Ik denk dat vijftig heli-havens daarvoor niet nodig zijn. Extra heli-havens voor de luchtmacht kunnen worden betaald, door elders op ons leger te bezuinigen. Bijvoorbeeld bij artillerie, straaljagers en fregatten.
Laten we een deel van ons leger inzetten tegen terrorisme in Nederland. Onder ander met pantserwagens en gevechtshelikopters rond kerncentrales en andere kwetsbare vitale doelen.
Dat vind ik verstandig, omdat de kans op terrorisme in Nederland nu heel reëel is. Dat lijkt me waarschijnlijker, dan dat we ons moeten verdedigen tegen een vijand die massaal met tanks en straaljagers ons land binnen valt, en die we minstens een dag van te voren zien aankomen.
Nog meer bezuinigen op defensie? We hebben al geen noemenswaardige artillerie, straaljagers en zeevaartuigen meer door alle bezuinigingen. Laat staan manschappen. Op dit moment werken "maar" 60.000 mensen waarvan er maar 41.900 militair zijn (op ruim 17 miljoen inwoners in dit land en een landsoppervlakte van 41.543 vierkante kilometer). (
bron defensie. Deze zijn verdeeld over 18.859 die bij de landmacht werken, 9.156 bij de marine, 8.077 bij de luchtmacht en 5.846 bij de Kmar.
Bron oppervlakte)
Ofwel: minder als 1 militair per vierkante kilometer al. En dan wil je er nog meer op bezuinigen? Daarnaast: Hoe ga je Limburg "beveiligen"? Want Limburg heeft geen militair vliegveld of helihaven. Enige militair terrein hier waar een heli mag/kan landen is de NAVO basis in Brunssum.
Een terrorist laat zich echt niet tegenhouden door een tank of gevechtshelikoper wat 24/7 rondhangt ergens. Zo laat je ze wel direct zien wat de zwakke plekken zijn, waar ze ons moeten raken.
En ja, kans op een terroristische aanslag is reel ja, maar weet jij wat er allemaal achter de schermen is geregeld hiertegen? Ik niet. Dus kom maar hier op terug:
Waar baseer jij op dat we onvoldoende voorbereid zijn op terrorisme?
De meeste Nederlanders hebben geen idee wat er allemaal speelt, en wat hier tegen gedaan wordt.
Tenzij jij een (geheime) functie bekleedt waardoor je je uitspraak hierboven kunt rechtvaardigen, vind ik het nogal een gewaagde uitspraak.
Daarnaast weet ik niet uit welk potje jij denkt het geld te halen, maar al die helikopters stand-by kun je vergeten.