halfuurtje naast iemand te zitten die 'straalt' ga je heus niet dood hoor. 8) ;)

Ik vind het wel een interessante discussie hoor, bovenstaande is ook niet neerbuigend bedoeld, meer zo van dat je het ook weer niet moet overdrijven. Veiligheid voor alles, maar je moet er een beetje in schipperen denk ik.

Christian

Joffry Ambu-Vpk

• Ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • Ambulanceverpleegkundige
Reactie #13 Gepost op: 3 oktober 2005, 21:51:03
Volgens mij kan je blijvend letsel oplopen als je tijdens de rit naar een ziekenhuis nast je so zit. Zit er radioactievevloeistof op je slachtoffer, dan zal dat verwijderd moeten worden.
Daarnaast moet je ook niet al te paniekerig doen over straling, overal heerst straling. En van een halfuurtje naast iemand te zitten die 'straalt' ga je heus niet dood hoor. 8) ;)

Ik vind het wel een interessante discussie hoor, bovenstaande is ook niet neerbuigend bedoeld, meer zo van dat je het ook weer niet moet overdrijven. Veiligheid voor alles, maar je moet er een beetje in schipperen denk ik.

Christian

Misschien een leuk en zinvol idee om de GHOR te scholen in hupverlening aan radioactieve patienten, zorg, vervoer, isolatie etc. veel is nofg onduidelijk en geoefend wordt het al helemaal weinig..
HBO-V, ACLS, IC, SOSA, PHTLS, PALS, LOV. PO AMLS en nog wat andere semi-interessante afkortingen. Ambulanceverpleegkundige instructeur (P)BLS AED, rod

Pyro_loe

• Oranje Kolom
  • Senior gebruiker
  • OvD-Bevolkingszorg
Reactie #14 Gepost op: 4 oktober 2005, 14:49:51
Onderstaande link naar het radiologisch handboek brandweer/ghor geeft wellicht de nodige antwoorden

http://www.rampenbeheersing.nl/producten/radiologisch

cu,
Loe
Safety is the state of being "safe", the condition of being protected against physical, social, spiritual, financial, political, emotional, occupation