Ach mensen,
weet je wat, laten we gewoon de chauffeur de schuld geven, die zal vast wel met zijn telefoon aan het spelen zijn geweest of wat dan ook.
Mensen die het allemaal beter weten. STAP ALLEMAAL EENS EEN DAG BIJ EEN VRACHTWAGENCHAUFFUER IN DE CABINE, ZO DAT JULLIE WETEN WAT VOOR DODE HOEKEN ER AAN ZITTEN . Sorry dat ik hoofdletters tik maar het is zo gemakkelijk om de chauffeur de schuld te geven.
Ik begrijp dat er dode hoeken zijn, maar aanrijdend naar de bewuste overweg zijn de meest relevante zichtbelemmeringen voor de chauffeur de (deur)stijlen.
M.a.w. het gezichtvelds van de chauffeur was zowel voorwaarts als zijdelings vrij en had de aanrijdende trein aannemelijk
kunnen waarnemen.
Laagstaande zon zou juist aanleiding moeten zijn om extra goed te kijken, maar dat geldt ook bij laagstaande zon voor chauffeurs en andere verkeersdeelnemers bij benadering en oprijden van welke willekeurige kruising of rotonde dan ook!
Daarnaast zijn de verkeersborden bij benadering van een op overwegen incl. het Andreaskruis en wegbelijning in de zin van de wetgeving theoretisch voldoende om het wegverkeer te waarschuwen voor nadering van een overweg.
Alle voortekenen, verkeersborden en aanwijzingen van het naderen van de overweg zijn dus of bewust genegeerd, of gemist door allerlei afleidende oorzaken.
Welke borden, waarschuwingslampen, wegbelijningen, knipperinstallaties, overwegbomen en verkeersbelemmerende je ook toepast, er zijn en blijven altijd personen die ondanks die borden en waarschuwingssignalen overwegen toch nog bewust blijven oversteken. Of het nu om voetgangers, fietsers of bestuurders gaat, je ziet het
dagelijks gebeuren dat personen toch nog even snel willen oversteken. En dan worden er overwegbomen, palen, verkeersborden, schikhekken en ander straatmeubulair aangereden, of wordt men door de trein gegrepen met nog grotere schade tot gevolg en veel menselijk leed. En vervolgens krijgt Prorail weer publiekelijk de schuld voor de levensgevaarlijke overweg!
Het is te gemakkelijk om Prorail de schuld te geven van alle overweg ellende, maar de factor "menselijk gedrag" of toepasselijker "menselijke misdragingen" is bij verre de grootste boosdoener van alle overweg ellende.
Parallel aan deze discussie staat ook het aanrijden van pijlwagens. Hier worden ook alle waarschuwingen als rood kruis, latten ed. (bewust) genegereerd of is de bestuurder/chauffeur afgeleid of is er sprake van ernstige overschatting of nonchalantheid.
Zo ook op het inrijden van vrachtwagens op de start van files.
Allemaal een kwestie van continue blijven opletten in het verkeer, dus ook op een afgelegen landweg.