Je zou kunnen beginnen met de machinisten de opdracht te geven om op een bepaalde afstand, aan te geven door een bord langs de spoorlijn bij onbewaakte overgangen een luid signaal te laten geven.
In veel landen zoals Zwitserland etc. geven de treinen duidelijk aan dat ze er aan komen zeker op punten waar het uitzicht niet optimaal is.
Zoveel treinen gaan er hier nu ook weer niet voorbij dus maar een beperkte hinder voor de aanwonenden.
Overigens wat is er tegen om de overgang bewaakt te maken ? Zijn er bepaalde nadelen. Wat zal het kosten en hoe lang gaat dat het duren ?
Sluit mij aan bij de tekst van Achterkamp.
Een luid signaal zou mogelijk kunnen, maar op enkele trajecten volgen de onbewaakte overwegen zich in serie op en betekend een continue getoeter. Er mag uitsluitend van de typhoon gebruik worden gemaakt bij direct aanrijdingsgevaar.
Machinisten dienen in Nederland bij benadering altijd vrij zicht te hebben op de overweg die ze aanrijden om onmiddelijk een remming in te kunnen zetten indien er direct gevaar voor aanrijding bestaat en ander onheil is. Vandaar dat er bomen en struiken en andere objecten worden gekapt cq verwijderd om de machinist vrij zicht te geven op de overweg.
Het vrije zicht bij benadering van een overweg is dus niet bedoeld voor het wegverkeer, maar voor het treinverkeer !Weggebruikers worden altijd gewaarschuwd met verkeerstekens, borden en tekst aanwijzingen.
De verkeersdeelnemers dienen zich altijd te overtuigen of men veilig kan oversteken, door EERST goed te kijken en DAARNA pas over te steken.