GRIP 2 Zeer grote hulpverlening (aanrijding en ontsporing trein) Sauwerd - Winsum 18-11-2016

Auteur Topic: GRIP 2 Zeer grote hulpverlening (aanrijding en ontsporing trein) Sauwerd - Winsum 18-11-2016  (gelezen 21869 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Je mist hem... en dan is het mis, dan is het boem - RTV Noord

https://www.youtube.com/watch?v=kFU2nxNC-KQ
RTV Noord
Gepubliceerd op 23 nov. 2016
Citaat
Het was een enorme knal en daarna ging het licht even uit. Dat zegt Gert Kiers, de bestuurder van de melktankwagen, die vrijdag bij Winsum op een trein botste. Woensdag nam hij voor het eerst een kijkje bij de onbewaakte spoorwegovergang.
Samen sterk in de hulpverlening!


Willem D.

  • Kritisch forumlid
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 764
  • EHV-er / BHV-er
Citaat van: Thor link=msg=1462778 date=1479973790
Je zou kunnen beginnen met de machinisten de opdracht te geven om op een bepaalde afstand, aan te geven door een bord langs de spoorlijn bij onbewaakte overgangen een luid signaal te laten geven.
In veel landen zoals Zwitserland etc. geven de treinen duidelijk aan dat ze er aan komen zeker op punten waar het uitzicht niet optimaal is.
Zoveel treinen gaan er hier nu ook weer niet voorbij dus maar een beperkte hinder voor de aanwonenden.
Overigens wat is er tegen om de overgang bewaakt te maken ? Zijn er bepaalde nadelen. Wat zal het kosten en hoe lang gaat dat het duren ?
Sluit mij aan bij de tekst van Achterkamp.
Een luid signaal zou mogelijk kunnen, maar op enkele trajecten volgen de onbewaakte overwegen zich in serie op en betekend een continue getoeter. Er mag uitsluitend van de typhoon gebruik worden gemaakt bij direct aanrijdingsgevaar.

Machinisten dienen in Nederland bij benadering altijd vrij zicht te hebben op de overweg die ze aanrijden om onmiddelijk een remming in te kunnen zetten indien er direct gevaar voor aanrijding bestaat en ander onheil is. Vandaar dat er bomen en struiken en andere objecten worden gekapt cq verwijderd om de machinist vrij zicht te geven op de overweg.
Het vrije zicht bij benadering van een overweg is dus niet bedoeld voor het wegverkeer, maar voor het treinverkeer !
Weggebruikers worden altijd gewaarschuwd met verkeerstekens, borden en tekst aanwijzingen.
De verkeersdeelnemers dienen zich altijd te overtuigen of men veilig kan oversteken, door EERST goed te kijken en DAARNA pas over te steken.
Ik heb een eigen mening, geen groepsmening. Elke toevallige overeenkomst is mooi meegenomen. Loopt mijn mening parallel met die van jouw, dan zijn we


Dierentuinen

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 677
  • FIA Safety officer
Citaat van: Willem D. link=msg=1462894 date=1480005447
Weggebruikers worden altijd gewaarschuwd met verkeerstekens, borden en tekst aanwijzingen.
Een mooie theorie, maar nu de praktijk.


Willem D.

  • Kritisch forumlid
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 764
  • EHV-er / BHV-er
Citaat van: Dierentuinen link=msg=1462896 date=1480005930
Een mooie theorie, maar nu de praktijk.
De praktijk is dat alle overwegen tenminste moeten zijn voorzien van het Andreaskruis en het beroemde blauwe schrikhek met witte opschrift. Met de betekenis van deze borden moet je als weggebruiker iets mee doen. Doe je dat niet, dan heb je kans op een zeer slechte dag.
Ook bij deze overweg geldt dat weggebruikers worden gewaarschuwd middels de voor dit type overweg verplicht aanwezige specifieke verkeersborden. Op onderstaande foto is de aanwezigheid goed te zien.
http://imgn.rgcdn.nl/4eb1f054b8044942b6c251c6815ed1d7/opener/Trein-botst-op-tankwagen-en-ontspoort.jpg

Het feit dat veel weggebruikers zich nauwelijks iets aantrekken van verkeersregels wordt schrijnend duidelijk door de enorme hoeveelheid boetes die jaarlijks op tal van deurmatten vallen.
Ik heb een eigen mening, geen groepsmening. Elke toevallige overeenkomst is mooi meegenomen. Loopt mijn mening parallel met die van jouw, dan zijn we


Brandpreventje

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,469
Tuurlijk dat is zo simpel!

Citaat van: Rojod link=msg=1462763 date=1479943861
Als ik het zo zie lijkt het mij een koud kunstje de weg via tunnel onder de spoorweg door te doen? Als ze in Japan een 'sinkhol' in 7 dagen kunnen herstellen, dan is een tunneltje maken toch een koek en een ei...?


André Welten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,387
Citaat van: Brandpreventje link=msg=1462934 date=1480012086
Tuurlijk dat is zo simpel!
Maar wie zal (wil) dat betalen?


PdeGier

  • Systems Engineer ProRail. Hulpverlener Nederlandse Rode Kruis district Stichts Weidegebied
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 76
Citaat van: Thor link=msg=1462631 date=1479886343
Wat is er tegen om er een bewaakte overgang van te maken ?
De gemeente en Porail proberen gewoon zoals het meestal gaat als het te laat is de boer de zwarte piet toe te spelen.

De beste overweg is geen overweg. Dus als doormiddel van een stukje weg een overweg opgelost kan worden is dat natuurlijk veel beter en veiliger. Het beveiligen van de is ook een kostbare zaak. Een goede beveiligingsinstallatie moet failsafe zijn.


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Citaat van: André Welten link=msg=1462941 date=1480013184
Maar wie zal (wil) dat betalen?

Tunnels voor wielrijders en voetgangers kunnen snel en niet al te kostbaar worden aangelegd maar hier kun je te maken hebben met veel hoger (landbouw) verkeer dus een hoorlijke doorijdhoogte en dan moet de tunnel behoorlijk diep komen te liggen met alle problemen van mbt vollopen door hemelwaterafvoer en het grondwaterpeil.Dat kan in de papieren lopen.


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Citaat van: PdeGier link=msg=1462946 date=1480014365
De beste overweg is geen overweg. Dus als doormiddel van een stukje weg een overweg opgelost kan worden is dat natuurlijk veel beter en veiliger. Het beveiligen van de is ook een kostbare zaak. Een goede beveiligingsinstallatie moet failsafe zijn.

Je zult toch op een of ander punt over het spoor moeten kunnen dus een bestaande overweg, tunnel, viaduct nabij waar de aan te leggen weg naartoe gaat.


PdeGier

  • Systems Engineer ProRail. Hulpverlener Nederlandse Rode Kruis district Stichts Weidegebied
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 76
Citaat van: Rojod link=msg=1462763 date=1479943861
Als ik het zo zie lijkt het mij een koud kunstje de weg via tunnel onder de spoorweg door te doen? Als ze in Japan een 'sinkhol' in 7 dagen kunnen herstellen, dan is een tunneltje maken toch een koek en een ei...?

In geval van Japan ging het om een calamiteit dan kan er veel een zijn er wat minder vergunningen nodig. Het spoor was ook in een dag hersteld. Maar als je gewoon een tunnel gaat bouwen moet je gewoon de processen van ontwerp, vergunningen en aanbestedingen volgen. Daarbij zal een tunnel in dit gebied duurder zijn dan een stukje weg aanleggen.